به صورت مجازی:

کتاب «پیچاپیچ »در قزوین رونمایی شد

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۱۰:۵۷:۳۱
کد خبر: ۱۱۹۷۱۳۴
کتاب «پیچاپیچ »در قزوین رونمایی شد
به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین کتاب «پیچاپیچ » به صورت مجازی در قزوین رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، آیین رونمایی از کتاب «پیچاپیچ» نوشته محسن جلیلوند با حضور نویسنده اثر، حسن لطفی نویسنده و مدرس ادبیات و سینما، روح‌اله شریفی نویسنده و کارشناس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، محسن آقالر مسئول انجمن سینمای جوانان قزوین و سایر فعالان فرهنگی قزوین به صورت مجازی در قزوین برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسن لطفی، نویسنده و مدرس ادبیات و سینما بیان کرد: ابراهیم حاتمی‌کیا یکی از فیلم‌سازانی است که می‌تواند گرایش‌های مختلف را در فیلم خود به تصویر بکشد و همین نگاه او موجب شده تا آدم‌های مختلف امکان تحقیق و نگارش پیرامون سینمایش را داشته باشند.

وی عنوان کرد: ویژگی کتاب پیچاپیچ این است که نویسنده‌اش خوب مطالعه کرده و این مطالعه و استفاده از منابع مختلف در کتاب موجب شده دریچه‌های گوناگونی از مباحث سینما و سیاست به روی خواننده باز شود. 

لطفی تأکید کرد: رویکرد علمی و تحقیقی کتاب را در فصول گوناگون می‌توان به وضوح دید، به ویژه در فصل پنجم کتاب که از منظر نشانه‌شناسی و گفتمانی به فیلم‌های حاتمی‌کیا پرداخته است و این دقت باعث شده است که «پیچاپیچ» متفاوت با دیگر کتاب‌هایی شود که راجع به حاتمی‌کیا به چاپ رسیده است.

نویسنده حوزه ادبیات کشور ادامه داد: با مطالعه مقدمه، مخاطب به علاقه نویسنده به شخصیت ابراهیم حاتمی‌کیا پی می‌برد اما این مسئله موجب نشده است که با یک کتاب شیفته‌وار‌ روبرو شویم، بلکه جا به جای کتاب، مشحون از نقدهایی دقیق به رفتار و سینمای ابراهیم حاتمی‌کیاست. 

وی در پایان بیان کرد: با افتخار می‌توان سربلند کرد و گفت که «پیچاپیچ» جزو کتاب‌های زرد و عامه‌پسند نیست، بلکه علمی، دقیق و قابل استناد نگاشته شده است و می‌تواند برای مخاطبین خاص و آشنایان به سینما، کتابی قابل استفاده باشد.

در ادامه مراسم روح‌اله شریفی، نویسنده و کارشناس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین هم بیان کرد: با بررسی آثار ابراهیم حاتمی‌کیا به این نتیجه می‌رسیم که وی به عنوان یک سینماگر انقلابی، با نگاهی نقادانه و هنرمندانه، از زمان خود جلوتر حرکت ‌کرده است و از این‌رو نمی‌توان در موردش از نسبت‌هایی نظیر «سفارشی‌ساز» استفاده کرد. 

این نویسنده حوزه ادبیات پایداری خاطر نشان کرد: کتاب‌های زیادی با کیفیت مختلف در خصوص شخصیت حاتمی‌کیا تولید شده، اما بسیار قابل‌ ستایش است که یکی از جوانان علاقه‌مند استان در این خصوص به تولید اثری فاخر و ممتاز پرداخته است.

در این نشست محسن آقالر، مسئول انجمن سینمای جوانان استان قزوین نیز در سخنانی ضمن اشاره به تاریخچه سینمای سیاسی در جهان و نمونه‌های ارزنده آن در سینمای اروپا افزود: یکی از فیلم‌سازانی که به خوبی می‌توان نسبت آن را با سینمای سیاسی سنجید، ابراهیم حاتمی‌کیاست و نویسنده در کتاب در فصول مختلف تلاش قابل توجهی برای بیان این نسبت داشته است. 

این سینماگر برجسته افزود: پیچاپیچ توسط یکی از فارغ التحصیلان انجمن سینمای جوانان استان قزوین نگاشته شده است و این رویکرد حرفه‌ای به سینما و اهمیت آن در مباحث بین رشته‌ای دانشگاهی از دیگر ممیزات این کتاب است که امیدوارم خوانده و مورد استفاده قرار گیرد. 

image_2021_6_23-11_56_2_800_ejc

در پایان این مراسم، محسن جلیلوند؛ نویسنده کتاب «پیچاپیچ» و کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در سخنانی اظهار کرد: موضوع اصلی کتاب «پیچاپیچ» توجه به ارتباط فیلم‌سازی چون حاتمی‌کیا با شاخصه‌های سینمای سیاسی است و در این راستا ضمن تعریف سینمای سیاسی و تحولات آن در گفتمان انقلاب اسلامی به نسبت سنجی این ارتباط توامان پرداختیم. 

وی ادامه داد: سینمای حاتمی‌کیا از ابتدا تا امروز یک منحنی پر فراز و نشیب داشته اما مسئله مشترک در همه این بالا و پایین‌شدن ها، حرکت این فیلمساز در چهارچوب گفتمان اسلام سیاسی و نقد و حمایت از این گفتمان با نگاهی ملی و آرمانی بوده است و این حرکت باعث شده تعریف جدیدی از سینمای سیاسی ایجاد شود.

نویسنده کتاب «پیچاپیچ» بیان کرد: حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان یکی از فنی‌ترین و قوی‌ترین سینماگران کشور است، ولی حواشی پیرامون برخی صحبت‌های وی باعث شده توجه از متن فیلم‌ها به حاشیه فیلم‌ها کشیده شود که تلاش کتاب، نزدیکی به متن آثار و رویکرد علمی و ساختاری است.

جلیلوند ادامه داد: در کارنامه حاتمی‌کیا وی در جایی کاملا موفق است که نسبت درستی بین نقد و تبلیغ قدرت برقرار کنند و در این راستا سینمایی عمل کند. نمونه چنین رویکردهایی در فیلم‌هایی چون «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، « روبان قرمز» و حتی «به رنگ ارغوان» هم مشهود است. 

وی تصریح کرد: یکی از چالش های مهم کار بر روی این کتاب، این بود که بتوانیم علوم سیاسی دانشگاهی را با هنر و سینما تلفیق کنیم و با تعریف درست مفاهیم به یک هارمونی متوازن دست پیدا کنیم.

نویسنده کتاب «پیچاپیچ» در پایان به نقش مهم خوانندگان و منتقدان در پیشرفت نویسندگان اشاره کرد و گفت: منتقدان بهترین مخاطبان یک نویسنده هستند، زیرا با مطالعه دقیق کتاب در حکم یک دوست خوب عمل کرده و نقاط ضعف و قوت را گوشزد ساخته و از این‌رو موجب تحول کار نویسنده می‌شوند. امیدواری نویسنده این است که کتابش خوانده و نقد شود تا به چشم انداز درستی در نگارش کتاب دست یابد. 

در پایان مراسم با حضور فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین و سایر اساتید و فعالان فرهنگی، با ارائه لوح تقدیر و هدایایی از نویسنده کتاب پیچاپیچ تقدیر به عمل آمد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز