دانشجویان دغدغه های خود را با استاندار قزوین مطرح کردند/ تعلیق دانشجویان را رفع کنید

۱۴۰۱/۰۹/۱۶ - ۱۵:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۴۰۸۲۱۹
دانشجویان دغدغه های خود را با استاندار قزوین مطرح کردند/ تعلیق دانشجویان را رفع کنید
به مناسبت روز دانشجو جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با طرح شفاف و آزادانه مطالبات، دغدغه ها و سوالات خود خواستار رسیدگی به مشکلات مردم و رفع تعلیق دانشجویان شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی برنا از قزوین؛ روز دانشجو فرصت مناسبی برای طرح مطالبات دانشجویی و پاسخگویی مسئولان است و شرایط حساس کنونی کشور نیز باعث شد تا توجه به دانشجویان کمی جدی تر از قبل نگریسته شود.

دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین امروز چهارشنبه میزبان محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین بود تا دانشجویان این دانشگاه بی پروا، آزادانه و شفاف دغدغه ها و سوالات خود را مطرح کنند.

سالن حدود 250 نفره دانشگاه علوم پزشکی مملو از جمعیت بود و در ساعات اولیه برپایی این مراسم تقریبا سالن تکمیل شد و برخی نیز ایستاده نظاره گر این پرسش و پاسخ بودند.

211

جسارت و صراحت دانشجویان در بیان دغدغه های خود

همانطور که انتظار می رفت بیشتر سوالات پیرامون مسائل روز جامعه و اعتراضات و مسائل حواشی آن بود البته چند نفر هم مشکلات صنفی و شغلی خود را مطرح کردند که خوشایند جمع حاضر نبود و استاندار هم ترجیح داد پس از یک گزارش چند دقیقه ای از عملکرد دولت به سوالات سیاسی دانشجویان پاسخ دهد.

نگاه امنیتی و برخورد فیزیکی با دانشجویان پذیرفتنی نیست

تعدادی از دانشجویان از نحوه برخورد امنیتی با دانشجویان بشدت انتقاد کردند و گفتند قرار نیست هر تجمع و نشست مسالمت آمیز و انتقادانه با نگاه امنیتی و انتظامی همراه باشد و منطقی نیست فضای دانشگاه امنیتی و نظامی شود.

3333333

یک دانشجو گفت: یکی از فواید اعتراض در خیابان این بوده که شاهد حضور مسئولان متعددی از جمله استاندار در دانشگاه هستیم اما بنظر می رسد این نشست و گفتگو کمی دیر است و بهتر بود در ایام سال هم مسئولان به میان دانشجویان می آمدند تا شنونده دغدغه دانشجویان باشند.

جمع شدن گشت ارشاد، دستگیری هنرمندان، ورزشکاران و اساتید منتقد و معترض، برخورد غیر اخلاقی با دستگیر شدگان و نبود تدبیر در برخی مسئولان از دیگر نکات انتقادی بود که توسط دانشجویان مطرح شد.

یکی از دانشجویان نیز گفت: دو قطبی شدن جامعه درست نبود اما بسیاری دستگیری ها بویژه تعلیق و بی حرمتی به دانشجویان موجب چند دستگی و بدبینی نسبت به حاکمیت شده که باید با تدبیر و اصلاح رفتار این بی اعتمادی برطرف شود.

مماشات با اختلاسگر و مفسدین موجب بی اعتمادی است

یکی از دانشجویان گفت: چطور نیروهای امنیتی با یک اعتراض دانشجو بلافاصله وارد کار شده و دستگیری و محاکمه در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد اما با اختلاسگران شاهد این شدت برخورد نیستیم و هنوز افراد مفسدی که هزاران میلیارد تومان بیت المال را بالا کشیده اند به اعدام محکوم نشده و خبری از بازگشت اموال آنها هم نیست.

990

یک دانشجوی دیگر نیز اظهارداشت: به نظر می رسد فساد حالت سیستماتیک دارد که دولت و دستگاه قضایی قادر به جمع کردن آن نیستند و چرا هنوز افراد متخلف معرفی نشده اند.

یک دانشجو که خود را خانواده ایثارگر معرفی کرد اظهارداشت: پدرم برای دفاع از میهن از سلامت خود هزینه کرده اما امروز آن انتظاری که من بعنوان یک دانشجواز عدالت اسلامی دارم از حکومت برآورده نشده است و دیدن این همه برخورد خشونت آمیز ما را دچار آسیب روحی وروانی کرده و از نظام انتظار برخورد مسالمت آمیز و مهربانانه داشتیم.

وی افزود: اگر بجای صرف هزینه های چند میلیون تومانی برای خرید دوربین های رصد و مراقبت و کنترل رفتار دانشجویان با مردم گفتگو می کردید و رفتارهای اشتباه دولت اصلاح می شد و به حرف منطقی دانشجو اهمیت می دادید شرایط خیلی بهتر بود و دشمن هم سوء استفاده نمی کرد.

یک دانشجوی دیگر بیان کرد: امروز دانشجویانی که از بازداشت آزاد می شوند از نظر روحی وروانی آسیب دیده اند و در یک سال اخیر میزان خودکشی هم بیشتر شده و باید مسئولان پاسخگوی این پیامدها باشند.

معیشت مردم را جدی بگیرید/ شایسته سالاری را اهمیت دهید

یک دانشجوی دیگر نیز افزود: می دانیم دشمنی ها با ایران اسلامی پایانی ندارد اما قرار نیست هر ناکارآمدی و اشتباه مدیر را به حساب تحریم و دشمنان خارجی بگذارید.

۱۲۱۲۱۲

وی تصریح کرد: مسئولان بدانند با افراد آگاه و باسوادی روبرو هستند که شرایط را درک کرده و واقعیت های خوب و بد را می بینند و قرار نیست شما فقط توجیه کنید و ضعف های مدیریت را با بهانه وجود دشمن خارجی بپوشانید.

یک دانشجوی دیگر هم گفت: نباید اشتباه و ضعف مدیران را نظام پاسخ دهد و اگر مدیران درست انتخاب شوند بسیاری از مشکلات حل می شود.

دانشجوی دیگری هم بیان کرد: به نظر می رسد انتخاب ها بر اساس شایستگی نیست و نگاه سیاسی حاکم است و اگر مدیری به دلیل ضعف و خطا جابجا می شود هرگز کنار نرفته بلکه مسئولیت بهتری می گیرد که این روند جای انتقاد دارد.

یکی از حاضران نیز اظهارداشت: انتخاب مدیران کارآمد برای جلب رضایت مردم و نیروهای اجرایی بسیار مهم است اما به آن توجه نمی شود و برای نمونه در همین دانشگاه علوم پزشکی مدیر اورژانس سابق که بسیار توانمند و کارآمد و خانواده شهید بود را تغییر داده اند و فرد جدید هیچ تخصصی در این عرصه ندارد و انگیزه نیروها را کم کرده است و این کارها موجب نارضایتی می شود.

666666

تعلیق دانشجویان را حل کنید

همچنین دانشجویان دیگری در انتقاد به دستگیری دانشجویان و صدور حکم تعلیق اعلام کردند: وقتی دانشجویی مطالبه دارد چرا استاد بجای پاسخگویی دنبال شناسایی آنهاست تا با وی برخورد شود و چرا برای شعار غیر سیاسی و صنفی باید دانشجو را دستگیر و تعلیق کنید.

یک دانشجو تصریح کرد: اگر می خواهید واقعیتها را ببینید بروید بازداشتگاهها را بررسی کنید و از آسیب دیدگان بپرسید تا نحوه برخورد را تشریح کنند اما بدانید ما هرگز درمقابل شما نیستیم بلکه مطالباتی داریم که می خواهیم به آن رسیدگی شود و خواهش می کنیم به روح و روان ما احترام بگذارید و اگر ما سوالی می کنیم بدانید مخالف و معاند نیستیم بلکه سوال ونگرانی داریم. 

برخی نیز به پاسخگونبودن معاون سیاسی امنیتی استانداری انتقاد کردند و گفتند باید ایشان به جای شما می آمد تا همه مسئولیتها بر عهده شما نباشد اما معاون سیاسی شما منفعلانه برخورد کرده است.

دانشجوی دیگری هم گفت: دزدان بزرگ را در کشور رها کرده اید اما بسرعت دانشجو را محکوم وحکمش را اجرا می کنید و از نهاد رهبری در دانشگاه هم انتظار داشتیم در این مسائل ورود می کرد و حامی دانشجویان می شد و به آرامش فضا کمک می کرد.

77777

در ادامه این پرسش و پاسخ دانشجویی اظهارداشت: امروز به دلیل رفتار اشتباه برخی مسئولان عده ای به فکر مهاجرت افتاده اند در حالی که شما با رفتار درست و پاسخگویی مناسب باید دانشجویان ونخبگان را به ماندن ترغیب و برای خدمت آماده کنید.

وی بیان کرد: اعتراض به بی لیاقتی برخی مدیران به برخورد امنیتی نیاز ندارد و ضمن احترام به تلاش ماموران در برخورد با برخی عوامل خشونت آمیز اما اعتقاد داریم جواب اعتراض و انتقاد منطقی و مسالمت آمیز هرگز دستگیری و ضرب و شتم نیست.

یک دانشجو هم گفت: قبول داریم که دشمنان هم از ضعف و کمبودها و سوء مدیریتها استفاده کرده و برای ما نقشه می کشند اما انتظار داریم این ضعف ها برطرف شود تا بهانه ای دست دشمنان نباشد.

2322222

مسئولان صدای انتقاد و اعترضات دانشجویان را بشنوند

در ادامه یک دانشجو اظهارداشت: خشونت و هنجارشکنی از سوی هر کسی محکوم است و همه مردم و ماموران را در ردیف ملت می دانیم اما باید حرمت همه انسانها حفظ شود و از مسئولان می خواهیم صدای انتقاد و اعتراض منطقی مردم و دانشجویان را بشنوند و برای حل مشکلات و اصلاح برخی روش ها اقدام کنند تا جامعه به سوی آرامش برود.

تعدادی از دانشجویان هم خواستار رفع تعلیق دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاهها شدند و درخواست کردند از سوی مسئولان بستر بیان انتقادات منطقی و مسالمت آمیز در دانشگاه و سایر مناطق استان مهیا شود.

ضرورت تداوم نشست مسئولان با دانشجویان 

نشست امروز استاندار قزوین با دانشجویان با همه فراز و نشیب ها و مخالفت و موافقت هایی که داشت در فضایی بسیار صمیمی و شفاف و در کمال آزادی برگزار شد و حتی وقتی برخی به شوخی یا جدی گفتند ممکن است بعد از این صحبتها با آنها برخورد شود و یا تعلیق شوند اما استاندار با صراحت اعلام کرد سخنان جسورانه دانشجویان هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد و قول می دهم با تعیین یک نماینده حتی پیگیر بررسی مجدد موضوع تعلیق های دانشجویان هم باشیم تا اگر کسانی هنجارشکنی نکرده اند بتوانند رفع تعلیق شوند.

فضای امروز دانشگاه نشان داد دانشجویان ما بسیار فهیم، با دانش و مسلط بر اوضاع هستند و قانع کردن آنها فقط با صداقت و شفافیت و سخنان منطقی و تغییر رویه های غلط بسادگی ممکن می شود.

تداوم برگزاری نشست های آزادانه دانشجویی گام مهمی برای بیان واقعیت ها، شفاف سازی فضا و رسیدن به درک مشترک و رفع سوء تفاهم ها و گره گشایی از کارهاست.

44445555

پذیرش صبورانه سخنان تند و تیز طرفین گفتگو، رعایت ادب و اخلاق در پرسش ها و پاسخ منطقی به سوالات و باور داشتن طرفین و عزم جدی برای تلطیف فضای کنونی جامعه از دستاوردهای نشست های دانشجویی با مسئولان است.

سعه صدر و پاسخ های منطقی استاندار قزوین به دانشجویان، قول مساعدت برای بررسی مجدد در رفع تعلیق دانشجویان با تعیین یک نماینده، دعوت به روشنگری و تداوم جلسات پرسش و پاسخ و حفظ حرمت دانشجویان و نیز بیان جسورانه سوالات بدون هیچ محدودیتی از سوی دانشجویان از نکات برجسته این نشست صمیمی و دوستانه بود.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز