چشم انداز روشن پارک علم و فنآوری قزوین با ریل گذاری اصولی و مدیریت منطقی

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۱۱:۳۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۱۷۵۱۹
چشم انداز روشن پارک علم و فنآوری قزوین با ریل گذاری اصولی و مدیریت منطقی
پارک علم و فنآوری قزوین با مدیریت منطقی و ریل گذاری صحیح چشم انداز روشنی را پیش روی شرکت های دانش بنیان و ایده پردازان جوان مستقر در پارک و تجاری سازی فعالیتها مهیا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان« تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی» ایجاب می کند بستر تحقق آن از سوی دستگاههای اجرایی و متولیان امر ایجاد شده و حمایت لازم از فعالان این عرصه صورت گیرد تا در پایان سال شاهد اجرای عملی برخی از منویات رهبری باشیم.

در این میان به نظر می رسد پارک های علم و فنآوری به عنوان متولیان اصلی در حمایت از شرکت های دانش بنیان بتوانند نقش مهمی در عملیاتی شدن این شعار ایفا کنند.

image_2022_4_11-11_56_33_141_ST8

مصطفی مافی رئیس پارک علم و فنآوری قزوین از معدود مدیرانی است که به دور از مسائل سیاسی و جنجالی در مدت کوتاهی که مسئولیت پذیرفته توانسته در کمال تواضع تحول اساسی در این پارک ایجاد کرده و شرکت های دانش بنیان را از انزوا خارج کرده و زمینه شکوفایی بسیاری از آنها را مهیا کند به طوری که امروز چند واحد بزرگ دانش بنیان قزوین توانسته اند در سطح ملی و بین المللی نیز بدرخشند و محصولات تجاری سازی شده خود را به تولید برسانند.

با ابتکار روابط عمومی پارک علم و فنآوری قزوین تعدادی از خبرنگاران توانستند در یک تور نیم روزه از چند طرح عملیاتی شده و در دست اقدام این پارک که می تواند در حمایت از شرکت های دانش بنیان نقش قابل توجهی ایفا کرده و چشم انداز روشنی را برای آینده آن مهیا کند بازدید کرده و با فعالیتهای خوب این پارک آشنا شوند.

راه اندازی اولین مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و صنایع خلاق

بازدید از اولین مرکز نوآوری فرهنگ، هنر و صنایع خلاق، مرکز نوآوری گیربکس ایران، مرکز رشد خلاقیت و نوآوری بسیج که در حال تکمیل و تجهیز و نوسازی و آماده سازی است موجب شد خبرنگاران با گوشه ای از اقدامات ارزشمندی آشنا و امیدوار شوند که بزودی با بهره برداری از آنها اتفاقات موثری در عرصه کسب و کارهای نوین رخ خواهد داد.

سرا

یکی از مراکزی که مورد بازدید خبرنگاران استان قرار گرفت اولین مرکز نوآوری فرهنگ و هنر و صنایع خلاق بود که در مجموعه زیبای سرای سعدالسلطنه در حال شکل گیری است.

بخشی از این سرای تاریخی به مساحت 1400 مترمربع در حال بازسازی است تا 10 غرفه با فضایی به مساحت حدود 35 متر و دو فضای بزرگ به مساحت 140 مترمربع برای استقرار و فعالیت فعالان عرصه هنر مهیا شود.

مصطفی مافی رئیس پارک علم و فنآوری قزوین در محل آماده سازی این مرکز اظهارداشت: ظرفیت های خوبی در فرهنگ و هنر داریم که به دلیل نبودن بستر فعالیت برخی هنرمندان شاخص از استان مهاجرت می کنند و ما وظیفه داریم زمینه جذب آنها را مهیا کنیم و این بزرگان بعنوان «منتور» همراه ما باشند و این مرکز می تواند بسترساز این هدف باشد تا یک چشم انداز بین المللی نیز در کسب و کارها محقق شود. 

image_2022_4_11-12_2_43_818_SbV

وی اضافه کرد: راه اندازی این مرکز می تواند ضمن شناسایی هنرمندان شاخص و عرضه ایده های نو در این بخش به سایر کسب و کارهای مستقر در سرای سعدالسلطنه نیز کمک کند و اتفاق جدیدی در عصر کنونی محسوب می شود.

مافی بیان کرد: برای نوسازی این مجموعه حدود 5 میلیارد تومان هزینه خواهد شد و در 8 سرفصل از جمله انیمیشن، گیم، جلوه های ویژه، علوم انسانی و علوم اجتماعی از ایده هایی که قابلیت تجاری سازی را داشته باشد حمایت خواهیم کرد.

در ادامه این تور رسانه ای بازدیدی از مرکز رشد خلاقیت و نوآوری بسیج در شهر صنعتی البرز صورت گرفت. 

image_2022_4_11-11_58_30_282_zhh

در این فضای  متعلق به سپاه که مدتی بدون استفاده بوده حدود 1000 متر سوله وجود دارد و با پیگیری های مستمر و موافقت انجام شده قرار است از سوی پارک این مکان بازسازی شده و در اختیار شرکت های دانش بنیانی که محصولات خود را تجاری سازی کرده اند قرار گیرد و به دلیل محل مناسب آن و استقرار در شهر صنعتی امکان جابجایی محصولات نیز براحتی مهیا می شود. 

مافی در این بخش بازدید هم گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه یک اصل مهم است و در پارک علم و فنآوری گاهی با انتقاداتی از سوی صاحبان شرکت های دانش بنیان مواجه می شویم که به تولید محصول رسیده اند ولی به دلیل محدودیت فضا در پارک امکان جابجایی کالا و محصولات را ندارند و با راه اندازی این مجموعه که در شهر صنعتی البرز قرار دارد شرایط بسیار تسهیل شده و رضایتمندی صاحبان شرکت ها را نیز مهیا می کند.

image_2022_4_11-12_1_57_896_IfD

خبرنگاران همچنین از اولین مرکز نوآوری گیربکس ایران در شرکت نیرو محرکه بازدید کردند که قرار است بزودی با استقرار شرکت های دانش بنیان فعال در این عرصه راه اندازی شود.

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین در این بخش از بازدید گفت: اولین مرکز تخصصی نوآوری گیربکس ایران با هدف بهره گیری از ایده های برتر شرکتهای دانش بنیان در تولید گیربکس های خودرو و صنایع بزرگ در شرکت نیرو محرکه قزوین راه اندازی می شود.

222

وی یادآورشد: در این مرکز قرار است هشت شرکت دانش بنیان مرتبط با صنعت قطعه سازی و گیربکس خودرو مستقر شده و ایده های خود را تجاری سازی کنند.

رئیس پارک علم و فناوری قزوین با اشاره به جایگاه شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت تصریح کرد: قزوین به عنوان قطب صنعت خودرو و قطعه سازی در کشور مطرح است و شرکت نیرو محرکه با سابقه 20 ساله بزرگترین تولید کننده قطعات مهم گیربکس خودرو در کشور محسوب می شود که استقرار این مرکز در این واحد صنعتی می تواند ارتباط صنعت با دانشگاه را محقق کند.

وی اضافه کرد: گردش مالی در صنعت گیربکس حدود 3 هزار میلیارد تومان است و با تحولی که در صنعت قطعه سازی رخ داده امروز بخش عمده ای از نیاز خودروسازی در داخل کشور تامین می شود و با وجود شرکت هایی چون نیرو محرکه می توان ادعا کرد صنعت خودروسازی و قطعه سازی در مسیر توسعه شتابانی قرار گرفته است.

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین یادآورشد: در راستای تقویت شرکت های دانش بنیان و کمک به توسعه فنآورانه در بخش صنعت، موضوع راه اندازی «مرکز نوآوری گیربکس ایران» در شرکت نیرو محرکه اتفاق علمی و صنعتی بسیار مهم و ارزشمندی است که با استقرار حداقل هشت شرکت دانش بنیان فعال در عرصه گیربکس می توان امیدوار بود توسعه و شکوفایی این صنعت با محوریت نیرومحرکه در کشور محقق شود.

image_2022_4_11-12_20_28_247_S6j

مافی تصریح کرد: خوشبختانه اولین فعالیت فناورانه در بخش صنعت را در شرکت نیرو محرکه شاهدیم که با این کار ارتباط دانشگاه و صنعت برقرار شده و با داشتن اساسنامه قوی و جامع می توان امیدوار بود با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در رشته های مختلفی چون مکانیک، مگاترونیک، به موفقیت های بیشتری دست یابیم. 

وی اضافه کرد: شرکت های تولیدی چرخشگر، کرمان موتور و نیرو محرکه قرار است در این مرکز نوآوری گیربکس ملی مستقر شده و ایده های خود را برای تجاری سازی و تولید محصول عملیاتی کنند.

مافی اظهار داشت: مرکز نوآوری گیربکس ایران با حمایت معاونت علم و فنآوری ریاست جمهوری، پارک علم و فنآوری قزوین و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری راه اندازی شده و فعالیت خواهد کرد و قرار است نقش محوری در رشد و پویایی صنعت تولید گربکس کمک کند.

رئیس پارک علم و فنآوری قزوین در ادامه اظهارداشت: تلاش می کنیم در پارک نقش تسهیل گر را ایفا کرده و زمینه اتصال توانمندی دانشگاهها و فارغ التحصیلان به صنعت را ممکن کنیم تا ایده های ارائه شده در این مرکز با کمک شرکت های دانش بنیان به محصول تبدیل شود.

image_2022_4_11-12_41_29_521_ctz

سخن آخر

برنامه ریزی های انجام شده در پارک علم و فنآوری قزوین در دوران مدیریت مصطفی مافی که خود از نخبگان کشور محسوب می شود بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و انتظار می رود با حمایت از این مدیر دلسوز و بی حاشیه زمینه تداوم خدمت رسانی و تکمیل طرح های نیمه تمام در این پارک فراهم شود تا شاهد شکوفایی شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک باشیم.

این روزها شایعاتی مبنی بر جابجایی این مدیر توانمند، بی حاشیه و نخبه شنیده می شود که می تواند نگران کننده بوده و فعالیتهای ارزشمند انجام شده را متوقف کرده و فعالان شرکت های دانش بنیان که اخیرا به گره گشایی از مشکلات خود امیدوار شده اند را ناامید کند.

image_2022_4_11-11_56_19_101_iv9 - Copy

عقل و منطق حکم می کند مدیرانی که صاحب اندیشه و توان بالا و ارتباطات موثر در سطح ملی هستند و بدون چشمداشت به صندلی ریاست برای انجام کارهای ماندگار حاضر شده اند از مسئولیت های کشوری فاصله گرفته و به همشهریان خود خدمت کنند مورد حمایت قرار گیرند و دست های پشت پرده نتوانند به این بخش از ظرفیت های استان صدمه بزنند.

به نظر می رسد ریل گذاری انجام شده در پارک علم و فنآوری با مدیریت کنونی و مجموعه همکاران پارک می تواند در صورت حمایت به دستاوردهای ارزشمندی برسد که منافع آن در شکوفایی اقتصادی استان و رونق کسب و کارهای نوین و نیز تحقق شعار سال موثر خواهد بود که انتظار می رود استاندار محترم این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند تا با  بی تدبیری برخی، استان قزوین دچار خسران نشود. 

در ادامه این تور رسانه ای نشست مطبوعاتی رئیس پارک علم و فنآوری نیز برگزار شد که به دلیل طولانی شدن گزارش مطالب مطرح شده در این پرسش و پاسخ در خبر بعدی منتشر خواهد شد.

گزارش: محمدرضا جباری

انتهای پیام

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز