استاندار در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات قزوین:

خانه مطبوعات باید فراجناحی و صنفی عمل کند/آموزش خبرنگاران در حرفه ای شدن آنها نقش دارد

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۴:۵۳:۰۱
کد خبر: ۶۴۷۵۳۹
خانه مطبوعات باید فراجناحی و صنفی عمل کند/آموزش خبرنگاران در حرفه ای شدن آنها نقش دارد
عبدالمحمد زاهدی گفت: خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل صنفی و نه سیاسی باید فراجناحی عمل کند و همه خبرنگاران را تحت پوشش خود درآورد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "عبدالمحمد زاهدی" استاندار قزوین در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات قزوین با تاکید بر نگاه فراجناحی خانه مطبوعات اظهار کرد: حفظ کرامت جامعه رسانه ای استان مهم است و خانه مطبوعات به عنوان یک تشکل صنفی و نه سیاسی باید فراجناحی عمل کند و همه خبرنگاران را تحت پوشش خود درآورد تا شاهد فعالیت حرفه ای تر در رسانه های استان باشیم.

زاهدی ابراز کرد: باید قبول کرد متاسفانه در کشور ما هنوز رسانه های محلی حرفه ای نیستند و اکثر خبرنگاران اعتمادی به آینده این شغل ندارند بنابراین فاقد انگیزه برای حرفه ای شدن هستند.

وی ادامه داد: علی رغم این وضعیت مطبوعات محلی نباید از آموزش خبرنگاران غافل شوند و باید قدم های جدی تری  در این زمینه بردارند.

استاندار قزوین شناختن حرفه خبرنگاری را در راستای حرفه ای شدن دانست و افزود: از طرفی هم تخصصی شدن خبرنگاران جزو حرفه ای شدن آنها محسوب می شود و باید در راستای تحقق این امر تلاش کرد.

زاهدی آشنایی خبرنگاران با اصطلاحات تخصصی را اجتناب ناپذیر عنوان و خاطرنشان کرد: عدم آشنایی با این مقوله گاهاً منجر به بروز اشتباه در انتقال منظور مسوولان در تنظیم خبر می شود.

وی ادامه داد: در راستای حرفه ای شدن فعالیت رسانه ای، آموزش فعالین رسانه و ارتقای اقتصاد رسانه از اهمیت زیادی برخوردار است و در کنار آن باید به رفاه خبرنگاران مانند بیمه و مسکن و ... هم نگاه ویژه ای شود.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: در بحث یارانه ها، باید چتر حمایتی مسوولان بر سر رسانه ها باشد و اداره کل ارشاد حمایت های خود را در این زمینه انجام دهد.

استاندار (3)

زاهدی با تاکید بر فعالیت رسانه های دارای مجوز در استان بیان کرد: در اسرع وقت باید نسبت به تعطیلی رسانه های بدون مجوز اعم از مجازی و حقیقی اقدام کرد چراکه تعداد زیادی از رسانه ها در فضای مجازی هستند که مجوز ندارند.

وی بر لزوم رعایت قانون مطبوعات از سوی رسانه ها هم تاکید کرد و گفت: فاصله زمانی مناسب بین دو شماره انتشار، اختصاص حجم مناسبی از نشریات به بحت مطلب و آگهی و پرداختن به همه عرصه ها و... ازجمله مواردی است که در قانون رسانه ها به آن تصریح شده است و  رسانه ها ملزم به رعایت آن هستند.

استاندار قزوین اذعان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تک تک رسانه ها را در مورد مباحث مذکور تحلیل و بررسی کند و بر رعایت قانون در فعالیت رسانه ها نظارت کند.

زاهدی با اشاره به تمکن مالی رسانه های دولتی و منتسب به ارگان هایی مانند شهرداری در قیاس با رسانه های مستقل گفت: این موضوع در کشور ما طبیعی است و  اگر احزاب قوی در کشور وجود داشته باشد و نشریات مستقل را حمایت کنند دیگر شاهد تبعیض بین نشریات مستقل و ارگانی نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه تعداد رسانه های مستقل اندک است و باید رسانه های مستقل در کشور حمایت شوند، افزود: متاسفانه رسانه های مستقل در کشور از نظر مالی و اقتصادی ضعیف هستند و باید مانند برخی بنگاه های اقتصادی و رسانه ای یا اصطلاحا بنگاه های خبرپراکنی مانند BBCو نیویورک تایمز و... که در دنیا وجود دارند از لحاظ مالی تقویت شوند و فضا برای فعالیت آنها فراهم شود.

استاندار قزوین با اشاره به نوپا بودن رسانه در ایران گفت: علیرغم شکل گیری رسانه در کشور از دوران مشروعیت متاسفانه هنوز در این زمینه نوپا هستیم و از طرفی هم از رسانه های غیردولتی حمایت نشده تا بتوانند با رسانه های دولتی رقابت کنند.

زاهدی پاسخگویی مدیران دستگاه ها به رسانه ها را ضروری دانست و عنوان کرد: این موضوع را در شورای اداری استان هم مطرح کردم و ظرف 3-2هفته آینده هم شورای اداری استان با حضور یکی از مسئولان کشوری، مختص رسانه برگزار خواهد شد تا به این موضوعات بیشتر بپردازیم.

وی ادامه داد: در این شورا که مسوولان روابط عمومی دستگاه ها نیز حضور خواهند داشت مدیران نسبت به رسانه شناخت بیشتری پیدا می کنند و به حرفه ای شدن رسانه ها نیز کمک خواهد شد.

استاندار قزوین در خصوص توزیع عادلانه آگهی ها بین رسانه ها یادآور شد: در ارتباط با آگهی های اصطلاحا رپرتاژی و ثبتی هنوز چالش بین رسانه های سراسری و محلی حل نشده و باتوجه به سراسری بودن آگهی های ثبتی انتشار آنها در رسانه های سراسری معقول است ولی باید تدابیری اندیشیده شود که رسانه های محلی نیز از این موضوع منتفع شوند.

زاهدی ادامه داد: از طرفی هم آگهی های رپرتاژی باید در قالب رقابت رسانه ها با یکدیگر توزیع شود و نمی شود به دستگاهی الزام کرد که با کدام رسانه همکاری داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه سلیقه مدیر و نوع ارتباط رسانه با آن دستگاه دخیل است و البته توزیع آگهی باید به گونه ای باشد که همه رسانه ها کم و بیش از این مجرای مالی استفاده کنند.

استاندار قزوین با بیان اینکه برخی اوقات مجبور به بایکوت اطلاعات می شویم، افزود: باید اطلاعات قانونی در اختیار رسانه ها قرار گیرد و برخی اوقات بنابر مصالح عمومی جامعه و برخی محدودیت ها ملزم به حفظ این اطلاعات و عدم رسانه ای کردن آنها هستیم.

زاهدی بر برگزاری جشنواره مطبوعات تاکید و خاطرنشان کرد: جشنواره مطبوعات باید در محدوده بازه زمانی روز خبرنگار برگزار شود تا شوق و ذوق در اهالی رسانه ایجاد گردد.

وی از پیشنهاد اعضای خانه مطبوعات استان قزوین مبنی بر تشکیل کارگروه رسانه استقبال و اظهار کرد: مسائل و مشکلات اصحاب رسانه باید جمع بندی و به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد منتقل و درباره آنها چاره جویی شود.

زاهدی بر لزوم ساماندهی مطبوعات هم تاکیدکرد و گفت: خانه مطبوعات استان قزوین باید نسبت به ساماندهی مطبوعات اقدام کند چراکه معمولا تعداد خبرنگاران واقعی به مراتب کمتر از تعدادی است که در مراسمات مختلف حضور می یابند بنابراین نباید در این حوزه سیاهی لشگر داشته باشیم در غیر این صورت حمایت های دولت میان این افراد نیز توزیع می شود.

وی با اشاره به پالایش مطبوعات عنوان کرد: خبرنگاران باید حتما کارت خبرنگاری داشته باشند و در طراحی سوالات خود به گونه ای عمل کنند که به حیثیت رسانه ها آسیبی وارد نشود و از طرفی هم حمایت ها به نحوی درست هدایت شود.

استاندار قزوین بر لزوم پویا و فعال بودن فضای رسانه ای استان تاکید و خاطرنشان کرد: در صورتی که مشکلات این صنف حل شود قطعا فضای رسانه ای استان نیز پویا و فعال خواهد شد که امیدواریم در اسرع وقت این اتفاق بیفتد.

زاهدی ادامه داد: تاثیرگذاری رسانه در جامعه از منابع دیگر بیشتر است و احزاب و رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی می توانند خواسته های مردم را به گوش مسوولان برسانند.

وی خواستار تقویت تشکل ها شد و افزود: باید به جایی برسیم که تشکل ها تقویت شوند و این قضیه منجر به قوی شدن رسانه ها به لحاظ مالی شود.

استاندار قزوین فعالیت رسانه های مجازی را تهدیدی برای رسانه های مکتوب دانست و خاطرنشان کرد: نظارت بر این فعالیت ها در حیطه اختیارات شورای عالی فضای مجازی است و فعلا هم هیچ سازوکاری برای کنترل این سیستم در دنیا وجود ندارد.

زاهدی فضای رسانه ای استان قزوین را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: استان قزوین دارای فضای رسانه ای قوی است و خبرنگاران استان حرفه ای و توانمند هستند ولی توقع و انتظار از رسانه های استان هنوز تامین نشده است.

استاندار قزوین با تاکید بر اخلاقی بودن فضای رسانه ای استان خاطرنشان کرد: وقتی از کسی انتقاد می کنیم باید این انتقاد از عملکرد وی باشد نه از شخصیتش و تنها عملکرد مدیران مورد ارزیابی و انتقاد قرار گیرد.

در این جلسه اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان قزوین نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

پیش از صحبت های استاندار، امیر رجبی سرپرست خبرگزاری برنا و عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان قزوین به مشکلات رسانه های مستقل و منتقد در استان قزوین اشاره کرد و خواستار تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات رسانه های مکتوب و مجازی استان شد که مورد استقبال استاندار قرار گرفت.

استاندار (2)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز