کاهش فرزند آوری و حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی نگران کننده است

۱۴۰۱/۰۴/۳۰ - ۱۴:۳۱:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۳۷۳۸
کاهش فرزند آوری و حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی نگران کننده است
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین گفت: کاهش میزان ازدواج و فرزند آوری و شتاب گرفتن سالمندی جمعیت از مهمترین دغدغه های برنامه ریزان کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ جلسه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت روز پنجشنبه به ریاست اعلایی استاندار در سالن شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد.

کبری علیخانی در این نشست اظهارداشت: کاهش آمار ازدواج و فرزند آوری از نگرانی هایی است که می تواند در آینده چالش های زیادی را برای کشور ایجاد کند لذا بایستی از همین امروز برای آن تدبیر کنیم تا با معضل مواجه نشویم.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین تصریح کرد: در میان کشورهای اسلامی متاسفانه ایران پایین نرخ باروری را دارد و افزایش سقط جنین نیز به این مشکل دامن زده است.

علیخانی بیان کرد: در سال 1399 بیش از 350 هزار سقط جنین در کشور صورت گرفت که 95 درصد آن بدون مجوز پزشکی، حدود 2 درصد غیر ارادی و تنها 3 درصد آن با مجوز پزشکی انجام شده است.

وی یادآورشد: افزایش جمعیت سالمندی از دیگر نگرانی های کارشناسانکشور است به طوری که پیش بینی می شود در بین سالهای 2020 تا 2050 تعداد جمعیت سالمندی کشور سه برابر شود.

image_2022_7_21-15_32_15_690_vcF

این مسئول گفت: سالمندی جمعیت پیامدهای زیادی دارد که فروپاشی نظام اجتماعی، کاهش نیروی کار و دفاعی، افزایش هزینه های سلامت از مهمترین آثار پیری جمعیت در آینده است.

علیخانی اظهارداشت: تعداد موالید در سال 99 حدود یک میلیون و 113 هزار نفر بود که کاهش 113 درصدی و در سال گذشته یک میلیون و 160 هزار نفر در کشور بود که با کاهش 7 درصدی مواجه شدیم.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری قزوین یادآورشد: آیین نامه مربوط به وظایف دستگاههای اجرایی در اجرای قانون جوانی جمعیت تهیه و ابلاغ شده و از مدیران دستگاههای اجرایی انتظار داریم نسبت به اجرای وظایف محوله جدی باشند.

وی اضافه کرد: در قانون جانی جمعیت تسهیلات و مشوقهای خوبی برای زوج های جوان برای ازدواج و فرزندآوری پیش بینی شده که می تواند انگیزه اجرای قانون را بیشتر کند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز