کارآمدی و توانمندی درعرصه دانش و فنآوری موجب افزایش اقتدار کشور می شود

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۱۲:۵۳:۴۲
کد خبر: ۱۳۰۶۴۹۰
کارآمدی و توانمندی درعرصه دانش و فنآوری موجب افزایش اقتدار کشور می شود
رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی با اتکا به کارآمدی و هوشمندی درونزا در عرصه دانش و فنآوری با کمک نخبگان و اندیشمندان خود می تواند به عنوان کشتی امنی در عرصه منطقه، فرا منطقه و بین المللی مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مراسم اختتامیه سومین جشنواره جهادگران علم و فناوری روز دوشنبه با حضور حسین قدیانی رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، سردار آتانی فرمانده سپاه استان، سید علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی، مصطفی مافی رئیس پارک علم و فناوری، دیدبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از مخترعان و مبتکران در دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزارشد.

حسین قدیانی در این جشنواره گفت: در نظام بین الملل ادبیات جدیدی پس از وقوع انقلاب اسلامی شکل گرفت و موازنه جدیدی در نه گفتن به لیبرالیسم غرب و سوسیالیسم شرق ایجاد شد.

وی اضافه کرد: با فروپاشی شوری سابق یک خلاء قدرت در نظام بین المللی ایجاد شد و سوال این بود که آیا نظام تک قطبی و یا چند قطبی ایجاد شده و آینده جهان در چه مسیری است؟

11

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: امروز همه پذیرفته اند که هر کشوری که بتواند تولید قدرت ملی کند می تواند سهم بیشتری از نظام بین الملل داشته باشد و حرف اول را بزند و در این میان مسئولان جمهوری اسلامی با نگاه به تولید قدرت درون زا باور دارند که می توانند قدرت سایر عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی را با این روش افزایش دهند. 

قدیانی یادآورشد: بسیاری از کشورها قدرت برون زا را مورد توجه قرار داده اند لذا کشوری مانند ژاپن با این که اقتدار صنعتی خوبی دارد اما قدرت فرهنگی و اقتصادی و دفاعی ندارد و یا آلمان با اقتدار صنعتی و اقتصادی بالا در سایر حوزه ها به برون زایی اعتقاد دارد و نظام دفاعی قدرتمندی ندارد.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی تلاش کرده همه مولفه های خود را درون زا ببیند و در این راستا قدرت علمی از مولفه هایی است که می تواند بطور ذاتی تولید قدرت کرده و اقتدار عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز بالا ببرد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران کشور اظهارداشت: در نگاه مقام معظم رهبری، توجه خاصی به اقتدار علمی شده و در دهه 70 موضوع جنبش نرم افزاری مطرح شد تا نظام در مسیر علمی گام بردارد و درگام دوم نیز تاکید بر قدرت علمی بود و در گام سوم در سال 97 اعلام شد که از ابزار علم و دانش به عنوان یک مولفه برای تمدن سازی استفاده شود.

145

وی افزود: باید گام به گام جلو برویم و مولفه ها هم راستا و در تعامل با یکدیگر باشند تا برآیندهای موضوعات تعریف شده به اقتدار ملی منجر شود.

قدیانی یادآورشد: آمریکا در سال 2020 بیش از 771 میلیارد دلار بودجه نظامی داشت و بودجه ما در سال 1400 معادل 10 میلیارد دلار بود و با این فاصله اعتباری اما در عصره های مختلف توانسته ایم در رده های بالایی قرار بگیریم و اقتدار نظامی و دفاعی قابل توجهی داشته باشیم. 

وی گفت: حمهوری اسلامی توانسته با بهره گیری از دانش نوین و فناورانه در سیستم نظامی و دفاعی یک رویارویی و مواجهه جدی در نظام سلطه به رهبری آمریکا داشته باشد و در شرایطی که از 11 ناو هواپیمابر دنیا در کلاس A  امروز 10 مورد آن متعلق به آمریکا و یک ناو متعلق به روسیه است اما تحلیلگران جهانی اعلام کرده اند اگر درگیری رخ دهد بدون تردید خلیج فارس خالی از شناورهای آمریکایی خواهد بود و این اقتدار برای ما ارزشمند است.

قدیانی تصریح کرد: اگر علم و دانش ما نافذ باشد و در کارها هوشمندی نشان دهیم می توانیم بر اوضاع مسلط شویم و این ابزارهای هوشمند قادر است برای ما یک هدف دقیق باشد لذا دیگر موازنه نظامی در دنیا فقط متکی به بودجه و اعتبار نیست.

image_2022_3_7-12_45_42_16_f2q

کارآمدی و توانمندی در عرصه دانش تعیین کننده است

رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی بیان کرد: امروز موضوع کارآمدی به عنوان یک توانمندی مطرح شده لذا اگر قرار است جمهوری اسلامی به عنوان یک کشتی امن در عرصه منطقه، فرا منطقه ای و بین المللی تعریف شود باید متکی به اقتدار درون زا بر اساس تلاش اندیشمندان و نخبگان خود باشد.

قدیانی گفت: در کشور هیچ مشکلی که روی آن کار نشده باشد نداریم اما آنچه سرعت موفقیت ها را کم کرده مدیریت در عرصه علم و فنآوری است و با رویکردی که مسئولان نظام به شرکت های دانش بنیان دارند بایستی با بهره گیری از همه ظرفیت های دانشگاهی، آموزش عالی، بسیج و سپاه، پارک های علم و فنآوری، به دستاوردهای بهتری برسیم.

وی اظهارداشت: شاید برخی از دستاوردهای علمی کشور محرمانه باشد و تاکنون گفته نشده اما بپذیرید اگر بتوانیم همه دستاوردهای علمی کشور را بازگو کنیم موفقیت ها بسیار بیشتر است و همه را شگفت زاده خواهد کرد.

image_2022_3_7-12_55_30_750_KYy

در این جشنواره پس از طرح دیدگاه تعدادی از مخترعان و فناوران و رونمایی از محصولات فناورانه از دانشوران نمونه بسیجی استان تجلیل شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز