سالانه ۳۷۰ هزار سقط جنین در ایران صورت می گیرد/ کاهش نرخ جمعیت نگران کننده است

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۱۶:۰۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۳۰۷۴۷
سالانه ۳۷۰ هزار سقط جنین در ایران صورت می گیرد/ کاهش نرخ جمعیت نگران کننده است
مسئول مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: سقط سالانه 370 هزار جنین، کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری جامعه، زنگ خطر بحران امنیتی، اقتصادی، سیاسی و انقلاب خانواده را به صدا درآورده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ به مناسبت هفته ملی جمعیت که از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت تعیین شده گردهمایی تبیین سیاست‌های اجرایی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و آغاز فعالیت قرارگاه خانواده و جمعیت با حضور آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه ، محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین، فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، قاسمی مسئول مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور و حجت الاسلام پور آرین مدیرکل تبلیغات اسلامی،کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری و مسئولان استانی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

صالح قاسمی در این مراسم گفت: جمعیت یک اتمسفر و فضای حاکم است که همه کارها برای اقتدار ملی کشور به آن بستگی دارد و در تعیین قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و جغرافیای سیاسی  نقش آفرین است. 

55

وی بیان کرد: شاید هیچ فردی همچون مقام معظم رهبری در سالهای گذشته و امروز به اهمیت موضوع جمعیت و فرزندآوری تاکید و توجه نداشتند اما متاسفانه نظام برنامه ریزی کشور عمق فاجعه جمعیت را درک نکرد و به کاهش نرخ رشد جمعیت اهمیت نداد.

این پژوهشگر فعال در زمینه جمعیت تصریح کرد: با تداوم روند کنونی در بین سالهای 1415 تا 1420 بدون تردید نرخ رشد جمعیت به صفر خواهد رسید و با چالش و بحرانی جدی پیری جمعیت روبرو خواهیم شد و این وضعیت به اقتصاد و امنیت ما آسیب می زند.

قاسمی گفت: بررسی های نرخ رشد جمعیت نشان می دهد در سال 65 میانگین تعداد فرزندان خانوار 6.5 فرزند بود که این میزان در سال گذشته به 1.6 فرزند رسیده که شاهد سقوطی نگران کننده هستیم.

وی اظهارداشت: در تعداد تولد از سال 94 با شیب معناداری مواجهیم و تعداد زایش ها بشدت کاهش یافته و در مدت سه سال بیش از 170 هزار تولد کمتر شده است.

این مولف آثار پژوهشی در خصوص جمعیت گفت: از سال 2020 تا 2050 جمعیت سالمندی کشور سه برابر خواهدشد و نرخ سالمندی از 11 درصد به 30 درصد در سی سال آینده خواهد رسید.

1451829

قاسمی اضافه کرد: کاهش جمعیت پیامدهای زیادی خواهد داشت که کاهش نیروی انسانی، کم شدن تولید ناخالص ملی و صادرات، افزایش بی رویه واردات، نیازمندی به نیروی کار خارجی و پیامدهای فرهنگی ناشی از حضور اتباع بیگانه، بالا رفتن ریسک صندوق های بازنشتگی، در 30 سال آینده گریبانگیر کشور خواهد شد.

وی بیان کرد: در این صورت فشار مضاعفی بر روی شاغلان وارد شده و شاهد کاهش ضریب امنیتی کشور خواهیم بود و با پیر شدن جمعیت با «سند روم» آشیانه خالی و افسردگی سالمندان رها شده در جامعه روبرو خواهیم شد که کارشناسان از آن به عنوان» انقلاب خانواده» یاد می کنند.

این کارشناس جمعیت و خانواده اظهارداشت: حدود 47 متغیر بر روی الگوی فرزند آوری نقش دارد و بازیگری  می کند که باید آن را بررسی و مورد مطالعه کارشناسی قرار دهیم.

سالانه 370 هزار سقط جنین در کشور صورت می گیرد

قاسمی با اشاره به برخی آمارهای نگران کننده گفت: سالانه حدود 370 هزار سقط جنین در کشور صورت می گیرد که یک سوم تولد ثبت شده است که نشان می دهد مردم از پیامدهای پزشکی، شرعی و قانونی و جسمی آن خبر ندارند.

44

وی بیان کرد: دو درصد سقط جنین به صورت غیر ارادی، 3 درصد با مجوز پزشکی، 95 درصد جنایی، ارادی و بدون مجوز پزشکی است و بایستی با کمک رسانه ها پیامدهای این کار از نگاه دینی و پزشکی تبیین شود تا شاهد متوقف شدن این روند باشیم.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشوراظهارداشت: بهترین سنین بارداری سالم و ایمن بین 19 تا 41 سالگی است و قبل و بعد از آن به غربالگری و مراقبت نیاز دارد اما وقتی هزینه سنگین غربالگری به بانوان اعلام می شود برخی به فکر سقط جنین می افتند که بایستی برای این وضعیت تدبیر کنیم و حمایت لازم را صورت دهیم تا فرزند آوری کم نشود.

توسعه آپارتمان نشین به فرزند آوری آسیب می زند

وی اضافه کرد: در زندگی آپارتمان نشینی نمی توان انتظار چند فرزندی داشت لذا از مسئولان ارشد استان قزوین انتظار داریم به جای توسعه آپارتمان نشینی در قزوین با بهره گیری از زمین های فراوان، برای ساخت مسکن ویلایی که دارای حیات و فضای مناسب و آرام بخشی برای زندگی و بازی کودکان باشد اقدام کنند.

۲۰۱۶۰۸۰۷_۱۷۰۲۱۹

قاسمی بیان کرد: در سال 97 از هر 100 طلاق متاسفانه شاهد ثبت 32 طلاق بودیم و در این میان افزایش سن ازدواج نیز به کاهش فرزند آوری منجر شده و با تغییر الگوی خانواده ها با چالش های جدی مواجهیم.

دولت سیزدهم آخرین فرصت بازیابی برنامه های جمعیتی را دارد

وی یادآورشد: از منظر باروری با ازدست دادن زمان در گذشته فقط 5 سال وقت داریم لذا دولت سیزدهم پایان فرصت باقیمانده پنجره جمعیت در ایران است زیرا اگر متولیدن دهه 60 از دایره باروری خارج شوند با بحران جدی جمعیت و «انقلاب خانواده» مواجه خواهیم شد.

Capture

قاسمی اضافه کرد» مسئله جمعیت از موضوعات تخصصی و دقیق علمی است که باید با آن برخورد علمی داشته باشیم و با تامین زیرساختها و فرهنگ سازی برای ترویج خانواده کامل با 4 فرزند بخوبی عمل کنیم و راه اندازی قرارگاه جمعیت و خانواده در استان قزوین فرصتی است تا برنامه های این حوزه را عملیاتی کنید.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز