دیدار با هنرمندان:

استاندار و نماینده قزوین با استاد پگاه هنرمند برجسته خوشنویسی دیدار کردند

۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۳:۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۳۸۷۵
استاندار و نماینده قزوین با استاد پگاه هنرمند برجسته خوشنویسی دیدار کردند
استاندار قزوین به همراه نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با استاد پگاه هنرمند برجسته خوشنویسی قزوین دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین به همراه لطف اله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با حضور در منزل استاد علی اکبر پگاه قزوینی خوشنویس برجسته کشورمان ضمن عیادت با این هنرمند برجسته دیدار و گفتگو کردند.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در این دیدار گفت: جای افتخار دارد که قزوین با داشتن هنرمندان شاخصی به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران معرفی شود و امروز هم هنرمندان بزرگی در این عرصه می درخشند که باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی اضافه کرد: اساتیدی چون پگاه قزوینی می توانند هنرمندان زیادی را تربیت کرده و آینده هنر خوشنویسی این خطه را تضمین کنند.

استاندار قزوین یادآورشد: خوشنویسی را می توان یک «هنرصنعت» دانست که اگر درست هدایت و حمایت شود می تواند به اقتصاد هنرمندان این رشته هم کمک کند.

image_2021_10_8-23_57_57_375_VjZ

جمالی پور افزود: برگزاری جشنواره دوسالانه خوشنویسی حرکت فرهنگی ارزشمندی است که می تواند ضمن شناسایی استعدادهای هنری به اعتلای این رشته نیز کمک کند.

وی افزود: متاسفانه برخی از هنرمندان شاخص در استان به دلیل کم توجهی در معیشت و زندگی خود با چالش مواجه شده اند که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه خدماتی از جمله بیمه و خدمات درمانی می توان هنرمندان این عرصه را حمایت کرد تا این افراد بدون دغدغه معیشت به خلق آثار هنری مشغول شوند.

در ادامه لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی بدیل هنرمندان در اعتلای فرهنگ جامعه اظهار داشت: هنرمندان شاخص و تاثیرگذاری همچون استاد پگاه که فروتنانه و با سخت کوشی بار امانت و گوهر هنر خوشنویسی گذشته را با رنج و استقامت و خلاقیت به دوش می کشند و به نسل جوان و مشتاق منتقل می کنند جای تقدیر دارند زیرا معنا و هویت خود را همچنان در ارتباط با فرهنگ اصیل گذشته خود جستجو می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به سابقه طولانی قزوین در ارائه آثار ارزشمند هنری در کشور می توان اذعان کرد هنر خوشنویسی ریشه در ذات اهالی هنر قزوین داشته و اقتصاد بسیاری از مردم این منطقه از همین راه توسعه یافته است.

image_2021_10_8-23_58_11_991_Oa8

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خوشنویسان بزرگ و مطرح قزوین توانسته اند بسیاری از جوایز ملی و بین المللی در هنر خوشنویسی را از آن خود کرده و قزوین را در این هنر به جهانیان معرفی کنند که موجب خرسندی است.

سیاهکلی اظهارداشت: قزوین با داشتن هنرمندان برجسته و سرشناسی چون میرعماد حسنی استاد بزرگ خط نستعلیق و هنرمندان معاصری چون استاد محصص و استاد پگاه به شایستگی به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران مطرح شده که همگی از مشاهیر هنر و ادب فارسی هستند.

استاد پگاه خطاط قزوینی نیز در این دیدار با تشریح مسائل و مشکلات هنرمندان استان خواستار توجه جدی مسئولان برای معرفی آثار هنرمندان استان در کشور شد.

در پایان این دیدار به منظور حمایت از استاد علی اکبر پگاه با دستور استاندار و پیشنهاد دکتر سیاهکلی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین مقرر شد تا سقف پنجاه میلیون تومان آثار این هنرمند فرهیخته به عنوان یک مجموعه هنر گردآوری شود و در اختیار جویندگان هنر خوشنویسی قرار گیرد.

4295772_362

از استاد پگاه قزوینی به عنوان سلطان سیاه مشق ایران یاد می شود که در طول فعالیت هنری خود توانسته شاگردان متعددی را تحویل جامعه خوشنویسی دهد.

از این هنرمند قزوینی نزدیک به بیست هزار اثر خوشنویسی در قالب‌ قطعه، سیاه ‌مشق، چلیپا، کتابت و نقاشی خط به دنیای هنر ارائه شده است که برخی از آنها در نگارخانه ها و موزه ها نگهداری می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز