کشاورزی دانش بنیان می تواند امنیت غذایی کشور در دهه های آینده را تضمین کند

۱۴۰۱/۰۴/۱۶ - ۱۸:۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۳۴۸۵۰۳
کشاورزی دانش بنیان می تواند امنیت غذایی  کشور در دهه های آینده را تضمین کند
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورت حضور شرکتهای دانش بنیان در بخش کشاورزی و افزایش راندمان و بهره وری می توانیم امنیت غذایی کشور در دهه های آینده را تضمین کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ شورای تحقیقات، آموزش و ترویج بخش کشاورزی و قرارگاه دانش بنیان کشاورزی استان قزوین عصر پنجشنبه با حضور سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین، احمدی رئیس پارک علم وفنآوری قزوین، فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی و مدیران واحدهای تحقیقاتی و کارشناسان جهاد در سالن باغستان قزوین برگزار شد.

سید مجتبی خیام نکویی در این نشست گفت: غذا و امنیت غذایی از مسائل مهم در شرایط کنونی است و بخش کشاورزی در این زمینه نقش کلیدی دارد.

وی بیان کرد: از مدتها قبل موضوع غذا به عنوان یک ابزار و سلاح برای تسلط بر کشورها محسوب می شده و در طول 4 دهه گذشته نیز که بایستی در محصولات استراتژیک به خودکفایی می رسیدیم عده ای تعبیرات خاصی داشتند که امروز اهمیت آن دو چندان شده است.

image_2022_7_7-19_7_49_337_nP3

خیام نکویی تصریح کرد: امروز با اتفاقاتی که در جهان رخ داده برخی کشورها برای تامین 500 هزار تن گندم با سایر کشورها رقابت می کنند و معادلات جهانی در زمینه غذا بر هم خورده و همه تلاش می کنند نسبت به ذخیره سازی غذا اقدام کنند. 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی یادآورشد: خوشبختانه شرایط ایران در عرصه امنیت غذایی با اتفاقاتی که در جهان رخ داده با دیگر کشورها فرق دارد و می توانیم نگرانی خود را در این زمینه برطرف کنیم.

این مسئول اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب با جمعیت 36 میلیون نفری حدود 25 میلیون تن میزان تولیدات غذایی داشتیم که امروز با 85 میلیون نفر جمعیت تولیدات غذایی و کشاورزی ما به 125 میلیون تن رسیده است.

خیام نکویی اضافه کرد: در صورت تداوم این روند در سال 1430 جمعیت کشور به 103 میلیون نفر خواهد رسید و در آن زمان بایستی بطور متوسط 190 میلیون تن مواد غذایی تولید کنیم که در مقایسه با امروز افزایش 65 میلیون تن مواد غذایی باید پیش بینی شود.

وی اظهارداشت: در شرایط کنونی میزان آب موجود کشور 70 میلیارد مترمکعب است و نگاه ما در بخش کشاورزی این است در صورتی که همه الزامات برای دانش بنیان شدن بهره وری در کشاورزی مهیا شود قادر خواهیم بود با آب موجود و حتی با 60 میلیارد مترمکعب آب نیازهای غذایی خود را تامین کنیم.

image_2022_7_7-18_0_57_876_GcT

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: میانگین برداشت گندم آبی در ابتدای انقلاب حدود 1700 کیلوگرم است که این میزان امروز به 4300 کیلوگرم رسیده و دو برابر شده است.

وی اظهارداشت: میزان اراضی سطح زیر کشت آبی گندم دو میلیون هکتار و گندم دیم بیش از 4 میلیون هکتار است که اگر در هر هکتار سطح زیرکشت 5.5 تا 6 تن محصول برداشت شود، سالانه 12 میلیون تن گندم آبی و 2.5 میلیون تن گندم دیم برداشت می شود و قادریم نیازها را تامین کنیم.

خیام نکویی اضافه کرد: در حال حاضر کشاورزان نمونه ما قادرند در هر هکتار 14.7 تن گندم برداشت کنند لذا اگر کشاورزی ما به معنای واقعی دانش بنیان شود و دانش به مزارع ما رسوخ کند می توانیم بدون نگرانی همه نیازهای غذایی خود را تامین کنیم.

وی اظهارداشت: رسیدن به میانگین 6.5 تن در هکتار رویا نیست و با یک برنامه ریزی و عزم ملی شدنی و دست یافتنی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: دانش بنیان شدن چهار مولفه دارد که تامین زیر ساخت های دانشگاهی، نیروی انسانی و علمی، نوآوری و سازماندهی و برنامه ریزی از جمله آنهاست.

وی گفت: اگر بتوانیم از دانش، حدود 70 تا 90 درصد ارزش افزوده ایجاد کنیم دیگر نیازی به اتکا به نفت برای اداره کشور نداریم و این ظرفیت دست یافتنی است.

image_2022_7_7-19_5_47_460_vFX

خیام نکویی اظهارداشت: قزوین با داشتن دشت بی نظیر، مراکز دانشگاهی متعدد، پارک علم و فنآوری و نیروی انسانی نخبه و ماهر و شرکت های دانش بنیان می تواند در برخی عرصه ها پایلوت کشوری باشد و طرح های نمونه را اجرایی کند.

وی تصریح کرد: گیاهان دارویی در منطقه الموت یک فرصت استثنایی است که در صورت توجه به فرآوری محصول می تواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و برای ایجاد هسته های دانش بنیان با استفاده از نیروهای توانمند می توان کارهای مهمی را عملیاتی کرد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز