طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۶ سال در قزوین اجرا می شود

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۸:۳۹:۴۲
کد خبر: ۱۲۷۱۶۹۳
طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۶ سال در قزوین اجرا می شود
مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح غربالگری شنوایی سنجی کودکان 3 تا 6 سال در قزوین اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علیرضا وارثی در خصوص اجرای طرح غربالگری شنوایی سنجی در استان اظهارداشت: پیرو اجرای موفق فاز اول برنامه جامع غربال گری نوزادان، فاز دوم این برنامه بصورت آزمایشی از سال 1394 آغاز شد اما با توجه به شیوع کرونا در سال گذشته طرح بطور موقتی متوقف شد.

وی بیان کرد: در سالجاری نیز از پاییز مجوز از سرگیری طرح صادر شد که با رعایت تمامی شرایط بهداشتی اجرای آن آغاز شده است و تمامی کودکان 3 تا 6 سال استان که در مهد کودک ها و مراکز آموزشی مستقر هستند و سایر کودکان در پایگاهها و مراکز مثبت زندگی تحت پوشش قرار می گیرند.

وی افزود: این طرح با هدف شناسایی کودکانی که پس از غربال نوزادی دچار بیماریها و عواملی شده اند که منجر به اختلال شنوایی پنهان می شود و یا در این سنین مبتلا به بیماریهایی هستند که شنوایی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند، بررسی خواهد شد.

وارثی تصریح کرد: برای هر فرد سه تست تخصصی توسط شنوایی سنج انجام می شود و پس از آن افرادی که به مراحل تخصصی ارجاع می شوند تا حصول نتیجه مشخص، آگاه سازی و پیگیری می شوند که این امر  در پیشگیری از  بروز معلولیت های شنوایی، گفتاری که آسیب های روانی و اجتماعی هم برای فرد و خانواده و اجتماع دارد کمک خواهد کرد و امیدواریم با اجرای آن شاهد کاهش چشمگیر تعداد افرادی که دچار معلولیت می شوند باشیم و گام مهمی در افزایش سطح سلامت عمومی جامعه برداشته شود.

2215715

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: همه مراحل انجام غربالگری توسط نیروی تخصصی و شنوایی شناس انجام می شود.

وی در خصوص اهمیت اهمیت شنوایی در دوران کودکی گفت: تضمین رشد مناسب در گرو تشخیص درست و مطمئن مشکلات و نقایص بصورت اعم و نقص شنوایی بطور خاص است و تحقیقات نشان می دهد که نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره انداخته و بخشی از کودکان در سنین پیش از دبستان نیز به دلایل گوناگون از جمله عفونت های گوش میانی و ابتلا به بیماریها یا آسیبهای مختلف به اختلالات شنوایی مبتلا می شوند.

وارثی افزود: افت شنوایی نقصی پنهان است که به سادگی و بدون استفاده از فن آوری آزمایشی قابل شناسایی نیست و تشخیص زودرس کم‌ شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود و کم‌ شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است پنهان بماند.

وی اظهار داشت: بیش از 60 درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی، حالت مادر زادی داشته که اکثرا توسط غربال بدو تولد قابل شناسایی و مداخله بهنگام است و بقیه در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری است لذا طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی با هدف شناسایی به موقع و زود هنگام اختلالات شنوایی بالاخص افت‌های انتقالی و ارائه خدمات لازم توسط متخصصان و مداخله بهنگام جهت جلوگیری از عوارض کم‌شنوایی صورت می‌گیرد. 

وارثی با اشاره به انواع کم شنوایی گفت:کم‌ شنوایی به سه گروه کم‌شنوایی حسی، عصبی، انتقالی و کم‌ شنوایی آمیخته تقسیم می‌ شود  و میزان  شنوایی را بر حسب مقیاس دسی بل و فرکانس بر 6 سطح نرمال،خفیف، ملایم، متوسط، شدید، عمیق  درجه‌بندی می‌ کنند.

وارثی اضافه کرد: مرحله اول غربالگری پس از تولد نوزاد و قبل از ترخیص از بیمارستان صورت می‌گیرد و این مرحله بعنوان مراحل تکمیلی انجام تست شنوایی برای کودکان باز مانده از غربال نوزادی و یا کودکان دارای اختلال شنوایی پنهان و اکتسابی انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: معمولی ترین روش برای بررسی وضعیت شنوایی کودکان اجرای غربال شنوایی بصورت ارایه تحریک صوتی به هر گوش کودک  در 4 فرکانس است که نتایج بصورت سالم و مشکوک  ثبت می‌ شود.

وی تصریح کرد: مرحله ارزیابی و تشخیص با کمک ابزارها و تستهای تخصصی ادیولوژیک و به منظور تعیین دقیق آستانه در فرکانس‌های خاص و تعیین حساسیت شنوایی توسط ادیولوژیست در مرکز شنوایی شناسی صورت می گیرد.

وارثی افزود: همچنین پیگیری ها به شکل آگاهسازی توسط مجریان غربالگری با ارائه کارت ارجاع و بروشور افت شنوایی و پیگیری تلفنی تا سه مرحله وهماهنگی مستقیم با خانواده ها توسط مجری طرح انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآورشد: در سالجاری با هماهنگی در  استان و عقد تفاهم نامه با مراکز مثبت زندگی و موسسات مراحل سه گانه غربال با همکاری انجمن شنوایی سنجی استان آغاز شده و قبل از اجرای برنامه اطلاع رسانی اولیه انجام شده و کودکان توسط همکاران شنوایی سنج تست می شوند که با توجه به نتایج تخصصی تست کارت سلامت و یا ارجاع به کودک داده می شود.

وی گفت: برای کودکان مشکوک نیز تمهیداتی صورت گرفته و ضمن پیگیری تلفنی توسط طرف قرارداد، به شنوایی سنج ارجاع می شوند که در پایان کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی یا به متخصص گوش و حلق و بینی برای دارو درمانی یا جراحی ارجاع شده و یا برای آنها تجویز سمعک و گفتار درمانی انجام می شود تا از ابتلا کودکان به کم شنوایی در سنین طلایی پیش از دبستان جلوگیری شده و در سنین بالاتر با سلامتی به زندگی خود ادامه دهند و از شیوع مشکلات جسمی و ارتباطی آنها پیشگیری شود.

غربالگری

وارثی اظهارداشت: با توجه به خودکفا بودن طرح و تخصیص نیافتن اعتبار مشخص و ضرورت پرداخت بموقع دستمزد تعیین شده که 18 هزار و 500 تومان است توسط خانواده  ها مهم است تا ما بتوانیم در سالهای آتی برنامه را در سطح کل استان ادامه داده و از همه مهمتر کودکان نیازمند نیز از مزایای برنامه بهره مند شوند.

وی بیان کرد: کودکان خانواده های تحت پوشش ارگانهای حمایتی بطور رایگان معاینه خواهند شد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: در سال ۹۸ تعداد پنج هزار و ۶۱۷ کودک در این مراکز حضور پیدا کرده و تحت غربالگری قرار گرفتند که 2718 نفر دختر و 2899 نفر از آنها پسر  بودند. 

وی بیان کرد: همچنین 618 نفر در مهدکودک ها غربالگری شدند که 265 نفر دختر و 353 نفر پسر بودند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز