کاهش ۵۲۳ میلیون مترمکعب مصرف آب در برنامه ۵ ساله هدف گذاری شده است

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۲۳:۳۲:۳۹
کد خبر: ۱۳۰۷۶۷۷
کاهش ۵۲۳ میلیون مترمکعب مصرف آب در برنامه ۵ ساله هدف گذاری شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اجرای برنامه تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی، نصب کنتور هوشمند، بستن چاههای غیر مجاز و مدیریت بهینه مصرف، در برنامه پنج ساله، کاهش 523 میلیون متر مکعب آب در استان هدف گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی عصر چهارشنبه به ریاست اعلایی استاندار قزوین در شرکت آب منطقه ای قزوین تشکیل جلسه داد.  

یدالله ملکی در این نشست با ارائه گزارش مشروحی از وضعیت منابع آبی استان اظهارداشت: با تشکیل کارگروه سازگاری که گزارش آن هر شش ماه باید به دبیرخانه آن در تهران ارسال شود هر استان برنامه بومی و محلی را پیشنهاد داده و اجرایی کند.

وی اضافه کرد: میزان مصرف آبهای زیرزمینی و سطحی استان بالغ بر یک میلیارد و 213 میلیون مترمکعب است که فقط 244 میلیون مترمکعب آن از منابع سطحی است و بایستی صیانت از این منابع را با جدیت دنبال کنیم.

ملکی گفت: 88 درصد مصرف منابع آبی استان در بخش کشاورزی، 8 درصد بخش شرب، 4 درصد صنعت و خدمات است و اگر بتوانیم 10 درصد در مصرف کشاورزی صرفه جویی کنیم بخشی از نیازها تامین و مشکلات کمتر می شود.

image_2022_3_9-21_26_27_697_5xS

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در دشت قزوین 30 رودخانه شمالی داریم و با استفاده از 70 ایستگاه باران سنج که 15 ایستگاه به تجهیزات الکترونیک مجهز شده و نیز 13 ایستگاه پرتوسنجی، 13 ایستگاه تبخیرسنجی و 16 ایستگاه برف سنجی وضعیت اقلیمی استان رصد می شود.

افت آب زیرزمینی ده های گذشته تا 45 متر 

ملکی گفت: تا سال 75 میزان افت آبهای زیرزمینی جدی نبود و مشکلی نداشتیم و روند کاهش منطقی و نرمال بود اما از سال 75 به بعد شاهد شیب تند افت آبهای زیرزمینی بودیم.

وی اظهارداشت: در یک بررسی دقیق علمی میزان افت آب های زیرزمینی از سال 43 تاکنون مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد به طور میانگین شاهد افت 40 تا 45 متری در این عرصه بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین بیان کرد: با افت شدید آبهای زیرزمینی شاهد فرونشست زمین، پیشروی آب شور، از بین رفتن قنوات، لوله زایی چاهها بودیم  و فرونشست سالانه دشت قزوین نیز از 2 تا 12 سانت از مهمترین چالش های این عرصه بوده است.

ملکی گفت: افزایش جمعیت و به تبع آن مصرف بالای محصولات کشاورزی و نیز سودآوری در تولید کشاورزی و زیر کشت رفتن اراضی بیشتر، بازدارنده نبودن مجازات متخلفان از عوامل کاهش آبهای زیرزمینی است.

Capture

وی تصریح کرد: میزان اراضی زیرکشت کشاورزی در نیم قرن گذشته حدود 50 هزار هکتار بود در حالی که این میزان در حال حاضر به 265 هزار هکتار رسیده و مصرف آب را نیز بیشتر کرده است.

این مسئول بیان کرد: بدون تردید میزان تولید با مصرف هم خوانی ندارد و اگر نتوانیم میزان مصرف را کنترل کنیم در آینده با بحران های جدی مواجه می شویم لذا در کنار اجرای طرح های تعادل بخشی، نسبت به اجرای برنامه سازگاری با کم آبی هم با جدیت وارد ماموریت شدیم و با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برای مدیریت منابع اقدام شده است.

ملکی اضافه کرد: در برنامه 5 ساله بایستی میزان مصرف آبهای زیرزمینی تا 523 میلیون مترمکعب کاهش یابد که در این راستا با تعیین تکلیف 1700 حلقه چاه فرم پنج توانستیم 1200 حلقه چاه را مسدود کنیم و فقط 500 حلقه باقیمانده است که سال آینده انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: بیش از 1188 حلقه چاه فرم یک در استان داریم که بایستی همه آنها پروانه دار شود و 10 درصد از حجم سهم آنها کم کنیم تا جوابگوی نیازهای استان باشیم.

وی گفت: با تعیین تکلیف چاههای فرم یک حدود 130 میلیون مترمکعب و چاههای فرم پنج حدود 75 میلیون مترمکعب بایستی صرفه جویی شود.   

مجهز شدن 80 درصد چاهها به کنتور هوشمند

ملکی از نصب کنتورهای هوشمند در چاههای آب کشاورزی به عنوان راهکار موثر دیگر در مدیریت منابع آبی نام برد و اظهارداشت: 80 درصد چاهها به کنتور مجهز شده اند و سال آینده همه چاهها به این ابزار هوشمند مجهز خواهند شد.

download

وی اضافه کرد: اگر واحدهای دام و طیور به کنتور هوشمند مجهز شوند بیش از 100 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد لذا به صاحبان این واحدها اخطار داده شده بسرعت واحد خود را به کنتور مجهز کنند.

33 میلیون مترمکعب حجم پساب 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: در استان ظرفیت 33 میلیون مترمکعب پساب وجود دارد که مطالعات تعیین تکلیف آن انجام شده و شهرک های صنعتی باید 12 میلیون مترمکعب از پساب را در برنامه داشته باشند که استفاده از آن در دستور کار قرار داریم و در کنار آن تبدیل کانال روباز به لوله و انتقال آب با این روش و پیگیری انتقال آب الموت رود از دیگر برنامه های شرکت است.

اجرای 11 عنوان برنامه برای مدیریت منابع آب

ملکی گفت: برای مدیریت آب برنامه ریزی شده بیش از 11 عنوان برنامه تدوین شده که طرح داناب با پوشش 26 هزار دانش آموز از مهمترین آنهاست.

وی افزود: لایروبی 37 کیلومتر مسیر رودخانه ها، صدور سند مالکیت برای 1200 هکتار از محدوده کانال آبیاری و رودخانه ها و جانمایی 10 هزار هکتار از طرح کاداستر از مهمترین کارهای انجام شده در مدیریت بهینه منابع آبی است.

image_2022_3_9-21_26_27_42_7Xf

این مسئول یادآورشد:  با پیش بینی 22 گروه گشت و بازرسی تمامی محدوده دشت قزوین در کنترل نظارتی شرکت آب منطقه ای قرار دارد و از هرگونه حفاری چاه غیرمجاز بشدت جلوگیری می شود.

بازارمحلی آب در استان راه اندازی می شود

ملکی با ارائه پیشنهادی جدید گفت: آمادگی داریم بازار محلی آب را در استان به صورت پایلوت راه اندازی کنیم که مانند عرضه کالا در بورس است و نظام عرضه و تقاضا و نظام بهره برداری و تشکل های رسمی و غیر رسمی می توانند در این زمینه همکاری کنند و منافع آن به همه مردم و کشاورزان برسد.

وی اضافه کرد: دو طرح مهم گردشگری در کنار سازه های آب را بعد از ایام عید نوروز به فراخوان خواهیم گذاشت و آمادگی داریم مجوز صادر شده برای اجرای طرح آبزی پروری در خوزنان را به سرمایه گذار جدید یا متقاضی قبلی واگذار کنیم.

ملکی در ادامه از استاندار قزوین درخواست کرد با تاکید و همکاری فرمانداران برای تکمیل نصب کنتورهای هوشمند در بخش صنعت و کشاورزی، جلوگیری از کشت مازاد، تامین اعتبار برای وارد چرخه شدن چاههای تلفیقی و پرداخت آب بها از سوی شهرداری ها و واحدهای صنعتی اقدام لازم صورت گیرد تا برنامه های پیش بینی شده عملیاتی شود.

استاندار قزوین در پایان این جلسه از رصد خانه آب استان که در شرکت آب منطقه ای قزوین در مرحله تکمیل شدن است بازدید کرد.

image_2022_3_9-21_27_15_407_US0

اعلایی از این حرکت ارزشمند و بسیار خوب مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین که رصد هوشمندانه تمامی منابع آبی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات شفاف و قابل دسترس و کنترل خواهد شد تشکر کرد و گفت: این امکانات ما را قادر می کند اولین استانی باشیم که بازار آب را عملیاتی می کند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز