ارتباط صنعت و دانشگاه می تواند دستاوردهای ارزشمندی برای کشور داشته باشد

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۸:۳۰:۱۵
کد خبر: ۱۴۱۳۶۵۳
ارتباط صنعت و دانشگاه می تواند دستاوردهای ارزشمندی برای کشور داشته باشد
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: با اراتباط صنعت و دانشگاه و استفاده از فنآوری روز می توان به دستاوردهای علمی مهمی دست یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مراسم افتتاحیه کارگاه علمی، آموزشی «دسترسی به آزمایشگاه سنکروترون، از ایده تا انجام آزمایش» که به همت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و با همکاری طرح چشمه نور ایران و حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم برگزار شد.

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: فناوران تا زمانی که خدمات ارائه ندهند شناخته نخواهند شد لذا باید کار خود را از اقدامات کوچک شروع کنند و آنان را به صنایع ارائه دهند تا ضمن آشنایی صنایع زمینه فرهنگسازی نیز فراهم شود.

97666db6-abe0-40ac-94d2-13ffb6099ece

سیاهکلی یادآورشد:  باید بر اساس دانش و همراه با دنیای مدرن حرکت کنیم که خوشبختانه در این راستا در کشورمان پروژه‌هایی تعریف شده که شتابگر ملی مهمترین آن است.

وی افزود: فناوران می‌توانند مشکلات خود را در کمیسیون صنایع مجلس مطرح کنند تا ارتباط صنعت و دانشگاه و فناوران اتفاق بیفتد زیرا باور داریم تا زمانی که فناوران خدمات خود را ارائه ندهند شناخته نخواهد شد لذا ارائه کارهایی هر چند کوچک در بخش صنایع می تواند زمینه آشنایی آنها با صنایع را مهیا کند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کشورهای مدرن پیوند صنعت و دانشگاه اتفاق افتاده اما در کشورمان هنوز این پیوند به طور مطلوب برقرار نشده که در این زمینه رسانه‌ها می توانند با معرفی فناوری‌های موجود موثر باشند و برگزاری چنین کارگاه‌هایی نیز می‌تواند به تحقق این مهم کمک کند.

وی افزود: یکی از گروه‌های تحقیقاتی در قزوین روی استخراج طلا بدون سیانور تحقیق کرده و در طارم سفلی استحصال از معدن مس موجب تخریب روستاهای پایین‌دست معدن شده که با کمک دانشگاهیان می‌توان این‌معضلات را حل کرد.

880067c6-9627-40be-88ad-584bbbb53dcb

سیاهکلی گفت: برای دریافت ردیف بودجه برای پروژه چشمه نور باید هرچه سریع‌تر اقدام کنیم چون با اتمام فصل بودجه‌ریزی دیگر قادر به تامین اعتبار نخواهیم بود .

وی افزود: چشمه نور یک ابرپروژه محسوب می شود و ضرورت آن به حدی است که می‌توانیم دیگر پروژه‌ها را تعطیل کرده و تنها روی این موضوع متمرکز شویم که تسریع در کار نیازمند تشکیل گروه راهبری برای این پروژه است.

فاطمه محمدبیگی دیگر نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارداشت: در عصر چهارم انقلاب صنعتی قرار داریم و در آینده نزدیک وارد عصر پنجم خواهیم شد و اگر فناوری‌های نو را در دنیا گسترش دهیم شاهد عصر نوظهور خواهیم بود.

وی بیان کرد: برای تخصیص بودجه باید ویژگی‌ فناوری‌های نوین را برای مسئولان تشریح کرد که چه تأثیری در آینده اقتصاد و فرهنگ و اجتماع خواهند داشت.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه شناخت فناوری برای سران قوا بسیار مهم است تا آنها را برای تخصیص بودجه متقاعد کنیم.

وی تصریح کرد: تشکیل گروه خیرین برای احداث پروژه چشمه نور بسیار مهم است و اعتبار بالایی نیاز دارد لذا به دلیل بزرگ بودن نیازمند حمایت اجتماعی است که باید مدارس استعدادهای درخشان پای کار آورده و در این راستا انجمن‌های علمی دانش آموزی نیز راه‌اندازی شوند.

محمد بیگی یادآور شد: پروژه چشمه نور آینده ایران را دگرگون خواهد کرد و برای پیشرفت کشور راهی جز اجرای این پروژه نداریم چرا که چشمه نور در علومی نظیر بیوتکنولوژی، زیست فناوری، هوش مصنوعی، آی تی و دیگر علوم کاربرد خواهد داشت.

51c28da5-15c7-4023-847d-11de3c93aff9

سید علی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین المللی نیز گفت: چشمه نور یکی از پروژه‌های مهم کشور است و امیدواریم این پروژه با پیگیری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و کمک‌های دانشگاه امام خمینی (ره) بیش از گذشته رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: ۱۵ کشور در دنیا در زمینه چشمه نور فعال هستند و ۲۶ مرکز مهم چشمه نور در دنیا وجود دارد، سنکروترون حدود ۷۰ سال قدمت دارد و ما حدود ۷۰ سال از دنیا عقب هستیم چون هنوز به اهمیت چشمه نور پی نبردیم و این پروژه در پیشرفت کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت و با آن می‌توان به آینده صنعتی، پیشرفت‌های بنیادی، پیشرفت در علوم پایه و کشاورزی امیدوار بود. حمایت و همراهی دولت و مجلس می‌تواند این پروژه را به مدار خود بازگرداند و جمهوری اسلامی از این ظرفیت بهره‌مند گردد.

قاسم زاده تصریح کرد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در رشته شتابگر ذرات بنیادین مجوز جذب دانشجو گرفته لذا برای این پروژه، دانشجو تربیت خواهیم کرد، چون دانشجویان در حوزه فناوری می‌توانند کمک کنند تا این پروژه زودتر از پیش‌بینی لازم افتتاح شود که امیدواریم با انگیزه و اراده‌ای که در نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی وجود دارد این پروژه به بهره‌برداری برسد.

ابراهیم شفیع‌پور، معاون دفتر همکاری‌های بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: معاونت علمی یکی از اصلی‌ترین متولیان اقتصاد دانش بنیان در کشور است و در راستای ماموریت‌های خود برای توسعه علمی تسهیلگری می‌کند.

وی بیان کرد: در حوزه بین‌الملل سه رویکرد توسعه همکاری‌ها، فناوری‌ها و کسب‌وکارهای بین‌المللی را از سال ۹۲ شروع کردیم و در حوزه ارتباطات بین‌الملل در مسائل اولیه دچار مشکلات هستیم تاکنون چندین صندوق علمی مشترک علمی را با کشورهای مختلف دنیا راه‌اندازی کنیم، اولین و مهم‌ترین آن با آکادمی چین بوده که بزرگ‌ترین اکادمی دنیاست، هفت دوره است که از محققان ایرانی و چینی حمایت می‌کنیم و دستاوردهای خوبی داشته است.

880067c6-9627-40be-88ad-584bbbb53dcb

معاون دفتر همکاری‌های بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارداشت: در سال ۹۶ پژوهشگاه علوم بنیادین با معاونت علمی ریاست جمهوری از کاربران آزمایشگاه سنکروترون حمایت کردند و معاون علمی ریاست جمهوری وقت نیز نگاه ویژه‌ای به این حوزه داشت.

وی خاطرنشان کرد: برای اعزام محققان ایرانی به آزمایشگاه اسپانیا با پژوهشگاه علوم بنیادین همکاری کردیم و ۱۲ گروه پژوهشگر از دانشگاه‌های مختلف به این آزمایشگاه اعزام شدند. پژوهشگاه علوم بنیادین در سال ۹۹ بحث همکاری کاربران را با ازمایشگاه‌های سنکروترون دنیا مطرح کردند که بخاطر کرونا به تعویق افتاد و امسال نهایی شد.

مجتبی محمدی نجف آبادی رئیس پژوهشکده ذرات و شتابگر و رئیس طرح چشمه نور ایران نیز در این مراسم عنوان کرد: تمرکز چشمه‌های نور در کره، امریکا و چین است. موفقیت آنان در عرصه‌های مختلف به دلیل وجود چشمه‌های نور است، شرکت تویوتا بهترین شرکت خودروسازی است چون چشمه نور در مجاورت آن قرار دارد و شریک علمی هستند. 

وی با اشاره به اینکه در آلمان بیش از یک چشمه نور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در چشمه‌های نور تصویربرداری در حد مویرگ انجام می‌شود و بلافاصله واکسن تولید می ‎کنند که ضمن درآمد اقتصادی، سلامت مردم را نیز موجب می‌شوند. برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی نظیر پزشکی، فیزیک، شیمی و صنعت به چشمه نور نیاز داریم. 

رئیس طرح چشمه نور ایران تصریح کرد: ۳۵ چشمه نور با کیفیت در دنیا وجود دارد و سالانه ۳۰ هزار محقق و پژوهشگر در این چشمه‌ها مشغول فعالیت تحقیقاتی هستند، حال سوال اینجاست که در حال حاضر چند درصد از محققین ایرانی از چشمه‌های نور دنیا استفاده می‌کنند؟ در پاسخ باید بگوییم که حدود ۱۵ نفر از ۴۰ هزار محقق چشمه‌های نور دنیا ایرانی هستند؛ این ارقام جای تأمل دارد و علاوه بر صنایع کشور باید اساتید دانشگاهی را نیز برای استفاده از فناوری ترغیب کنیم. 

وی بیان کرد: پراستفاده‌ترین کاربران چشمه نور صنایع خودروسازی هستند، آیا صنایع کشور ما تصمیم دارند کیفیت محصولات خود را بهبود دهند یا اینکه فقط می‌خواهند کپی کنند؟! آیا صنایع الکترونیک سراغ چشمه نور می‌روند؟ شرکت‌های مدرن داروسازی دنیا با چشمه نور شریک علمی هستند و از این چشمه‌ها برای پیشرفت خود استفاده می‌کنند اما در ایران تنها استفاده‌کنندگان چشمه نور اساتید دانشگاهی هستند. صنایع کشور ما باید علاقه‌مند تحقیق و توسعه باشند و احساس نیاز کنند. 

محمدی نجف آبادی عنوان کرد: با تزریق اعتبار، حضور محقق و احداث چشمه نور مسئله حل نمی‌شود ما باید مردم‌ را آگاه کنیم که ابزاری به نام چشمه نور وجود دارد تا مردم متقاضی این فناوری شوند. آیا در رسانه سرمایه گذاری کردیم تا به صورت علمی برای مردم توضیح دهیم؟ رسانه‌ها با ساخت برنامه‌های علمی و تبلیغ می‌توانند چنین الماسی را به مردم معرفی کنند تا موتور پیشرفت کشور به حرکت افتد. 

photo_2022-12-20_17-28-02

وی خاطرنشان کرد: دولت‌ها به چشمه نور ایران توجه نکردند چون این پروژه بلندمدت است و هر دولتی به فکر افتتاح پروژه‌های کوتاه مدت بوده است، اگر صنایع خصوصی مطلع شوند به این پروژه کمک خواهند کرد چون موجب پیشرفت آنان خواهد شد. اگر بخواهیم این پروژه را بسازیم صنایع باید ابزار خود را دقیق کنند لذا ساخت چشمه نور منجر به بروزرسانی صنایع کشور خواهد شد. 

رئیس طرح چشمه نور ایران بیان کرد: سیاسیون باید برای سرمایه‌گذاری در این پروژه قانع شوند چون نماد قدرت کشور است. باید جامعه را نسبت به استفاده از چشمه نور آگاه کنیم که این امر با برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها اتفاق خواهد افتاد. نکته دیگر این است که انجمن علمی‌کاربران تأسیس شود و وزارت علوم‌ مجوز آن را صادر کند. 

وی اشاره کرد: تصویربرداری پزشکی، تصویربرداری از قطعات الکترونیکی از مزایای چشمه نور است، برای ایجاد شتابگر خطی منتظر بودجه از معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم. تونل انرژی این پروژه به اتمام رسیده و زیرساخت‌های انرژی آن نیز مهیاست. بعد از انتقال زیرساخت، شتابگر‌خطی را منتقل خواهیم‌کرد البته این انتقال هزینه بردار خواهد بود. طراحی پایه چشمه نور به اتمام رسیده است اگر ‌پس از بررسی مشکل نداشت وارد فازهای بعدی خواهیم شد.‌ 

محمدی نجف آبادی گفت: ما باید برای استفاده ‌کاربران از چشمه نور فرهنگسازی کنیم، صنایع به دلیل عدم آگاهی علاقه‌ای به چشمه نور ندارند لذا دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در چنین جلساتی می‌تواند از صنایع دعوت کند تا با این پروژه آشنا شوند.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز