دادستان قزوین:

تحول در رویکرد دستگاه قضایی با دوری از پرونده محوری و حرکت به سمت صلح و سازش ممکن می شود

۱۴۰۰/۰۸/۲۰ - ۱۷:۴۶:۲۲
کد خبر: ۱۲۵۹۷۷۶
تحول در رویکرد دستگاه قضایی با دوری از پرونده محوری و حرکت به سمت صلح و سازش ممکن می شود
دادستان قزوین گفت: با گذشت ۴ دهه ثابت شده پرونده محور بودن در دستگاه قضایی راهکار نیست و برای کاهش پیامدهای افزایش ورودی پرونده در محاکم بایستی در مسیر تحول به سمت صلح و سازش حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ در مراسمی با حضور محمد قاسمی دادستان، حجت الاسلام حیدری رئیس شورای حل اختلاف، تقی پور رئیس مجتمع قضایی کوثر، مهدی عبدیان رئیس ستاد دیه استان، ابراهیم جوادی قهرمان چهار دوره کشتی جهان و جمعی از خیرین و وکلای دادگستری بهره برداری از واحد سازش و حل اختلاف و معاضدت قضایی در کانون وکلای دادسگتری استان قزوین افتتاح شد.

محمد قاسمی در این مراسم اظهارداشت: فلسفه تشکیل این جلسه نشان می دهد رویکردها در کشور و دستگاه قضایی و نهادهای وابسته تغییر کرده و اگر یک زمان فقط دنبال پرونده و دادن آمار بودیم اما امروز با گذشت ۴ دهه ثابت شده که پرونده محور بودن راهکار نیست و برای کاهش پیامدهای  افزایش پرونده ه لازم است تحولی در دستگاه قضایی و رویکردها ایجاد شود.

دادستان 3

وی اضافه کرد: این تحول بتدریج آغاز شده اما تحول به تغییر قوانین هم نیاز دارد و نمایندگان مجلس بایستی چالش ها و نیازهای این تحول را در قوانین هم لحاظ کنند تا کارهای تحولی تسریع شود.

دادستان قزوین یادآورشد: رویکرد تشکیلات قضایی این است که به سمت توسعه زندان و افزایش تشکیل پرونده نرویم و میانجی گری و صلح و  سازش را ترویج کنیم.

وی اظهارداشت: خوشبختانه کانون وکلای دادگستری استان قزوین همسو با دستگاه قضایی حرکت کرده و حتما آثار راه اندازی واحدهایی چون صلح و سازش در آینده نزدیگ در جامعه دیده خواهد شد.

قاسمی اظهارداشت: اختلافی که با مصالحه حل شود حتما ریشه ای خواهد بود و تقریبا طرفین دعوا نیز راضی می شوند و دیگر موضوع ادامه پیدا  نمی کند و در آرامش جامعه نیز تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: امروز وقتی کوچکترین موضوعی به شکایت می رسد حتما پیامد دارد و اگر بتوانیم به سمت صلح و سازش برویم شاهد کاهش  ورودی پرونده در مراجع قضایی و رسیدگی بهتر توسط قضات در سایر پرونده ها خواهد شد.

دادستان 2

قاسمی اضافه کرد: در دادسرای قزوین می توانیم در دو مرحله شامل تحقیقات مقدماتی و اجرای احکام با کانون همکاری کنیم تا پرونده ها قبل از  ارجاع به محاکم در این واحد به سازش برسد.

وی اظهارداشت: باید در واحد صلح و سازش موضوعات ساده را تمرین کنیم تا بتدریج پرونده های پیچیده را نیز مورد رسیدگی قرار دهیم.

دادستان قزوین بیان کرد: افزایش سواد حقوقی جامعه برای کاهش مشکلات ضروری است و برای تحقق این امر به مشاوره نیاز است زیرا داشتن اطلاعات از قوانین و مقررات کار ساده ای نیست و شاید در ظاهرحق با کسی باشد اما مدارک چیز دیگری را حکم کند و صلح و سازش از نارضایتی کم می کند.

وی گفت: مسئولیت اجتماعی در قوانین و مقررات نوشته نشده اما باورهای دینی و اخلاقی حکم می کند در صلح و سازش جدی باشیم و ارایه خدمات حقوقی می تواند راهنمای خوبی برای رسیدن به حق باشد.

دادستان قزوین اظهارداشت: کسانی که از نظر مالی توان گرفتن وکیل ندارند می توانند از مشاوره و معاضدت رایگان کانون استفاده کنند و نگاه ما این است که نگذاریم خانواده بیگناه زندانیان به واسطه یک شکایت یا پرونده آسیب ببینند.

دادستان 4

وی یادآورشد: امیدواریم با راه اندازی واحد صلح و سازش شاهد حمایت قضایی بیشتری از افرادی باشیم که ناخواسته در معرض محکومیت قرار  گرفته اند و فرصتی ایجاد کنیم تا این افراد به جامعه بازگردند.

قاسمی برای همکاری با کانون وکلا در بخش معاضدت و صلح و سازش و حمایت حقوقی از افراد اعلام آمادگی کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز