طرح کشت روستای مهدی آباد بزرگ در قزوین بررسی مجدد می شود

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۱۲:۵۷:۳۷
کد خبر: ۱۳۲۲۰۵۳
طرح کشت روستای مهدی آباد بزرگ در قزوین بررسی مجدد می شود
مشکلات طرح کشت کشاورزی، سهمیه آب کشاورزی، آسفالت راه روستایی و تامین وام نوسازی در روستای مهدی آباد بزرگ با حضور نماینده قزوین در مجلس و مدیران استانی بررسی و پیگیری شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ مشکلات کشاورزان روستای مهدی آباد روز یکشنبه با حضور لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ، رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و یدالله ملکی مدیرعامل شرکت ب منطقه ای و تعدادی از مدیران استانی بررسی شد.

در این جلسه مقرر شد طرح کشت و توزیع آب روستای مهدی آباد بزرگ بررسی مجدد شود.

image_2022_4_24-13_33_24_371_BpF

لطف الله سیاهکلی در جمع روستاییان مهدی آباد بزرگ اظهارداشت: طرح‌ کشت و توزیع آب کشاورزی  روستای مهدی بزرگ از ‌توابع شهرستان قزوین با حضور نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط و کشاورزان روستا  بررسی و تعیین تکلیف می‌شود. ‌

وی افزود: یک تیم  کارشناسی ‌متشکل  از سازمان جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، فرمانداری، نماینده تعاونی آب بران و ۲ نفر از کشاورزان روستای مهدی ‌آباد بزرگ تا یک هفته آینده طرح کشت و مدیریت توزیع آب این روستا را با هدف حل مشکل تمام کشاورزان  مجددا بررسی خواهند کرد.‌

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت کشت و نیز سهمیه آب کشاورزان در سالهای گذشته در شرایطی تعیین شده بود که مشکلات آبی کمتری داشتیم اما امروز با تنش های آبی و خشکسالی که داریم همه باید کمک کنیم تا با مشارکت یکدیگر هم کشاورزی تداوم داشته باشد و هم منابع آبی حفظ شده و جوابگوی نیازهای منطقه باشد.

سیاهکلی بیان کرد: کشاورزان فهیم و تلاشگر ما باید با دیدگاههای کارشناسی همراهی کنند و بدانند اگر در منابع آبی مدیریت بهینه صورت نگیرد در آینده همه ما دچار بحران شده و در کشت های معمولی نیز قادر به تامین آب مورد نیاز نخواهیم بود.

وی گفت: امیدواریم ضمن استفاده از نظر و تجربه کشاورزان عزیز به جمع بندی خوبی برسیم تا هم کشت کنونی آسیب نبیند و هم برای آینده برنامه مدونی را تدارک ببینیم.

نماینده قزوین، البزر و آبیمک در مجلس شورای اسلامی در خصوص آسفالت راه روستایی، ایمن سدازی کانال آبیاری که از داخل روستا عبور می کند و پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن نیز از مدیران خواست اقدام لازم را انجام دهند.

image_2022_4_24-13_33_25_390_3rv

در ادامه رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز گفت : نظر به اینکه کشاورزان نسبت به تغییرات بوجود آمده در سنوات گذشته در طرح کشت روستای مهدی آباد اعتراض دارند لذا  این سازمان در حال بازنگری  این ‌نوع طرح‌ها بوده و این کار نیازمند بررسی کارشناسی دقیق تری است.‌

افلاطونی افزود: در جلسه امروز دغدغه و مشکل کشاورزان مطرح شد و قرار است پس از جمع بندی موضوعات در نشست تخصصی دیگری با حضور ‌نمایندگان مردم و کشاورزان روستای مهدی آباد نتایج آن اعلام شود.

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: کارشناسی طرح  بازنگری اطلاعات اراضی تحت پوشش شبکه آبیاری دشت قزوین از سال 1388 شروع شده و در سال ‌‌1395 جمع بندی و به پایان رسیده  و از سال زراعی 1396  این طرح در استان  اجرا شده است.‌

این مسئول اضافه کرد : علیرغم اقدامات کارشناسی انجام شده در سال های قبل بمنظور حل مشکل ‌بهره برداران و کشاورزان ذینفع روستای مهدی آباد، طرح کشت  این روستا توسط یک گروه  از نمایندگان کشاورزان و ‌دستگاههای اجرایی بررسی شده و  براساس  نتایج بدست آمده  طرح را باز نگری خواهیم کرد.

یادآوری می شود با توجه به استفاده از چاههای غیرمجاز در سالهای گذشته و افزایش سطح کشت با کمبود منابع آبی در استان مواجه شده ایم و در شرایط کنونی بایستی پس از بستن چاههای غیرمجاز نسبت به مدیریت منابع آبی و تعیین سهیمه مناسب بر اساس میزان اراضی کشت شده اقدام لازم صورت گیرد که این نوع مدیریت منابع آبی و کم شدن سهمیه برخی کشاورزان نسبت به روش گذشته برخی بهره برداران نسبت به کاهش سهمیه آب اعتراض داشته اند که با تشکیل این جلسه و توجیه کارشناسی برای رسیدن به یک راه حل منطقی اتخاذ تصمیم خواهد شد.

Img20180508125417495

دشت قزوین از مناطق مهم کشاورزی کشور است که در صورت بی توجهی به مدیریت منابع آبی و نیز بهینه سازی مصرف می تواند دچار بحران شده و آسیب های جدی به کشاورزی منطقه وارد کند لذا کاهش اضافه برداشت چاههای مجاز، بستن چاههای غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند، ارائه الگوی کشت و توسعه آبیاری مدرن با جلب مشارکت کشاورزان از مهمترین راههای پیشگیری از بروز تنش آبی در منطقه است. 

انتهای پیام

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز