همایش چالش های صنعت کشمش در قزوین برگزار شد

۱۳۹۴/۰۷/۱۴ - ۱۲:۵۴:۴۷
کد خبر: ۳۲۶۸۶۳
همایش چالش های صنعت کشمش در قزوین برگزار شد
همایش علمی - تخصصی چالش های پیش روی صنعت کشمش و راهکارهای پیشنهادی آن در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، همایش چالش های صنعت کشمش و راهکارهای آن باحضور محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ، بهره برداران و باغداران انگور استان در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

در این همایش در خصوص حوزه های چالش برانگیز کشمش در زمینه تولید و  پس از برداشت انگور، مدیریت باغ، اقلیم، انبارداری، حمل و نقل، آماده سازی کشمش، استحصال کشمش و بازاریابی این محصول بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه  نوع بارگاهها، رعایت استانداردهای لازم و روشهای آماده سازی انواع کشمش جز مسایل استحصال کشمش و عدم بسته بندی مناسب، ضایعات، عدم وجود برند قابل رقابت، قیمت تمام شده، عدم تنوع فرآورده های تولیدی و عدم استاندارد کیفی جهانی مناسب از چالشهای بازار این محصول استراتژیک ذکر شد.

همچنین در این جلسه محققین راهکارهای پیشنهادی در زمینه صنعت کشمش را، ترغیب و تشویق باغداران جهت تولید کشمش بهداشتی، استفاده از بارگاه نوین جهت تهیه اصولی و با کیفیت عاری از آلودگی به مواد خارجی، انجام عملیات سورت و بسته بندی محصول موجود با توجه به علایق و سلایق کشورهای خریدار و  انجام بازاریابی مناسب در خارج از کشور  دانستند.

محققین از جمله دیگر شاخص های بهبود وضعیت کشمش به مشخص نمودن نیازها و انتظارات کشورهای صنعتی پرداخت یارانه، تخفیف های ویژه گمرک جهت تولید محصولات و با کیفیت مطابق استانداردهای تعریف شده به صادر کنندگان، ایجاد بورس کشمش در تالار بورس استان قزوین، حمایت از تشکلهای تولیدی در راستای تشکیل تعاونیهای بازاریابی و فروش، عدم اجازه صادرات برای محصولات به صورت فله ای و تعدیل در قوانین صادرات محصول کشمش و دریافت حداقل عوارض گمرکی از این محصول  اشاره کردند.

گفتنی است 120هزار تن صادرات کشمش کشور است که سهم ایران در صادرات جهانی 14درصد و صادرات کشمش استان قزوین هم 18هزار تن است که یک ششم صادرات کشمش کشور به قزوین اختصاص دارد.

همچنین 75/2 میلیون تن تولید انگور کشور است که 270 هزار تن تولید انگور استان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز