رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۱۸ هزار هکتار از اراضی و باغات طارم علیه آفت ملخ سمپاشی شده است

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۱۳:۴۲:۴۴
کد خبر: ۱۱۷۴۸۳۸
۱۸ هزار هکتار از اراضی و باغات طارم علیه آفت ملخ سمپاشی شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: تاکنون 18 هزار هکتار از باغات و مزارع طارم علیه آفت ملخ سمپاشی شده اما در مرز با استان گیلان نگرانی داریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران برای بررسی وضعیت هجوم ملخ و پروانه به مناطق طارم ظهر چهارشنبه در سالن مدیریت بحران استانداری قزوین تشکیل شد.

فاطمه خمسه در این جلسه اظهارداشت: با هجوم ملخ به استان که از دو ماه گذشته مشاهده شد همه کارشناسان خود را بکار گرفتیم تا فرصت مبارزه از دست نرود.

وی بیان کرد: شاید در استانهای دیگر از کارشناسان برای سمپاشی استفاده نکنند و پیمانکاران مجری کار باشند اما به دلیل شرایط ایجاد شده و مغتنم شمردن زمان، همه امکانات و نیروی خود را بسیج کرده ایم تا سمپاشی بخوبی انجام شود.

بحران 3

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: در این شرایط تحت فشار شدیدی هستیم و از نظر اعتبار و نیروی انسانی با کمبود شدید مواجهیم و از مسئولان استان و مدیریت بحران انتظار مساعدت و همکاری داریم.

خمسه گفت: برای تامین سم موردنیاز قرار بود ۵۰۰ میلیون تومان از محل مدیریت بحران تزریق شود که هنوز این کار انجام نشده و با چالش جدی مواجهیم.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۸ هزار هکتار از باغات و مزارع در طارم سمپاشی شده ولی وضعیت خوبی نداریم و هجوم ملخ های مراکشی کار را سخت کرده و باید دستگاههای دیگر هم کمک کنند.

خمسه بیان کرد: متاسفانه استان گیلان در مناطق تحت پوشش خود اقدام مناسبی صورت نداده و این سهل انگاری موجب تحمیل شرایط سخت تری به استان قزوین شده و ما شاهد هجوم ملخ از این استان هستیم.

وی گفت: از مرز استان گیلان در خصوص هجوم آفت در خطر جدی هستیم و اگر مسئولان استان گیلان در مبارزه با آفت ملخ در منطقه لوشان بموقع عمل می کردند از هجوم آفت به استان پیشگیری می شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارداشت:استان زنجان خوب عمل کرده اما اگر مسئولان جهاد کشاورزی گیلان بسرعت برای مبارزه اقدام نکنند ما دچار بحران بیشتر می شویم  و در این محدوده آسیب پذیریم.

وی اضافه کرد: بیش از دو ماه است مبارزه با آفت ملخ آغاز شده اما کمبود نیرو و اعتبار در شرایط کنونی جدی است و باید اعتبار لازم بسرعت تامین شود.

بحران

خمسه بیان کرد: در جنگل بلوط چند سالی پروانه دم قهوه ای وجود داشت اما امسال هجومی تر شده اند اما سمپاشی باید به صورت علمی و کارشناسی صورت گیرد تا هم آفت نابود شود و هم محیط زیست و وحوش منطقه آسیب نبینند.

وی یادآورشد: با بهره گیری از جوامع محلی و بسیج  همه امکانات خود باید تلاش کنیم تا جنگل بلوط را  از آُسیب نجات دهیم.

 خمسه افزود: برای مبارزه با آفت ملخ مشکل تامین سم نداریم و ۳۰۰۰ لیتر سم از مرکز و حفظ نباتات کشور تهیه شده و کارها سرعت خواهد گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز