لوازم خانگی ایرانی را وارد بازارهای جهانی می‌کنیم / قزوین می‌تواند قطب صنعت لوازم خانگی شود

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۰۸:۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۴۸۲۶۰۵
لوازم خانگی ایرانی را وارد بازارهای جهانی می‌کنیم / قزوین می‌تواند قطب صنعت لوازم خانگی شود
مدیرعامل شرکت مهیار البرز «تایسز» گفت: با تولید لوازم خانگی برند با استانداردهای جهانی و کیفیت مرغوب آماده حضور در بازارهای بین المللی و رقابت با شرکت‌های بزرگ می‌شویم.

به گزارش خبرنگار برنا از قزوین؛ وجود شرکت‌های موفق و توانمند لوازم خانگی در استان قزوین موجب شده جایگاه صنعتی استان ارتقا یابد و شاهد درخشش و موفقیت شرکت‌هایی باشیم که امروز نه تنها در داخل بلکه در صادرات و معرفی کالای ایرانی نیز نقش موثری دارند.

برپایی نمایشگاه اکسپوی ایران  2023که اخیرا در تهران برگزار شد این فرصت را مهیا کرد تا برخی از شرکت‌های توانمند تولیدی و صنعتی استان قزوین که در صادرات نقش دارند نیز در کنار سایر واحدهای توانمند کشورمان حضور یافته و محصولات خود را به بازدید کنندگان عرضه نمایند.

image_2021_9_20-14_52_2_941_k3k

شرکت مهیار البرز تولید کننده لوازم آشپزخانه به مدیریت بهنام شیرمحمدی یکی از شرکت‌های موفقی بود که با حضور در این نمایشگاه توانست تعاملات سازنده‌ای با تجار خارجی برقرار کند و مذاکرات موفقی برای صادرات کالا انجام دهد.

فرصتی مهیا شد تا با حضور در دفتر کار مهندس شیرمحمدی مدیرعامل توانمند و موفق شرکت مهیار البرز با برند تجاری «تایسز» که در چندین دوره به عنوان واحد صنعتی نمونه کشوری و استانی منتخب شده‌اند گفتگوی مشروحی در خصوص دستاوردهای اکسپوی 2023 اهمیت صنعت لوازم خانگی و به صورت شاخص وضعیت این شرکت و چشم انداز آن داشته باشیم.

بهنام شیرمحمدی که ایده‌های خلاقانه و بسیار بزرگی برای ارتقای شرکت خود در صنعت لوازم خانگی و حضور در بازارهای جهانی دارد ابتدا از اهمیت حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی برای معرفی کالاها گفت سپس در خصوص صادرات و افق پیش رو نیز مطالب امیدوار کننده‌ای مطرح کرد که خواندن این گزارش می‌تواند حس خودباوری و اعتماد به نفس را در میان مخاطبان دو چندان کند.

photo_2023-06-07_00-22-30

* نمایشگاه «اکسپوی ایران 2023» در تهران برای شما بعنوان یک تولیدکننده لوازم خانگی چه دستاوردی داشت؟

شیرمحمدی: یکی از رویدادهای بسیار خوبی که امسال در کشور برگزار شد نمایشگاه اکسپو بود. در چند سال اخیر بدلیل شرایط محدود کننده کرونا نمایشگاه ایران اکسپو برگزار نشده بود و پس از وقفه چند ساله این رویداد بین المللی مجددا مورد استقبال قرار گرفت و تجار صنوف متعددی از کشورهای مختلف برای بازدید دعوت شده بودند و مزیت خوبی برای کشور بود و این شرایط را مهیا کرد تا با تجار خارجی مرتبط با صنعت لوازم خانگی هم مذاکرات رو در رو داشته باشیم.

شیرمحمدی گفت: با شرکت در نمایشگاه اکسپو توانستیم ارتباطات خوبی برقرار کنیم و بازرگانانی از کشورهای همسایه و اطراف، سوریه و عراق و عمان، روسیه، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند؛ مذاکرات خوبی انجام شد که در دو ماه آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

تایسز 3

وی تصریح کرد: وقتی بازدیدکنندگان نمایشگاه، محصولات تایسز، قیمت و کیفیت آن را دیدند، استقبال بسیار خوبی کردند و مذاکرات در جهت صادرات محصولات صورت گرفت. همچنین ما می‌توانیم مطابق با شرایط مقاصد صادراتی محصولات متنوعی ارائه کنیم؛ مثلا در کشور روسیه به کالای برقی نیاز داشتند و از ما خواستند محصولاتی با کاربری برق تولید کنیم و انرژی گاز به برق تبدیل شود و اجاق گاز برقی نیاز داشتند.

این فعال اقتصادی یادآورشد: نمایشگاه‌ها نقش مهمی در معرفی کالا دارند و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی تاثیر گذار‌تر است اما متاسفانه تحریم ها مانع بزرگی شده تا نتوانیم در این رویدادهای بین‌المللی کالای خود را معرفی کنیم ولی اعتقاد دارم برای معرفی کالاهای مرغوب ایرانی اگر در نمایشگاه‌های اروپایی حضور داشته باشیم بدون تردید صادرات ما افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

این صادرکننده بیان کرد: در شرکت «مهیار البرز» با حدود سه دهه سابقه فعالیت در صنعت لوازم خانگی در ردیف معدود شرکت‌های صادرکننده لوازم خانگی هستیم و از آنجا که کشورهایی مانند چین و ترکیه از نظر قیمت پایین در این عرصه تقریبا بازارها را تسخیر کرده اند و ما به دلیل تحریم در شرایط بسیار سختی از نظر صادرات قرار داریم لذا تلاش خود را مضاعف کرده ایم.

تایسز 2

* آیا دفاتر فروش در خارج از کشور راه اندازی کردیه اید؟

وی اظهارداشت: بله در سال 2022 در نمایشگاه «زوچکس ترکیه» شرکت کرده و در یک غرفه محصولات خود را عرضه کردیم و جالب است بدانید تجاری که ازغرفه ما بازدید می‌کردند باورشان نمی‌شد که این غرفه متعلق به ایران است و ما قادریم چنین محصولاتی تولید کنیم؛ خوشبختانه در ارتباطی که برقرار شد برخی تمایل داشتند کارهای مشترک انجام دهیم و مذاکراتی صورت گرفت و لازم دیدیم یک شرکتی در ترکیه دایر کنیم تا تعاملات تجاری بیشتری با بازرگانان این کشور داشته باشیم و از طریق ترکیه با سایر کشورها مرتبط شویم.

این تولید کننده گفت: یک دفتر در استانبول راه اندازی کردیم و شروع خوبی داشتیم، این کار می‌تواند کمک کند برای تجاری که با ایران و شرکت ما کار می‎کنند بتوانند در شهر استانبول سفارش بگیرند و نیازی به آمدن تجار به ایران نباشد؛ تاکنون از طریق همین دفتر چند سفارش دریافت شده و کالا صادر کردیم و سال قبل 30 درصد افزایش صادرات داشتیم.

وی افزود: اگر شرکت‌های تولیدی دیدگاه صادراتی داشته باشند و موضوع بازاریابی و بازارسازی برای فروش محصولات را جدی بگیرند و بر اساس ذائقه مشتری تولیدات مختلفی داشته باشند حتما می توانند بدرخشند زیرا در عصر کنونی دیگر نمی‌توان محصولی را به مشتری تحمیل کرد و با تولید یک محصول در همه نقاط دنیا حضور یافت و امروز مردم جنوب و غرب کشور و شمال و شرق دارای سلایق متفاوتی هستند و شرکتی می‌تواند موفق باشد که بر اساس تحقیقات بازار و نیاز مشتری و بازار به تولید کالا مشغول شود.

مدیرعامل شرکت مهیار‌البرز بیان کرد: برای تحقق این اهداف سرمایه گذاری‌های متعددی در حوزه نوآوری و فناوری انجام داده‌ایم. دفتر فروش و بازاریابی در تهران مستقر شده و 30 نفر فقط برای بازاریابی و مارکتینگ محصولات همکاری می‌کنند تا اهداف خود را پیاده سازی کنیم.

4309580

* برای هوشمندسازی و استفاده از اینترنت اشیا در این واحد صنعتی و حضور در بازارهای جهانی چه اقدامی شده است؟

شیرمحدی: سوال خوبی است موضوع دیگری که برای ما بسیار اهمیت دارد «تکنولوژی محوری» شرکت است و اعتقاد داریم باید شرکت تکنولوژی خود را به گونه‌ای تنظیم کند که با داشتن تجهیزات مدرن بتواند محصولاتی مشتری پسند و به روز تولید کند تا قابل رقابت در بازارهای جهانی با شرکت های قدرتمند و«برند» باشد.

وی اضافه کرد: در صنعت لوازم خانگی مواد اولیه مانند ورق و فولاد در همه جای دنیا تقریبا یکسان است اما با تکنولوژی می توان محصولی کارآمد وجدید تولید و مشتری جلب کرد و باید بتوان این مواد اولیه را به تولید و محصول شاخصی با تکنولوژی بالا تبدیل کرد وقتی از نظر فولاد و شیشه و چدن و ورق فولاد شاخص هستیم باید بتوانیم این مواد را به تولید مناسب و محصول مورد توجه مشتری تبدیل کنیم و محصولی به روز تولید شود.

شیرمحمدی گفت: وارد عرصه هوشمند سازی هم شده‌ایم و شرکت های دانش بنیان و فناور را وارد کار کرده‌ایم و در حال حاضر بعنوان یک شرکت فناور با نام «تایسز تک» فعالیت می‌کنیم و در پارک علم وفناوری حضور داریم و گام های خوبی در دو سال اخیر در این عرصه برداشته شده است.

وی اظهارداشت: در نمایشگاه اکسپو محصول جدید خود و IOT  «فرتوکار» با حضور وزیر صمت رونمایی شد که این کار مزیت‌های رقابتی زیادی برای شرکت ایجاد می‌کند و تولید محصولات جدید با مزیت‌های بیشتر با ورود اینترنت اشیا در صنعت لوازم خانگی تحول آفرین است.

شیر محمدی بیان کرد: با این تکنولوژی شما می‌توانید با تلفن همراه لوازم خانگی داخل خانه خود را کنترل کنید و چون این کار در کشورهای دیگر آغاز شده ما هم توانستیم «اینترنت اشیا» را بومی سازی کنیم که اتفاق خوبی در صنعت لوازم خانگی است.

1522076

سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی سودآور است/ صنعت دوستدار محیط زیست.

این تولیدکننده ملی یادآورشد: تولید لوازم خانگی یک صنعت پر رونق و زود بازده و پر مصرف است و چون بخش خصوصی در آن ورود کرده و رقابت سنگینی بین تولیدکنندگان وجود دارد شاهد پویایی و کیفی سازی تولید هستیم و همه کسانی که وارد این رقابت جدی شده‌اند مجبورند خود را بروز کرده و محصولات مرغوبی تولیدکنند در غیر این صورت از عرصه رقابت خارج می‌شوند.

وی بیان کرد: در گذر زمان توانسته‌ایم سبد محصولات خود را کامل کنیم و چون منع واردات لوازم خانگی داریم در صورت حمایت واقعی می‌توان محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تر برای مردم تولید کرد.

شیر محمدی گفت: حمایت از شرکت‌های تولیدی باید واقعی باشد تا بتوانیم طرح‌های توسعه را عملیاتی کنیم که در این راستا سبد محصولات خود را بتدریج کامل کرده ایم و امروز محصولاتی کیفی و با قیمت مناسب را تولید می‌کنیم.

1522073

* آیا این منع واردات موجب انحصار و کاهش کیفیت و افزایش قیمت محصولات نمی شود؟

شیرمحمدی: از یک منظر شاید این سوال درست باشد اما وقتی شما وارد صنعت لوازم خانگی می شوید این نگاه تغییر می کند چون ما در تولید برخی کالاها حرف زیادی برای گفتن داریم و با کشورهای دیگر قابل رقابت هستیم و توان رقابت با بازار آزاد را داریم و امروز محصولات ما در ترکیه و عراق و لبنان بخوبی فروش دارد در حالی که امکان تهیه آن را از سایر کشورها هم دارند.

این صادرکننده لوازم خانگی بیان کرد: این صنعت با خودرو قابل مقایسه نیست و ما ناچاریم خود را با شرایط وفق دهیم در صنعت خودرو چون بخش دولتی ورود کرده کمی عقب مانده‌ایم و پیشرفت خوبی نداشته‌ایم اما کشورهایی که با بخش خصوصی اداره می‌شوند باید خود را با کیفیت و قیمت مناسب حفظ کنند.

وی گفت: البته در لوازم خانگی هم هر جا بخش دولتی وارد شده نتوانسته از نظر کیفیت و قیمت خود را همانگ کرده و در بازار صادرات ورود کند و چالش دارد اما بخش خصوصی توانمند براحتی می تواند در بازار حضور داشته باشد.

image_2021_9_20-14_51_27_222_Ig9

* آیا برای صادرات محصولات خود از کشورهای دیگر برنامه دارید؟

شیر محمدی اضافه کرد: در تحریم ها هرچند فشار زیادی متحمل شدیم اما فرصتی هم مهیا شد تا با کشورهای دیگر رقابت کنیم و خود را به آنها برسانیم و امروز کالای تولیدی این شرکت می تواند با کالای ایتالیایی رقابت کند و ادعا داریم حتی کیفیت محصول ما بالاتر است و با این توانی که داریم اگر تحریم ها مانع ایجاد نکنند تصمیم داریم در نمایشگاه صنعت لوازم خانگی کشور ایتالیا نیز شرکت کنیم.

وی اظهارداشت: در این شرایط برخی کشورهای دیگر حاضرند تولید ما را با نام خود صادر کنند ولی نگاه ما این است که این کالا بنام ایران صادر شود اما تحریم مانع شده که برای آن تدبیر خواهیم کرد و برای بازاریابی جدی در چند کشور برنامه ریزی کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

شیرمحمدی گفت: توان صادرات به کشورهای اروپایی و آفریقایی را بررسی کرده‌ایم و درنظر داریم از این کشورها که دروازه ورود به کشورهای آفریقایی هستند استفاده کنیم که در این زمینه قطعا کشور سوریه هم نقش کلیدی دارد که برنامه ریزی دقیقی برای ورود به بازار سوریه داریم تا تولیدات ما به آفریقا صادر شود.

وی اضافه کرد: پس از بازدید تجار سوریه و عراق از نمایشگاه اکسپو برنامه ویژه‌ای برای این دوکشور داریم و دنبال این هستیم که خط تولید مشابه این کارخانه را در عراق و سوریه احداث کنیم و از طریق کشورهای اتحادیه عرب بتوانیم محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.

این فعال اقتصادی بیان کرد: کشورهای عربی توافق نامه‌ای دارند که اگر در کشورهای عضو کالایی تولید شود از آن حمایت می کنند تا صادر شود و از این حوزه استفاده کرده و می‌توانیم کالا را به چند کشور دیگر صادر کنیم که در این راستا درخواستی از عربستان داریم که کالای ما را پسندیده اند و دنبال استانداردهای آن کشور هستیم تا وارد بازارهای این کشور شویم.

وی بیان کرد: با قابلیت هایی که داریم ایران می تواند هاب منطقه شود و باید تمرکز کنیم روی این موضوعات و تخصصی وارد شویم تا این هدف را عملیاتی کنیم.

1522088

* چند محصول در شرکت مهیار البرز تولید می شود؟ آیا سبد محصولات تکمیل خواهد شد؟

شیر محمدی: شرکت مهیار البرز با برند «تایسز» هم اینک با ایجاد اشتغال مستقیم برای 220 نفر و اشتغال غیر مستقیم برای 600 نفر یک برند مرغوب در صنعت لوازم خانگی کشور است و بعنوان تنها شرکت شاخص در عرصه صادرات هم موفق عمل کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شش سبد محصولات مختلف داریم و در تولید انواع اجاق گازهای مبله فردار، اجاق بدون فر،اجاق گاز صفحه توکار، هود آشپزخانه، فر توکار، سینک و فر رومیزی از برندهای بازارهای ایران هستیم و به صورت تخصصی و نوآورانه فعالیت می کنیم.

شیر محمدی گفت: در آینده سبد کالا در این شرکت تکمیل خواهد شد و محصولاتی چون تلویزیون ال ای دی، ماشین لباسشویی، یخچال، کولر گازی و کالاهای کوچک هم که مصرف خانواری زیادی دارد مثل آب میوه گیری، چرخ گوشت، هواپز و مخلوط کن در خط تولید قرار می گیرد تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار این کالاها را به خود اختصاص دهیم.

وی اظهارداشت: 80 درصد عمق داخلی سازی را ایجاد کرده ایم تا محصولات را در داخل تامین کنیم و وابسته نباشیم و تولید محصولاتی کنونی تا 95 درصد داخلی سازی شده و فقط چند قطعه که در کشور تولید نداریم وارد می شود مانند ورق استیل و قطعات دیجیتال اما بقیه در داخل تامین می‌شود.

1522084

* چند درصد نیاز لوام خانگی کشور را تامین می کنید؟

شیرمحمدی اضافه کرد: سقف پروانه بهره برداری را افزایش داده ایم و روند شرکت روبه رشد است و تولید سال 1400 نسبت به سال قبل حدود 70 درصد افزایش داشته و این روند همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: با توجه به نبود آمار دقیق و رسمی از وضعیت تولید و بازارمصرف داخلی و وجود کالای قاچاق و نیز برخی تولیدات غیر رسمی نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد اما هر شرکتی یک برنامه مدون و سبد کالایی مشخص دارد که در حال حاضر حدود 8 تا 10 درصد نیاز بازار داخل را در این شرکت تامین می‌کنیم که بسیار سنگین و بالاست.

شیرمحمدی اظهارداشت: یک هزار نمایندگی در سراسر کشور داریم و 430 نمایندگی خدمات پس از فروش تحت اختیار شرکت به صورت کال سنتر فعالیت می‌کنند تا رضایت مصرف کنندگان جلب شود.

* چند ویزگی محصولات شرکت مهیار البرز بویژه در خصوص اجاق گاز فر توکار و روکار چیست؟

مدیرعامل شرکت مهیار البرز یادآورشد: یکی از ویزگی های محصولات ما این است که بدلیل استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید، کالاهای این شرکت بسیار به روز و مشتری پسند است و ظرفیت های جدیدی ایجاد کرده که با نمونه های مشابه خارجی رقابت می کند، هم از نظر کیفی و قیمت و هم مواد اولیه مرغوب و استاندارد که استفاده می‌شود.

TBE6-3404.5110-2

* آیا برای حضور پر رنگ در بازارهای جهانی صنعت لوازم خانگی برنامه ریزی دارید؟

شیر محمدی: چشم انداز ترسیم شده و افق مدیران این شرکت تصاحب بازارهای جهانی است زیرا باورداریم برای ماندگاری در تولید باید رویکرد خود را از داخل به سمت خارج معطوف و اگر بتوانیم پای خود را در بازارهای جهانی باز کنیم با صدها میلیون مشتری و مصرف‌کننده مواجه می‌شویم که بقای این شرکت در شرایط سخت تولید را تضمین می‌کند و در این صورت افزایش سهم تامین نیاز بازار داخلی نیز دست یافتنی است.

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که حتما در داخل محدودیت مصرف و تولید داریم اما اگر وارد بازار جهانی شویم هم می‌توانیم با تولید و اشتغال بیشتر نیازهای داخل را تامین کرده و هم توسعه یافت، و ضمن کمک به رونق تولید و اشتغال چند برابری به میدان رقابت با برندهای جهانی رفت.

شیر محمدی گفت: وقتی شما دیدگاه رقابت با برندهای جهانی را دارید حتما باید کیفیت بسیار بالایی در تولید داشته باشید و این کار زمینه تولید یک محصول مرغوب و بازار پسند جهانی را مهیا کرده و شما را شاخص می‌کند.

* آیا در مسئولیت‌های اجتماعی هم مشارکت دارید؟

شیرمحمدی اظهارداشت: در فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه هم خود را مسئول می دانیم و در این عرصه نیز مشارکت داریم و امروز حدود 35 نفر از نیروهای شرکت از زنان سرپرست خانوار هستند تا از این اقشار آسیب پذیر حمایت شود و زندگی آن‌ها سامان یابد و خوشبختانه دستاوردهای معنوی زیادی برای ما داشته است.

وی افزود: در مسئولیت های اجتماعی سعی کردیم از اقشار آسیب پذیر حمایت کنیم و با کمیته امداد و اداره اوقاف ارتباط داریم و هر گاه این سازمان‌های مردم نهاد درخواستی داشتند برای تامین جهیزیه و کمک معیشتی و تامین برخی اقلام کمک می کنیم و در برخی موارد هم لوازم خانگی با کمترین قیمت در اختیار افراد نیازمند قرار می گیرد.

تایسز7

سخن پایانی

شیر محمدی در پایان این گفتگوی  مشروح اظهارداشت: برخی شرکت ها سربار و مصرف کننده هستند و هزینه دولت و مردم را هدر می دهند و برخی شرکت ها نه تنها مصرف کننده نیستند بلکه باری از دوش دولت برمی دارند و ما هم باورداریم قرار نیست فقط از مزایای دولتی برخورار شده و دستاوردی نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مهیار البرز بیان کرد: یک واحد صنعتی موفق و یک تولیدکننده واقعی باید یار دولت‌ها باشد و به مرم خدمت کند.

وی بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز و تورم که شرکت ها را با مشکلات جدی تامین سرمایه در گردش مواجه کرده و هزینه تولید را بالا برده از مسئولان انتظار داریم ضمن تامین سرمایه در گردش و ثابت تولیدکنندگان و ایجاد شرایط اعتباری خاص امکان خرید مواد اولیه به صورت اقساطی را مهیا کنند تا تولید با هزینه کمتری صورت گیرد.

 

گفتگو: محمدرضا جباری

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز