نیروگاه شهید رجایی ۳.۵ درصد انرژی برق مورد نیاز کشور را تولید می کند

۱۴۰۱/۰۴/۱۲ - ۲۲:۱۱:۰۲
کد خبر: ۱۳۴۶۷۴۲
نیروگاه شهید رجایی ۳.۵ درصد انرژی برق مورد نیاز کشور را تولید می کند
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: با تولید سالانه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق حدود 3.5 درصد برق کشور در این نیروگاه تامین می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ به مناسبت هفته فرهنگ صرفه جویی در مصرف، مدیران صنعت آب و برق استان قزوین در نشست صمیمی با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تشریح مهمترین اقدامات انجام شده به سوالات آنها پاسخ دادند.

در این نشست که روز یکشنبه در شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، موتاب ها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین، صباغیان سرپرست شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی، علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان و دیلمی مدیر برق منطقه ای زنجان نیز حضور داشتند و به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند. 

ابوالفضل موتابها در این نشست اظهارداشت: نیروگاه شهید رجایی قزوین به عنوان سومین نیروگاه بزرگ کشور بیش از 3.5 درصد انرژی برق کشور را تولید می کند و نقش مهمی در پایداری شبکه دارد.

وی افزود: سالانه 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین تولید می شود که با تعمیرات مستمر در طول سال تلاش می شود تولید برق دچار آسیب نشود.

image_2022_7_3-21_37_15_808_vkS

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی تصریح کرد: تعمیرات نیروگاه در قالب 17 برنامه در 13 واحد سیکل ترکیبی و بخار در دو فصل از مهرماه تا اردیبهشت سال بعد صورت می گیرد که در همه حال نیروگاه بایستی آماده تولید مستمر برق باشد تا در پیک تابستان هم مشکلی نداشته باشیم.

موتابها تصریح کرد: در تعمیرات نیروگاهی بیش از 14 هزار مورد عملیات فنی انجام می شود و برخی قطعات تعویضی نیز با کمک مهندسان داخلی ساخته شده و تمامی فعالیتهای تعمیری توسط نیروهای متخصص داخلی صورت می گیرد که جای افتخار دارد.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین یادآورشد: قدرت منصوبه نیروگاهی کشور 87 هزار مگاوات است که عمده آنها در نیروگاههای حرارتی تولید می شود.

وی در خصوص دستاوردهای حوزه تولید قطعات نیروگاهی بیان کرد: در بیست سال گذشته کشور ما در حوزه تولید در زمره پنج کشور اول سازنده قطعات نیروگاهی در جهان قرار داشته و نیروگاه های با کلاس و راندمان های بسیار بالا در داخل کشور طراحی و نصب می شوند.

موتابها تصریح کرد: در خصوص ساخت ترانس های اصلی خوشبختانه ایران هم در ردیف چند کشور برتر جهان قرار دارد و در زمینه طراحی و ساخت گام های مهمی برداشته است.

وی گفت: توجه به توسعه و نصب نیروگاه های جدید که تولید انرژی را به مرز مطمئن برساند از سال گذشته در دستور کار دولت قرار گرفته و مقرر شده حدود شش هزار مگاوات به ظرفیت تولیدی کشور افزوده شود.

موتاب ها اظهارداشت: در حال حاضر 4500 مگاوات ظرفیت نیروگاهی نصب و بازتوانی شده و بیش از 96 درصد انرژی الکتریکی مستمر و پایدار توسط نیروگاه های حرارتی تولید می شود.

وی در خصوص وضعیت تاسیساتی نیروگاه نیز گفت: با گذشته بیش از سه دهه از تاسیس نیروگاه شهید رجایی این نیروگاه با تلاش جهادگونه مهندسان، کارشناسان، کارگران و نیز مدیران این مجموعه با حداکثر توان با همان راندمان اولیه در عرصه تولید برق فعالیت می کند.

image_2022_7_3-21_37_27_651_ZdR

در ادامه صباغیان سرپرست شرکت تولید برق نیروگاه شهید رجایی در خصوص ضرورت صرفه جویی در مصرف برای عبور از پیک تابستان اشاره کرد و برخی راهکارها را پیشنهاد داد.

وی بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه سلطانیه در استان زنجان فعالیت دارند همچنین نیروگاه آرین نیز در حال تولید و تست نهایی است.

صباغیان یادآورشد: وظیفه شرکت ما تولید انرژی و سرمایه گذاری و مشارکت در احداث نیروگاه ها، انجام طرح های نیروگاهی و واگذاری کار به شرکت های متخصص و نظارت بر عملکرد نیروگاه های خصوصی است.

وی افزود: میزان تولید سال گذشته در پیک تولید 2290 مگاوات در قزوین و 730 مگاوات در استان زنجان بود و با توجه به افزایش مصرف سال‌جاری سعی کردیم ظرفیت نیروگاه ها را نیز افزایش دهیم. 

سرپرست شرکت تولید برق نیروگاه شهید رجایی با اشاره به وضعیت تولید نیروگاه ها اظهارداشت: 39 درصد نیروگاههای کشور سیکل ترکیبی، 24 درصد گازی، 18 درصد بخار و 14 درصد برقآبی و 47 درصد ظرفیت نیروگاهی کشور در بخش خصوصی و 53 درصد بخش دولتی است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز