۹۵ درصد قطعات نیروگاهی در کشور ساخته می شود/ تولید ۱۳ برابری انرژی پس از انقلاب

۱۴۰۱/۱۱/۲۳ - ۱۴:۴۶:۲۸
کد خبر: ۱۴۳۵۸۱۲
۹۵ درصد قطعات نیروگاهی در کشور ساخته می شود/ تولید ۱۳ برابری انرژی پس از انقلاب
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی گفت: ساخت 95 درصد قطعات اساسی نیروگاهها و تولید 13 برابری انرژی در کشور از دستاوردهای انقلاب و بیانگر رسیدن به مرحله خودباوری و خودکفایی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ مدیران صنعت آب و برق استان قزوین روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران مهمترین فعالیتهای دستگاه خود را در دولت سیزدهم تشریح کردند.

در این نشست داراب بیرنوندی رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق و مدیرعامل آبفا، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، ابوالفضل موتابها مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، اوجاقی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان، صباغیان مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی، ضمن ارائه گزارشهایی از فعالیتهای انجام شده به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

موتابها

ابوالفصل موتابها در این نشست با بیان دستاوردهای تولید برق پس از انقلاب اظهارداشت: در 44 سال گذشته خدمات ارزشمندی در حوزه تولید انرژی برق به مردم داده شده و ظرفت تولید به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

وی بیان کرد: درابتدای انقلاب ظرفیت تولید انرژی الکتریکی و نیروگاهی کشور 7 هزار مگاوات بود که امروز به بیش از 90 هزار مگاوات افزایش یافته و 13 برابر شده است.

موتابها تصریح کرد: این در حالی است که جمعیت کشور تقریبا 2.5 برابر شده و این حجم تامین نیازهای نیروگاهی و اقدامات توزیع نیز بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید رجایی یادآورشد: ایران با تولید سالانه 360 میلیارد کیلووات ساعت انرژی، معادل 1.3 درصد انرژی الکتریکی جهان در جایگاه یازدهم قرار دارد و راندمان کشور در نیروگاههای حرارتی نیز با39.2 درصد در رنکینگ جهانی رتبه پانزدهم و در میزان تولید انرژی الکتریکی در منطقه دارای رتبه نخست هستیم.

photo_2023-02-12_15-38-39

موتابها اظهارداشت: برنامه هایی از سوی دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت انرژی الکتریکی تعریف شده که از شهریور سال قبل مقرر شده باید 6 هزار مگاوات افزایش تولید داشته باشیم که بخشی از طریق ساخت نیروگاههای جدید حرارتی سیکل ترکیبی و بخشی از طریق بازتوانی و ارتقای ظرفیت تولید نیروگاهها و بخشی هم با تعمیر و وارد مدار شدن نیروگاههای فعلی است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با تحقق افزایش تولید تا سقف 6 هزار مگاوات توانستیم عبور موفقی از پیک تابستان داشته باشیم و با تلاش همکاران توانستیم حائز رتبه شویم و تا پایان شهریور سال آینده نیز بیش از 7 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید در دستور کار قرار دارد که بخشی از آن محقق شده است.

کل برنامه افزایش تولید در برنامه چهار ساله دولت حدود 35 هزار مگاوات است که بایستی 10 هزار مگاوات آن از طریق ایجاد انرژی های نو و تجدیدپذیر (بادی و خورشیدی) تامین شود که نیروگاه شهید رجایی با ظرفیت 2040 مگاوات دارای 13 واحد شامل 4 واحد 250 مگاواتی بخار، شش واحد 124 مگاواتی گازی و 3 واحد 100 مگاواتی بخاری سیکل ترکیبی است و در حال حاضر 3.5 درصد برق کشور را تامین می کند.

وی اضافه کرد: همچنین 7 هزار مگاوات افزایش تولید انرژی در دستور کار قرار دارد که با ایجاد کامل ظرفیت 365 هزار مگاواتی بخشی از ناترازی تولید برطرف خواهد شد.

3171056

تعمیرات نیروگاهی با متخصصان داخلی انجام می شود

موتابها در بخش دوم صحبت های خود گفت: توانمندی و تخصصی که در بیست سال اخیر به آن دست یافتیم از عملکرد ایجادی ما بیشتر بوده و اگر قبلا برای انجام تعمیرات اساسی نیروگاههای حرارتی باید از کارشناسان خارجی استفاده می کردیم  و حتی قطعات تعویضی هم خارجی بود اما امروز به برکت انقلاب اسلامی و رسیدن به خودباوری و خودکفایی توانسته ایم تمامی تعمیرات نیروگاههای حرارتی و بهره برداری از آنها را با کمک متخصصان داخلی انجام دهیم که یک افتخار ارزشمند است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاههای حرارتی کشور بالغ بر 73 هزار و 695 مگاوات است( 90 هزار مگاوات برقابی، تجدیدپذیر، اتمی و سایر)و امروز تامین قطعات، تعمیر و بهره برداری، ساخت و بازسازی قطعات اساسی واستراتژیک مانند پره های توربین های گازی و بخار و پره های نیروگاهی، روتورهای نیروگاهی، الکتروموتورهای با توان بالا، ترانسفورماتورهای قدرت و اصلی در داخل کشور انجام می شود.

photo_2023-02-12_15-38-35

ساخت 724 هزار قطعه نیروگاهی معادل 95 درصد نیاز در داخل کشور

موتابها بیان کرد: امروزه شاید 10 کشور جهان به این توانمندی و تکنولوژی دستی ایفته اند که مثلا یک بسته کاملی از قطعات نیروگاهی را بسازند که خوشبختانه در داخل کشور این توانمندی فنآوری وجود دارد و روی پای خودمان هستیم.

این مدیر صنعتی تصریح کرد: در پنج سال گذشته در شرکت مادر تخصصی تولید نیروگاه حرارتی بیش از 724 هزار قطعه نیروگاهی طراحی و ساخته شده که ارزش آن بیش از 1200 میلیارد تومان است که جای افتخار دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه شهید رجایی اظهارداشت: در ساخت و نصب و راه اندازی نیروگاه های سیکل ترکیبی کلاس اف در ردیف ده کشور برتر جهان هستیم و اخیرا نیروگاه دو کوهه اندیمشک که 307 مگاواتی است در خوزستان راه اندازی شد.

این ها باعث افتخار است و میسر نبود با خودباوری و توکل به خدا و اعتماد به دانش و تخصص نیروهای جوان و ایرانی و تلاش مستمر و با انگیزه و مدیریت جهادی محقق شده است.

photo_2023-02-12_15-38-45

10 درصد نیروگاههای کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از سوخت مازوت و آلودگی ناشی از آن گفت: بر اساس آمارها فقط 10 درصد نیروگاههای کشور از سوخت مازوت استفاده می کنند که 14 نیروگاه هستند و علت آن اولویت تامین سوخت گاز مشترکان خانگی و مشکلات ناشی از تحریم است که در فصل سرما مصرف گاز در نیروگاه کمتر می شود که امیدواریم این مشکلات نیز برطرف شود.

673093

موتابها تصریح کرد: در نیروگاه شهید رجایی فقط نیمی از ظرفیت تولید با سوخت مایع بود و بر اساس گزارش های کارشناسی سهم آلودگی این واحد بسیار کمتر از آلودگی سوخت خودروهایی است که در اتوبان تردد می کنند اما متاسفانه در فضای مجازی هجمه غیر منصفانه ای علیه ما صورت گرفت که واقعیت چیز دیگری است.

وی بیان کرد: هیچ تمایلی به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه نداریم زیرا هم هزینه ها و هم استهلاک تجهیزات را بشذدت بالا می برد اما بر اساس سیاست های کلانش کشور و اولویت تامین سوخت گاز مشترکان خانگی در فصل زمستان معمولا سهمیه گاز نیروگاه کاهش می یابد و ما ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم که این وضعیت نیز بتدریج بهبود خواهد یافت.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز