رصد خانه آب امسال در قزوین راه اندازی می شود

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۸:۴۵:۴۵
کد خبر: ۱۲۶۷۳۴۸
رصد خانه آب امسال در قزوین راه اندازی می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: به منظور مدیریت و کنترل هوشمند مصرف منابع آب زیرزمینی، رصد خانه آب در استان قزوین تا پایان امسال راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ یدالله ملکی در خصوص اهمیت راه اندازی رصد خانه آب در استان اظهارداشت: دشت قزوین به عنوان یکی از دشت های مهم و استراتژیک کشور با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش ها و نیز از سوی دیگر مصرف بی رویه منابع آب های زیرزمینی همواره با چالش های جدی مواجه است که در صورت بی توجهی به مدیریت منابع در سال های آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

ملکی تصریح کرد: در سالهای گذشته میزان افت آب های زیرزمینی به یک متر هم رسیده بود که خوشبختانه با اجرای طرح های تعادل بخشی و همکاری دستگاهها و بهره برداران توانستیم وضعیت را کنترل کرده و از بحران خارج کنیم.

139307271416222293875344

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: با بستن چاههای غیرمجاز، کنترل اضافه برداشت چاههای مجاز، نصب کنتورهای هوشمند و اقدامات موثر دیگر کاهش منابع آب زیرزمینی به یک سانتیمتر رسیده اما این برنامه ها بایستی تداوم داشته و در کنار توسعه آبیاری مدرن و دور شدن از روش های سنتی آبیاری در بخش کشاورزی به سمت مدیریت هوشمند مدیریت آب حرکت کنیم.

ملکی اضافه کرد: با شرایط موجود در دشت قزوین و ضرورت تامین نیازهای کشاورزی یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم کنترل مصارف غیر مجاز از آبهای زیرزمینی است که باید آن را به حداقل برسانیم تا حیات آینده دشت تضمین شود.

وی بیان کرد: بخشی از این کار از طریق انسداد چاههای غیر مجاز و بخشی از نحوه کنترل اضافه برداشت چاههای مجاز صورت می گیرد که با مصوبه قانونی چند سالی است که انسداد چاههای غیرمجاز را آغاز کرده ایم و پلمب این چاهها در دستور کار بوده و اقدامات تعادل بخشی بخوبی عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: در زمینه اضافه برداشت چاههای مجاز به عنوان مشکل دیگر، برنامه ریزی شده تا این وضعیت را بتوانیم رصد کرده و کنترل کنیم  که بهترین کار نصب کنتورهای هوشمند بود که تصمیم گرفته شد این طرح اجرایی شود.

وی اضافه کرد: پایه و اساس این کار نصب کنتورهای هوشمند است که از مجموع 6 هزار حلقه چاه موجود استان تاکنون 3800 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

کنتور+۱

نصب تجهیزات رصد خانه آب در قزوین آغاز شد

ملکی گفت: البته کسانی که سالهاست بدون نظارت و به صورت بی رویه منابع آبی را مصرف می کنند شاید با اجرای این طرح و نصب کنتور هوشمند موافق نباشند اما یک الزام قانونی است لذا ما اطلاع رسانی کردیم و فرهنگ سازی شده هرچند همچنان مقاومت می شود که در یک سال آینده تلاش می کنیم این کار به پایان برسد.

 

وی اظهارداشت: نصب تجهیزات رصد خانه در قزوین آغاز شده و مودم ها باید به سیستم مرکزی متصل شود که برای انتقال اطلاعات منابع آبی باید همه فعالیتها مونتیورینگ شود که این کار به دستگاههای «ویدئو بال» مودم،  سخت افزار و نرم افزار نیاز داشت که همه باید به یک نرم افزار مشترک منتقل و متصل شود.

ملکی گفت: رصد خانه آب در واقع به عنوان یک مرکز با قابلیت شارژ کارت های توزیع آب و کنترل و مدیریت هوشمند آب است و با اتصال  ایستگاههای باران سنجی و چاههای پیزومتری و شبکه آبیاری دشت قزوین از یک اتاق فرمان مرکزی می توانیم منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی اظهارداشت: اجرای کامل طرح نصب کنتور هوشمند از الزامات راه اندازی رصد خانه آب است و بایستی مکانیزمی تعریف شود تا از طریق تسهیلات بتوانیم کشاورزان را در مشارکت همراه کنیم.

ملکی گفت: برای نصب حدود 2200 کنتور باقیمانده بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین آن از سوی کشاورزان در یک سال آینده این کار نیز عملیاتی  خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: تجهیزات اتاق کنترل مرکزی رصد خانه شامل مونیتور، رایانه و نرم افزارها خریداری و در حال نصب است و تلاش می کنیم این مرکز امسال راه اندازی شود. 

کنتور

ملکی گفت: برای راه اندازی رصد خانه آب در استان تاکنون با حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی یک میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل آن به یک میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی اظهارداشت: با راه اندازی رصد خانه آب در استان قزوین مرحله جدیدی از کنترل و مدیریت هوشمند منابع آبی آغاز شده و اقدام اساسی در صیانت از این منابع صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز