محمدرضا سیفی در گفتگو با خبرگزاری برنا:

۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در ۶۶۴۳ مدرسه کانکسی و چادری تحصیل می کنند

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۸:۳۷:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۶۸۱۱
۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در ۶۶۴۳ مدرسه کانکسی و چادری تحصیل می کنند
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر 6 هزار و 643 مدرسه عشایری به صورت کانکس و چادری و شبانه روزی در کشور وجود دارد که بیش از 210 هزار دانش اموز در آنها تحصیل می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ محمدرضا سیفی در سفر یک روزه به قزوین برای آشنایی با وضعیت تحصیل عشایر در خصوص وضعیت تحصیلی دانش آموزان عشایر کشور گفت: در دو سال گذشته با توجه به فراگیری ویروس کرونا در کشور به نوعی معلمان دغدغه مند و دلسوز عشایر با برگزاری کلاس ها به صورت حضوری در مناطق سخت، باعث شدند تا آموزش و پرورش ایران در بین کشورهای جهان جزو کشورهایی باشد که بتواند آموزش غیرحضوری را در این مناطق بخوبی انجام دهد.

وی افزود: البته چالش ها و نواقصی هم در این عرصه داشته ایم که برخی از این موارد مانند نبود پوشش اینترنتی، در دسترس نبودن وسایل هوشمند آموزشی برای برخی دانش آموزان از  جمله آنهاست.

مشکلات این بخش بوده است.

image_2021_11_6-9_28_20_771_a8n

سیفی تصریح کرد: در حال حاضر شش هزار و ۶۴۳ مدرسه عشایری در کشور وجود دارد که ۵ هزار و ۴۰۰ مدرسه در مقطع ابتدایی و مابقی در مقطع متوسطه اول و دوم فعالیت می کنند. 

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین ۲۳۵ مدرسه شبانه روزی عشایری در کشور راه اندازی شده که جمعا ۲۱۰ هزار دانش آموز عشایری در مدارس پیش بینی شده تحصیل می کنند که ۴۷ درصد آنها را دختران تشکیل می دهند.

وی یادآورشد: در مدت ۴ سال گذشته پوشش تحصیلی دانش آموزان دختر با افزایش قابل توجهی روبرو شده و ما نیز در بازدیدهای میدانی، فرهنگ سازی کرده ایم و با استفاده از ظرفیت معتمدین محلی توانستیم برای ورود دختران عشایری به مدارس اقدام کنیم.

سیفی در خصوص نرخ گذر و ترک تحصیل دختران عشایری هم اظهارداشت:از لحاظ نرخ گذر یعنی پایان دوره ابتدایی بیش از  ۵۰ درصد دختران عشایری ترک تحصیل می کنند، که متاسفانه این آمار برازنده جمهوری اسلامی نیست.

وی بیان کرد: خوشبختانه توانستیم طبق راهکار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعداد دانش آموزان عشایری را افزایش دهیم چرا که در این راهبرد اعلام شده که باید تمام دانش آموزان عشایری در سراسر کشور شناسایی شوند و این آمار از ۲۳ استان عشایری که در دست داشتیم به ۲۷ استان ارتقا یافته و یازده  درصد رشد در این زمینه ثبت شده است.

555

سیفی اضافه کرد: با توجه به آمار موجود در سال ۹۶ حدود ۸۸ هزار و ۶۴۹ دانش آموز دختر عشایر مشغول به تحصیل بودند و این آمار در سال گذشته ۹۸ هزار و ۳۲ دانش آموز شده که نشان می دهد ۱۰ درصد در تعداد دانش آموزان دختر عشایر افزایش داشته ایم.

افزایش کلاس های کانکسی عشایر به 1327 واحد

وی در خصوص کلاس های کانکسی برای عشایر هم اظهار داشت: تعداد مدارس کانکسی از یک هزار و ۲۲۰ مدرسه در سال ۹۶ به یک هزار و ۳۲۷ مدرسه رسیده که ۹ درصد افزایش داشته و این روند نشان می دهد که مدارس کپری، خشت و گلی و چادری کمتر شده هرچند متاسفانه هنوز در کشور این مدارس وجود دارد.

سیفی اضافه کرد: نکته مهم تر این که مدارس سیار هم با افزایش 34 درصدی در حال حاضر به ۲ هزار و سه مدرسه رسیده و امیدواریم با اهتمام به تغییر شرایط فیزیکی تحصیلی دانش آموزان نیازهای تحصیلی عشایر را تامین کنیم.

33333

وی در خصوص جذب معلمان ویژه مدارس عشایری هم گفت: خوشبختانه در زمینه جذب معلمان فوق لیسانس ۳۲ درصد رشد داشتیم که این تعداد به یک هزار و ۶۲۹ نفر رسیده اما در زمینه  تعداد کتاب و کتابخانه ها، متاسفانه وضعیت خوبی نداریم و هر ساله شاهد رشد منفی هستیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: نسبت دانش آموز به مربی تربیت بدنی یا مربی پرورش و یا بهداشت وضعیت خوبی نیست و برای هر ۵۶۱ دانش آموز عشایری ما یک مربی تربیت بدنی داریم که جوابگو نیست.

وی اضافه کرد: هنوز آماری از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اعلام تعداد موالید عشایری و آمار عشایر کشور وجود ندارد و نیاز به یک آمایش سرزمینی دقیق داریم تا بتوانیم آمار دقیقی از دانش آموزان داشته باشیم.

سیفی در خصوص بهره گیری از معلمان آموزش دیده برای کودکان عشایر هم اظهارداشت: برای مدارس روستایی و عشایری از معلمان موقت و سرباز معلمان و معلمان آموزش ندیده استفاده می کنیم که تازه کار هستند و این نقیصه را هم باید برطرف کنیم.

سیفی اضافه کرد: دانش آموزان عشایر از امکانات کمک آموزشی و آزمایشگاه و سایر تجهیزات آموزشی محروم هستند لذا برای اولین بار بعد از انقلاب، سرانه سالانه هفده میلیارد تومانی برای مدارس عشایر اختصاص یافته که حدود ۸۲ هزار تومان است که بسیار ناچیز محسوب می شود.

عشایر 2

دانش آموزان عشایر مشکل قامتی ندارند

وی در خصوص سلامت جسمانی دانش آموزان عشایر گفت: هر چند ما در شهرها به دلایل مختلف با مشکلات قامتی برخی دانش آموزان بویژه دختران مواجهیم اما خوشبختانه با توجه به شرایط جغرافیایی زندگی عشایر در طبیعت و موقعیت فیزیکی خود دانش آموزان که از مسیرهای جغرافیایی خاصی عبور می کنند دانش آموزان عشایر از نظر جسمی و فیزیکی مشکل خاصی ندارند و ساختار قامتی آنها سالم است.

سیفی در خصوص تدریس دو زبانه در مدارس عشایر هم گفت: دانش آموزان عشایر غالبا در مناطق مرزی دو زبانه هستند و در کلاس های چند پایه شرکت می کنند و باید به زبان محلی هم صحبت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز