مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین:

۶۲۰ اثر خوشنویسی در هشتمین جشنواره وقف استان قزوین ارائه شده است

۱۴۰۰/۰۲/۲۹ - ۱۲:۰۶:۲۸
کد خبر: ۱۱۸۱۱۶۶
۶۲۰ اثر خوشنویسی در هشتمین جشنواره وقف استان قزوین ارائه شده است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: در هشتمین جشنواره «وقف چشمه همیشه جوشان» در رشته خوشنویسی 620 اثر از سراسر کشور ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نشست هم اندیشی و اطلاع رسانی هفتمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری در رشته خوشنویسی استان قزوین روز چهارشنبه با حضور حجت الاسلام مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان و موسوی رئیس انجمن خوشنویسان قزوین در اداره اوقاف برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی مجیدی در این نشست اظهارداشت: با فعالیت دبیرخانه هفتمین جشنواره خوشنویسی در استان قزوین، قرار بود تا بیستم فروردین ماه فراخوان جشنواره ادامه داشته باشد که آن را تا پایان ماه مبارک و روز عید فطر تمدید کردیم تا آثاری بیشتری دریافت شود.

وقف 33

وی اضافه کرد: فراخوان جشنواره در سه رشته خط تستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث و نسخ، داده شد که در مقایسه با دوسالانه های جشنواره خوشنویسی قزوین و شش دوره قبلی وقف چشمه همیشه جاری آثار بیشتری دریافت شده و در ردیف جشنواره های پربار کشوری محسوب می شود.

مجیدی تصریح کرد:در این جشنواره  ششصد و بیست اثر از سراسر کشور ثبت شده که بانوان با ۱۷۵ اثر و آقایان با ۴۴۵ اثردر جشنواره شرکت کرده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآورشد: آثار رسیده در هفته جاری و هفته آینده در فضای مجازی داوری می شود و از میان آنها تعداد ۳۰۰ اثر برتر برای داوری مرحله دوم به دبیرخانه ارسال خواهد شدود.

وی گفت: اختتامیه جشنواره در ابتدای تیرماه برگزار می شود که در صورت بهبود شرایط و صدور مجوز از سوی ستاد کرونا به صورت حضوری و در غیر این صورت در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

مجیدی بیان کرد: داوران رشته نستعلیق علی شیرازی از تهران، علی اشرف صندوق آبادی از تهران، استاد علی اکبر پگاه از اساتید خوشنویسی و میرحیدر موسوی از قزوین هستند.

وی افزود: همچنین در رشته شکسته نستعلیق استادان یداله کابلی خوانساری، علی فخاری و بهادر پگاه از قزوین، در ثلث و نسخ رضا بنی رضی از تهران، محمدعلی قربانی از استان البرز و علیرضا محبی از قزوین، عبدالرضایی از بروجرد قضاوت اثار را بر عهده دارند.

وقف 2

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: در مجموع تعداد 620 اثر به جشنواره رسیده که تحصیلات هنرمندان شرکت کننده شامل  ۱۲۹ نفر دارای دیپلم و زیر دیپلم، ۳۸۵ نفر کارشناسی و ۱۰۹ نفر ارشد هستند.

مجیدی در خصوص تعداد آثار ارائه شده از استانهای کشور اضافه کرد: استان آذربایجان شرقی با ۳۱ اثر،  آذربایجان غربی  با ۸ اثر، اردبیل ۲ اثر، استان اصفهان ۵۵ اثر، استان البرز ۲۱ مورد، ایلام ۱۲ مورد، بوشهر ۸ نفر،  تهران ۹۵ نفر، چهارمحال و بختیاری ۱۳ اثر، استان خراسان جنوبی با یک اثر، خراسان رضوی با ۴۳ اثر، خراسان شمالی با ۱۲ اثر، استان خوزستان ۲۱ نفر شرکت کننده، استان زنجان ۲۱ نفر، سمنان با ۸ اثر، استان فارس ۳۴ اثر، قزوین ۷۷ نفر، استان قم ۳۳ نفر، کردستان با ۱۲ اثر، کرمان ۱۴ اثر کرمانشاه ۱۴ نفر، کهکیلویه و بویر احمد یک نفر، گلستان 4 نفر، گیلان 17 نفر، هرمزگان یک نفر و یزد 4 نفر و مازندران 14 اثر ارائه کرده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهارداشت: خوشنویسی در فرهنگ کشور ما قدمتی دیرین دارد و شناسه تمدن بشری و تمدن ساز بوده و قدمت و اثرگذاری دارد و وقف نیز تاریخ شکل گیری و دستگیری از جوامع انسانی پنهان است و می توان ادعا کرد که «خط و وقف» بیانگر تعالی و رشد روحی و روانی انسان است.

وقف 321

مجیدی تصریح کرد: در اسلام خط و خوشنویسی با آثار قرآنی عجین شده و وجه تمایز وقف با خط همان شاخصه انسانی آن است که علاوه بر نمایش تمدن، روحیه بالنده ‌ رشد یافته که فرد برای توسعه جامعه از اموال خود گذشته و آنها را وقف می کند را نیز نشان می دهد. 

وی از همراهی اداره میراث فرهنگی و ارشاد اسلامی استان در برگزاری جشنواره خوشنویسی و وقف تشکر و قدردانی کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز