راه اندازی بازار آب موجب افزایش بهره وری در حوزه آب و کشاورزی می شود

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۰۸:۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۳۷۶۶۶۳
راه اندازی بازار آب موجب افزایش بهره وری در حوزه آب و کشاورزی می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با ایجاد بازار آب ضمن تقویت ارزش اقتصادی آب به ارتقای میزان بهره وری در بخش های آب و کشاورزی و معیشت فعالان این عرصه کمک می شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی برنا از قزوین؛  نشست هم اندیشی و تبادل نظر در خصوص ایجاد بازار آب در دشت قزوین با حضور ملکی مدیرعامل و معاونان شرکت آب منطقه ای قزوین، نمایندگان دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه آزاد واحد قزوین، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان در محل سالن جلسات شرکت آب منطقه ای قزوین برگزار شد.

یداله ملکی در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی استان اظهار داشت: گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی و نوع و میزان بارندگی ها در کنار افزایش جمعیت و نیاز به تامین مواد غذایی موجب شده شاهد کاهش منابع آبی و ایجاد یک چالش مهم در کشور باشیم.

221222

وی افزود: با این که با چالش جدی کمبود آب مواجهیم، متاسفانه همچنان میزان بهره وری در منابع آبی بسیار پایین است و شاید یکی از مهمترین علل این موضوع پایین بودن ارزش اقتصادی آب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: براساس دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران بایستی برای صیانت از منابع آب های زیرزمینی به آب قابل برنامه ریزی برسیم و تحقق این مهم راهکاری جز کاهش میزان مصارف ندارد که این موضوع نیازمند ایجاد اشتغال پایدار است تا شاهد معضلات اجتماعی نباشیم.

ملکی یادآورشد: در حال حاضر برای رسیدن به آب قابل برنامه ریزی چند کار مهم را در دست اقدام داریم که به صفر رساندن برداشت های غیرمجاز و کنترل برداشت های مجاز از آن جمله است و این کار با تجهیز چاه های استان به کنتور هوشمند و راه اندازی رصدخانه آب در حال انجام است.

این مدیر گفت: یکی دیگر از کارهای در دست اقدام در شرکت آب منطقه ای استان ایجاد بازار آب برای کنترل منابع آبی استان است که با توجه به جایگاه مهم ارزش اقتصادی آب درصددیم این کار به صورت پایلوت در یکی از شهرستان ها عملیاتی شود.

وی افزود: در حال حاضر بررسی و مطالعات اولیه برای شناسایی مزایا و معایب این طرح آغاز شده و درصددیم تاثیر ایجاد بازار آب بر میزان بهره وری آب، کشاورزی، ایجاد اشتغال و توسعه در استان بررسی کارشناسی شود و در کنار آن ضوابط و مقررات اولیه نیز در حال تدوین است تا ارزش آب را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

12345

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: هدف از ایجاد بازار آب در دشت قزوین کنترل و مدیریت مصرف آب و انرژی، افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی کشاورزان و مشارکت فعال آنها در امور، تامین نیاز متقاضیان جدید، افزایش ارزش آب و جذابیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی، افزایش درآمد و بهبود معیشت بهره برداران به ویژه کشاورزان و حفاظت محیط زیست و تثبیت سفره های آب زیرزمینی است.

انتهای پیام

 

نظر شما