ورود شرکتهای دانش بنیان به بخش کشاورزی موجب افزایش بهره وری می شود

۱۴۰۱/۰۹/۱۵ - ۲۲:۰۰:۲۱
کد خبر: ۱۴۰۷۸۳۰
ورود شرکتهای دانش بنیان به بخش کشاورزی موجب افزایش بهره وری می شود
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: در صورت ورود شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی شاهد افزایش راندمان تولید و درآمد بهره برداران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ همایش ملی شرکت های دانش بنیان کشاورزی با حضور سید علی قاسم زاده رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی، احمدی رئیس پارک علم و فنآوری و جمعی از کارشناسان و اساتید کشاورزی در دانشگاه بین المللی قزوین برگزار شد.

بابک قرآلی رئیس مرکز تحقیقات دانش بنیان کشاورزی استان قزوین اظهارداشت: برای دانش بنیان شدن باید از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها استفاده کنیم تا خلأ علمی موجود جبران شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: در حال حاضر ۲ شرکت دانش بنیان کشاورزی در قزوین فعالیت دارند و حدود ۶.۵ درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور و ۴.۹۲ درصد از کل هسته‌ها و واحدهای فناور را شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی تشکیل می‌دهند.

22212444

این مسئول بیان کرد: دلیل اصلی پایین بودن تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی توان پایین شرکت‌ها و واحدهای فناور کشاورزی و منابع طبیعی در رقابت با شرکت‌ها و واحدهای فناور سایر بخش‌های اقتصادی کشور است.

قرالی تصریح کرد: فناوری و نوآوری را باید در بخش کشاورزی ایجاد کنیم برای همین امر لازم است تمام اجزای این زیست بوم را شناسایی کرد که دانشکده های کشاورزی از اجزای زیست بوم کشاورزی محسوب می شوند و باید به آن اهمیت دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین یادآورشد: قزوین در تولید برخی از محصولات کشاورزی همچون زغال اخته دارای رتبه نخست است و با داشتن یک درصد خاک کشور بیش از ۴ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و با فعالیت ۸۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی بیش از ۱۷۲۰ نفر نیز عضو نظام مهندسی کشاورزی هستند.

قرالی اضافه کرد: در کشورنیز ۴.۲ میلیون بهره‌بردار کشاورزی داریم که ۳۶ درصد آنها کم سواد، ۲۶ درصد شاغلان بخش‌های کشاورزی دارای تحصیلات عالیه و ۳.۶ درصد از فارغ‌التحصیلان کشور دارای تحصیلات مرتبط با بخش کشاورزی بوده و ۰.۷۹ درصد بهره‌برداران کشاورزی دارای تحصیلات عالی مرتبط و ۴.۵ درصد بهره‌برداران دارای تحصیلات عالی غیرمرتبط هستند.

وی تصریح کرد: جمعیت دانشجویان پذیرفته شده در رشته‌های کشاورزی در یک سال حدود ۱.۵ برابر کل فارغ‌ التحصیلان کشاورزی شاغل در بخش کشاورزی است در حالی که ۱.۶ درصد از دانشجویان مقطع کاردانی کشور در رشته‌های کشاورزی و ۱۲ درصد دانشجویان دکترای کشور نیز در رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی تحصیل می‌کنند.

3333333

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین تأکید کرد: مقایسه تعداد بهره ‌برداران با مجموع فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی نشان می‌دهد که فارغ‌التحصیلان این بخش نقش بسیار کمی در بهره‌وری بخش کشاورزی دارند.

وی عنوان کرد: با توجه به نقش شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد کشور، توجه بیشتر به این واحدها و بسترسازی برای حضور فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و توسعه فناوری‌های نوین در مزرعه توسط شرکت‌های دانش بنیان ضروری است.

قرالی اظهارداشت: با توجه به وضعیت زیست بوم فناوری، ۲۸ مرکز رشد کشاورزی و منابع طبیعی، ۳۷۶ شرک دانش بنیان، هسته و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و ۱۶۳ شرکت دانش بنیان و واحد فناور متشکل از اعضای هیئت علمی و محققان سازمان تات در کشور مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: از دیگر دلایل کمبود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی می‌توان به نیاز بخش کشاورزی و منابع طبیعی به فناوری‌های سطح متوسط، بالابودن ریسک شرکت‌ها و واحدهای فناور کشاورزی و منابع طبیعی، پایین بودن سطح آگاهی و سواد بهره‌برداران بخش کشاورزی و منابع طبیعی، پر رنگ بودن نقش زنجیره تولید در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و ارزش افزوده پایین بخش کشاورزی نسبت به بخش‌های دیگر اقتصادی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین یادآورشد: ایران یکی از پنج کشور دنیاست که بیش از ۲۰ نوع محصول کشاورزی در آن تولید می‌شود و ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی مربوط به محصولات کشاورزی است و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و ۹۵ درصد محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود‌. 

وی گفت: همچنین ۱۲۵ میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به این بخش است.

6فل

قرآلی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) در صدد است احداث پارک علم و فناوری کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهد تا چرخه زیست بوم کشاورزی تکمیل شود. 

این مسئول گفت: به دلیل کمبود بارش‌ها باید تغییر الگوی کشت مورد توجه جدی قرار گیرد و این کار بر اساس پتانسیل‌های کشاورزی، دیدگاه کارشناسان جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و بهره برداران صورت گیرد.

وی بیان کرد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر مشکلاتی است که در سال‌های اخیر با آن مواجهیم و به‌ دلیل نبود سیستم الکترونیک برای رصد اراضی کشاورزی از تغییر کاربری‌ها مطلع نمی‌شویم لذا از شرکت‌های دانش بنیان درخواست می کنیم سیستمی را طراحی کنند تا به صورت برخط تغییرات را مشاهده کنیم و مانع از تبعات اجتماعی تخریب تاسیسات کشاورزی شویم.

این مسئول اظهارداشت: در بخش کشاورزی علاوه بر تولید محصولات سالم و گواهی شده بایستی تولید محصولات قابل ردیابی و دوستدار محیط زیست هم مورد توجه قرار گیرد.

قرآلی افزود:علی‌رغم افزایش سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، این بخش از منابع سرمایه‌ای کمتری بهره‌مند بوده و بر خلاف ظرفیت بالای کشاورزی برای جذب سرمایه، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافته است. 

4221111

وی یادآورشد: ورود فناوری‌های نوین به بخش کشاورزی می‌تواند نسبت سرمایه ناخالص به ارزش افزوده در این بخش را بهبود بخشد.

در ادامه نظری دبیر همایش ملی شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی در این مراسم گفت: در حال حاضر ۱۵۲ شرکت دانش بنیان فعال در عرصه کشاورزی در کشور شناسایی شده اند که ۵۸ شرکت و واحد فناور که مورد ارزیابی قرار گرفته اند در این همایش شرکت دارند.

وی بیان کرد: این شرکت‌ها در امور مختلف از جمله اصلاح ارقام گیاهی و باغی، مدیریت آب، مکمل های غذایی، کنترل آفات، استفاده از پهبادها برای مدیریت هوشمند کشاورزی، به کار گیری سایه‌ بانهای توری در کشت گوجه فرنگی، آبیاری هوشمند، تجهیزات هوشمند در آبزی‌پروری، تولید خوراک دام بر پایه بقایای گیاهی، تولید نهال، پرورش ماهیان زینتی، کشت بافت و واحدهای تکمیلی فعالیت دارند. 

4442322

نظری تصریح کرد: تعدادی از این شرکت‌ها از تجارب دیگر کشورها استفاده کردند و با مصرف آب کمتر به تولیدات بیشتری رسیدند که باید تشویق شوند.

وی با اشاره به اهمیت تحقیقات علمی یادآورشد: بخش کشاورزی زمانی توسعه خواهد یافت که در کنار آن صنایع تکمیلی و جانبی نیز ایجاد شوند و با استفاده از فنآوری های نوین شاهد ایجاد ارزش افزوده باشیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز