معاون فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

منظر تاریخی الموت و سرای سعدالسلطنه ثبت جهانی می شود

۱۴۰۰/۰۲/۳۱ - ۰۰:۳۳:۳۴
کد خبر: ۱۱۸۱۶۷۸
منظر تاریخی الموت و سرای سعدالسلطنه ثبت جهانی می شود
معاون فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سرای سعدالسلطنه و منظر تاریخی الموت در مرحله ثبت جهانی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛  مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی« یادگار» پنجشنبه شب با حضور محمد حسن طالبیان معاون فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند تجربی، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، اسماعیلی مدیرکل ارشاد و خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی استان، طاهرخانی شهردار و داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین در سرای تاریخی سعدالسلطنه برگزار شد.

محمد حسن طالبیان در مراسم اختتامیه گفت: برگزاری جشنواره فیلم پس از یک وقفه 17 ساله دوباره جان گرفته و قزوین میزبان شایسته ای برای آن شده است.

وی افزود: معرفی آثار ملموس و ناملموس بسیار مهم است و هنر فیلم سازی می تواند در این عرصه نقش مهمی در ثبت و ضبط هویت های تاریخی ما ایفا کند.

جشنتواره 5

طالبیان تصریح کرد: تجربیات زیادی از گدشته داریم که برای مردم مهم است و ما آمادگی داریم کمک‌ کنیم مستندهای خوبی از آنها ساخته شود تا این تجارب را به نسل های آینده منتقل کنیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از موضوعات فرهنگی و تاریخی ایران برای جهانیان جذابیت دارد لذا ما آماده ایم با تیم های مستند ساز و فیلم ساز برای ثبت و ضبط این آثار همکاری کنیم.

طالبیان از برگزاری خوب جشنواره فیلم های مستند میراث فرهنگی در قزوین تقدیر کرد و گفت: با راه اندازی دبیرخانه این جشنواره در قزوین وبرگزاری سالانه آن موافقیم تا دستاوردهای جشنواره بیشتر شود.

معاون میراث فرهنگی کشور یادآورشد: یکی از رسالت های ما مرمت آثار تاریخی است و خوشبختانه حتی در ایام کرونا این کار مهم هرگز تعطیل نشد و کارهای مرمتی تداوم یافت.

اجرای 6 هزار پروژه مرمت با مشارکت مردم

وی گفت: در سال های گذشته بیش از ۶ هزار پروژه مرمت آثار تاریخی و فرهنگی در کشور با مشارکت و سرمایه گذاری مردم انجام شد که بیانگر دغدغه مردم در این عرصه است.

 

جشنواره 6

طالبیان با اشاره به ثبت جهانی برخی آثار مهم تاریخی اظهار داشت: آثار ارزشمندی در کشور داریم که قابلیت ثبت جهانی را دارند که در این راستا اقدامات اولیه ثبت جهانی مجموعه سعدالسلطنه با ۵۶ کاروان سرا انجام شده و یکی از بزرگترین کاروانسراهای جهان با معماری ویژه ایرانی به ثبت جهانی خواهد رسید.

وی اضافه کرد: پنج مجموعه مهم برای ثبت در میراث فرهنگی جهان اسلام آماده شده که منظر فرهنگی الموت از آن جمله است که می تواند این آثار را به جهانیان معرفی کند.

معاون وزارت میراث فرهنگی گفت: قزوین نیز باسابقه دیرین خود می تواند در این عرصه آثار خوبی را به ثبت برساند و خود را در سطح جهانی مطرح کند.

در ادامه از مستندسازان برتر تجلیل شد.

در چهارمین جشنواره فیلم های منستند میراث فرهنگی ماندگار که از 26 تا 30 اردیبهشت در قزوین برگزار شد تعداد ۵۱۰  اثر ارائه شد که ۸۶  اثر به بخش داوری جشنواره راه یافت و در مراسم اختتامیه از ۱۵ اثر تجلیل شد.

ت 3

این جشنواره در سه بخش سینمای مستند ایران،  میراث ناملموس  و میراث فرهنگی قزوین برگزار شد.تجلیل از ارد عطار پور و رضا تیمری از فیلمسازان مستند از دیگر برنامه های این مراسم بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز