زنگ خطر افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی به صدا درآمد/ ۱۰ درصد افت تحصیلی

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۱۳:۵۸:۰۷
کد خبر: ۱۲۸۲۵۸۳
زنگ خطر افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی به صدا درآمد/ ۱۰ درصد افت تحصیلی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: به دلیل تعطیلی مدارس دانش آموزان مقطع ابتدایی با افت 10 درصدی تحصیل و کاهش مهارت سواد مواجه شده اند که این زنگ خطر را باید جدی بگیریم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ رضوان حکیم زاده در حاشیه سفر یک روزه به قزوین در گفتگو با خبرنگار برنا در خصوص افت تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: وقتی نتایج ارزشیابی سال گذشته دانش آموزان ابتدایی را با دو سال قبل از آن مقایسه کردیم مشاهده شد متاسفانه دانش آموزانی که در درس اول و دوم نمره خیلی خوب کسب کرده بودند حدود  ۱۰ درصد افت داشته اند و دانش آموزانی که نیازمند تلاش شناخته شدند و عادی ضعیف بودند نیز تعدادشان بیشتر شده و درصدشان بالاتر رفته که یک زنگ خطر است.

وی اضافه کرد: برای کمک به این دانش آموزان مرحله اول برنامه جبران و تثبیت تحصیلی را در تابستان امسال اجرا کردیم و تمام دانش آموزانی که در دو درس فارسی و ریاضی ودر دوره دوم  ابتداییُ در  دروس فارسی، ریاضی و علوم در کارنامه ارزشیابی آنها نتایج قابل قبول و نیازمند تلاش ثبت شده بود مشمول این طرح قرار دادیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: برای این دانش آموزان ۱۴ جلسه جبرانی تدارک دیده شد و با تفاهم نامه ای که با بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان امضا شد از ظرفیت دانشجو معلمان داوطلب خودمان هم استفاده کردیم که نتایج خوبی داشت.

image_2022_1_4-10_29_49_879_lJT

وی یادآورشد:  طولانی شدن تعطیلی در ایام کرونا بویژه برای دانش آموزان دوره اول مشکلاتی ایجاد کرد و  بعد از بازگشایی مدارس طبق گزارش هایی که از معلمان دریافت شد مشخص شد دانش آموزان کلاس دوم و سوم که دو سال گذشته را در فضای مجازی بودند، بشدت در مهارت های سواد پایه از جمله نوشتن ضعیف هستند چون تمرین کافی نداشتند.

حکیم زاده بیان کرد: به همین دلیل برنامه ای را برای مرحله دوم جبران تثبیت یادگیری این دانش آموزان تدارک دیدیم که از پایان ارزشیابی نوبت اول دانش آموزان دوره ابتدایی شروع می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

این مسئول گفت: هدف این است با تمرکز بر روی دانش آموزانی که نیاز دارند فرصت های بیشتری برای جبران ضعف در یادگیری در اختیارشان قرار گیرد  و بتوانند تحت حمایت قرار گیرند.

حکیم زاده تصریح کرد: رئیس جمهور هم تاکید دارند که این دانش آموزان مورد حمایت تحصیلی قرار گیرند و وزارت آموزش وپرورش برنامه های جبرانی داشته باشد و ما از همکارانمان خواسته ایم این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند و اگر بخواهیم برای افت تحصیلی یک برنامه منظم داشته باشیم قطعا باید منابع لازم را هم برای ایجاد فرصت های اضافی یادگیری ایجاد کنیم.

وی گفت: در دوره ابتدایی روی این موضوع تمرکز کرده ایم و در تمام مدارس معلمان تلاش می کنند که به هدف برسیم اما همکاری والدین هم بسیار تاثیرگذار است تا بتوانیم تعطیلی دراز مدت مدارس را جبران کنیم.

13990921000390_Test_PhotoN

استفاده از معلمان توانمند در مقطع ابتدایی/ 38 درصد معلمان ابتدایی مدرک مرتبط ندارند

حکیم زاده در خصوص استفاده از معلمان با دانش و توانمند در مقطع ابتدایی نیز گفت: وزیر محترم در مورد تحصیل در مقطع ابتدایی تاکید ویژه دارند تا از افراد توانمند در این مقطع استفاده شود و در سند تحول بنیادین هم بر اولویت داشتن نیروی انسانی در دوره ابتدایی تاکید جدی شده است.

وی گفت: 38 درصد معلمان مقطع ابتدایی مدرک مرتبط ندارند لذا وزیر محترم تاکید دارند بر اساس راهکار سند تحول باید اولویت جذب نیرو با مقطع ابتدایی باشد و تلاتش می کنیم نیروهای فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاههای مرتبط و نیروهای متخصص را در دوره ابتدایی جذب کنیم.

حکیم زاده اضافه کرد: باید بپذیریم در سالهای گذشته به نیروی انسانی دوره ابتدایی توجه جدی نداشتیم لذا در حال حاضر همه مجوزهایی که برای استخدام صادر می شود مخصوص دوره ابتدایی خواهد بود و اولویت دارد و تا زمانی که نیازهای دوره بنیادین را برطرف نکنیم نمی توانیم سراغ دوره های دیگر برویم که این رویکرد یک گام به جلو محسوب می شود و به تحول بنیادین کمک می کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برای این که نیروی انسانی مورد نیاز دوره ابتدایی در استانها جذب شوند، دوره های آموزشی را برگزار کردیم و تمرکز بر روی موضوعات اصلی مورد نیاز معلمان ابتدایی در راستای توانمند سازی معلمان ابتدایی است.

وی اظهارداشت: برای ایجاد ارتباط بیشتر و افزایش توانمندی کودکان برای تدریس از یک روش ترکیبی کلاس حضوری و فضای مجازی استفاده می کنیم که در این راستا در استان قزوین کارهای خوبی انجام شده و دبستان زنده یاد امین قزوین یکی از نمونه های موفق آن است.

666

حکیم زاده در خصوص بازماندگان از تحصیل هم گفت: البته ما طرح انسداد مبادی بیسوادی را داریم اما اقدامات لازم را در این راستا انجام می دهیم به طوری که آمارها نشان می داد در سال تحصیلی گذشته حدود 210 هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که نسبت به سال قبل از آن که 142 هزار نفر بودند شاهد افزایش بودیم.

وی اضافه کرد: وقتی تفکیک پایه تحصیلی انجام می شود متوجه می شویم اکثر بازمانده ها در پایه اول هستند که بدلیل نگرانی از ابتلای کودکان به کرونا، والدین از ثبت نام فرزندانشان خودداری کردند و موضوع مربوط به خانواده های سنتی نبود که زیاد نگران باشیم.

حکیم زاده بیان کرد: در سال تحصیلی جاری تعداد زیادی از «همسان توان ها» را داشتیم که سال گذشته ثبت نام نکرده بودند و با گرفتن آمار موالید از سازمان ثبت احوال متوجه شدیم یک میلیون و 546 هزار تولد داشتیم در حالی که ثبت نام کلاس اولی ها یک میلیون و 725 هزار نفر بود.

وی اظهارداشت: نرخ ثبت نام خالص پایه اول بیشتر از 110 درصد است و در ارزیابی ها هم مشخص شد همان دانش آموزانی که سال گذشته کلاس اولی بودند و ثبت نام نکردند،  خوشبختانه والدین نسبت به ثبت نام آنها اقدام کرده اند.

حکیم زاده بیان کرد: برای این که بتوانیم نرخ خالص  ثبت نام در پایه اول را بدست آوریم باید حتما شش سال تمام ها را که ثبت نام شدند با ثبت نامی ها تطبیق دهیم که بدلیل مشکلاتی که در سامانه داشتیم هنوز این کار به صورت قطعی انجام نشده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: در بررسی اولیه مشخص شد در سال تحصیلی قبل حدود 80 هزار نفر دانش آموز پایه اولی داشتیم که ثبت نام نکردند و امسال تعداد 60 هزار نفر از افرادی که شش سال تمام دارند در ردیف بازمانده مقدماتی محسوب می شوند که شاید این افراد هم از ترس کرونا ثبت نام نکرده اند.

وی اضافه کرد: با توجه به این که نرخ خالص ثبت نام برای ما اهمیت دارد در حال حاضر شاهد افزایش یک درصدی نرخ ثبت نام در پایه هستیم که امیدواریم در سال تحصیلی جاری با رفع نگرانی والدین از بازگشایی مدارس شاهد حضور بیشتر دانش آموزان در مدارس باشیم.

حکیم زاده بیان کرد: آمار بازماندگان و ترک تحصیل کرده ها را به استان ها داده ایم تا پیگیری لازم صورت گیرد و این نگرانی را برطرف کنیم تا کسی از تحصیل بازنماند.

وی گفت: قزوین 26 هزار بازمانده از تحصیل دارد که مهمترین شاخص عملکردی است و در نرخ پوشش در ردیف استانهای پیشتاز و خوب است و رتبه چهارم را دارد و در پیش دبستانی در میان 5 استان برتر کشور قرار دارد.

کلاس

حکیم زاده اظهارداشت: در دوره ابتدایی دو برنامه مشخص برای توانمند سازی معلمان و مدیریت مدرسه پیش بینی شده که یکی برنامه تدبیر است که مجددا در راستای بررسی سند تحول و توجه به ساحت شش گانه باید بازنگری و اشکالات برطرف شود که این طرح در اکثر مدارس اجرا شده و در قزوین هم عملیاتی شده است.

وی گفت: برنامه دیگر که برای معلمان و مدیران اجرا می شود طرح« کارآمد » است که برخلاف برنامه های سنتی مدارس تاکید بر واحد مدرسه است و اعلام نیاز از سوی یادگیرنده صورت می گیرد و ما به عنوان برنامه ریزی چیزی را دیکته نمی کنیم  که چه دوره ای طی شود و بر اساس چارچوب صلاحیت های حرفه ای این امکان برای مدیر مدرسه وجود دارد که توانمند سازی خود و سایر معلمان را مدیریت کند و به صورت آنلاین هر مدیر و معلم می تواند نقش یادگیرنده و یاد دهنده را داشته باشد،چون اعتقاد داریم گاهی توانمندی هایی داریم که می توان به همکاران منتقل کرد.

حکیم زاده افزود: در برخی زمینه ها لازم است از همکاران آموزش بگیریم که این برنامه ها با رویکرد جدید در آموزش بزرگسالان و توسعه حرفه ای «مدرسه محور» طراحی شده و به صورت آزمایشی و گام به گام اجرا می شوند که تعداد مدارس را افزایش دادیم و باید ظرفیت ها را بالا ببریم زیرا توانمند سازی نیروی انسانی از ارکان اصلی کیفیت بخشی است که در برنامه اصلی معاونت آموزشی قرار دارد.

توجه به فضاهای فیزیکی، عاطفی و اجتماعی

حکیم زاده تصریح کرد: ما نگاه جامع به مدرسه داریم و معتقدیم فقط فضای فیزیکی مهمی نیست و مدیران ضمن توجه به این فضا بایستی به مدیریت عواطف انسانی وایجاد یک جو روانی مناسب، مدیریت یادگیری،ارتباط با خانواده اهمیت دهند و در این زمینه تلاش شده تا آموزش ها در این راستا تدوین شود.

7013068_446

دانش آموزان ابتدایی پروتکل ها را بخوبی رعایت می کنند

وی گفت: طبق بررسی میدانی که داشتیم بر خلاف شایعات، مشخص شد که دانش آموزان مقطع ابتدایی در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار منظم و دقیق هستند و بیشترین رعایت ها را داشته اند و چون دوران شکل گیری شخصیت آنهاست بیشتر رعایت می کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در رابطه با «سواد سلامت» سرمایه گذاری زیادی در دوره ابتدایی صورت گرفته زیرا باور داریم کودکان حتما بیشتر نکات بهداشتی را رعایت می کنند و در خیلی از کشورها چون کودکان کمتر از دیگران در معرض آسیب هستند برای سنین کمتر از 12 سال استفاده از ماسک اجباری نیست ولی ما سخت گیری می کنیم.

وی گفت: مدارس ما در همه پنج دوره موج کرونا تعطیل بودند اما در حال حاضر از زمانی که مدارس بازگشایی شده اند اکثر مناطق کشور آبی شده و کرونا روبه کاهش بوده و با جرات می توان اذعان کرد که مدارس کشورمان در ردیف امن ترین مکانهاست و بچه های ابتدایی بیشتر از همه رعایت می کنند.

حکیم زاده افزود: خانواده ها مطمئن باشند سلامت کودکان برای ما در اولویت است و نگاه کلان داریم و همچنان از رسانه ها درخواست می کنیم کمک کنند تا در این زمینه بهتر عمل کنیم و به والدین اطمینان می دهیم نگران سلامت فرزندان خود نباشند و اجازه دهند کودکان بیشتر در مدرسه حضور یابند تا مهارتهای زندگی را از نزدیک بیاموزند و افت تحصیلی نداشته باشند.

5473573

تامین 900 هزار تبلت برای دانش آموزان

وی در خصوص تهیه ابزار هوشمند هم گفت: با کمک خیرین بیش از 900 هزار دستگاه تبلت خریداری و میان دانش آموزان توزیع شد و این حرکت ادامه دارد و باور داریم باید از فرصت فضای مجازی برای غنی تر کردن تدریس استفاده کنیم لذا مجهز کردن کودکان به ابزار هوشمند با جدیت پیگیری می شود و اجازه ندادیم آموزش متوفف شود و کودکانی که گوشی نداشتند با روش های دیگری تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز