موسس دهکده طبیعت قزوین در گفت و گوی اختصاصی با برنا:

دهکده طبیعت قزوین نوروز امسال پذیرای هزاران نفر بود

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۱۴:۴۴:۳۹
کد خبر: ۶۹۵۴۴۷
دهکده طبیعت قزوین نوروز امسال پذیرای هزاران نفر بود
رضا نوری گفت: دهکده طبیعت بوستان ملی باراجین نوروز امسال به طور متوسط روزانه پذیرای هزاران نفر از علاقه مندان به حیوانات بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ "رضا نوری" موسس دهکده طبیعت قزوین که به عنوان مدیر راه اندازی مترو تهران و مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج و حومه نیز فعالیت کرده است در گفت و گوی اختصاصی با برنا با اشاره به نقش این مجموعه در توسعه و گسترش گردشگری قزوین بعنوان تنها مرکز نگهداری حیوانات دورمانده از طبیعت دنیا که موسس آن با کلیه حیوانات ارتباط مستقیم دارد، اظهارکرد: در طی تعطیلات ایام نوروز امسال دهکده طبیعت قزوین روزانه به طور متوسط پذیرای هزاران نفر از علاقه مندان به حیوانات و مسائل زیست محیطی بود.

290401_116

نوری ادامه داد: البته بیشترین میزان بازدیدها از این مجموعه مربوط به 12 فروردین  و روز طبیعت است که شاهد استقبال گسترده مردم بودیم.

وی درخصوص دهکده طبیعت بوستان ملی باراجین توضیح داد: دهکده طبیعت بوستان ملی باراجین مرکز تیمار حیوانات وحشی دور مانده از طبیعت است و به هیچ وجه در این مجموعه حیوان وحشی ‌قابل برگشت به طبیعت نمی پذیریم.

موسس  دهکده طبیعت قزوین اضافه کرد: بنده در زمان تصدی پست های دولتی در منزل شخصی اقدام به نگهداری حیوانات مختلف می کردم که باتوجه به اشراف به بار ترافیکی استان قزوین و ارتباط 14-13 استان با این استان تصمیم گرفتم این کار را در قزوین به عنوان منطقه گردشگری توسعه دهم.

وی ادامه داد: امکانات ویژه بوستان ملی باراجبن و عبور ببش از صد هزار خودرو در شبانه روز از جوار پارک و ویژگی های قزوین نشینان و مراکز آموزش و تحقیقات شهر و استان هم در اتخاذ این تصمیم دخیل بود البته منش و علاقه مسئولین نیز رکن اصلی بود.

نوری اذعان کرد: در این مجموعه 70درصد بعد آموزش-تحقیقات مطرح است چراکه ازبین رفتن محیط زیست یعنی حذف توسعه پایدار و 30درصد نیز بعد گردشگری مدنظر ماست که خوشبختانه تاکنون شاهد جذب گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور به این مجموعه بودیم.

وی اظهارکرد: بحث اساسی در این مجموعه گونه های حیات وحش است که باید حفظ شود و تلاش می کنیم تا مانع ازبین رفتن گونه های مختلف حیوانات شویم.

139501011640092897384124

موسس دهکده طبیعت قزوین درخصوص بودجه اختصاص یافته به این مجموعه گفت: دهکده طبیعت قزوین بعنوان تیمارگاه حیوانات آسیب دیده در سفر رئیس جمهور به قزوین مبلغ 20میلیاردتومان را به خود اختصاص داد و در سفر کمیسیون عمران مجلس به قزوین هم اعضای این کمیسیون اذعان داشتند که این مجموعه نیاز به بودجه مستمر دارد.

وی اذعان کرد: دهکده طبیعت سال گذشته توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرکز نمونه کشور معرفی شد.

موسس دهکده طبیعت قزوین عنوان کرد: مفتخرم بعنوان یکی از متخصص طبیعت کشور مورد لطف و عنایت مسئولان محیط زیست قرار می گیرم.

نوری ادامه داد: همه مسئولان اصرار دارند که دهکده طبیعت نیاز کشور است و باید توسعه پیدا کند که امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات خوبی در این مجموعه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال اولین بیمارستان و درمانگاه حیات وحش در این مجموعه در دست احداث است و علاوه براین اولین قرنطینه ملی کشور را در این مجموعه احداث کردیم البته دهکده طبیعت قزوین نیازمند امکانات زیادی است که باید در آینده تامین شود.

موسس دهکده طبیعت قزوین درباره حیوانات نگهداری شده در این مجموعه توضیح داد: هم اکنون 1500حیوان مختلف از بیش از 150گونه در این مجموعه نگهداری می شوند.

نوری خاطرنشان کرد: دهکده طبیعت بخشی از بوستان ملی باراجین است و خوشبختانه شهرداری قزوین هم حمایت خوبی از این مجموعه می کند و درصدد هستیم تا دهکده را بعنوان یک برند جهانی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: کارهای علمی ویژه ای در این مجموعه درحال انجام است و این مجموعه کاملا مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور است.

موسس دهکده طبیعت قزوین اذعان کرد: دهکده طبیعت قزوین بعنوان مرکز و هسته در کشور مطرح است و می توان مراکزی را در استان های دیگر برای بسط و توسعه این کار ایجادکرد.

نوری درخصوص فازهای مختلف این مجموعه توضیح داد: دهکده طبیعت قزوین دارای 10فاز است که هم اکنون 4فاز آن راه اندازی شده و پروژه هفت دره پنجمین فاز این مجموعه محسوب می شود که درحال پیگیری است و در مرحله بعد راه اندازی دانشکده دامپزشکی با گرایش حیات وحش را در دستور کار داریم که در این زمینه با متولیان امر از قبل رایزنی هایی انجام شده و این طرح را پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فاز بعدی به دهکده ارگانیک نیازداریم که امیدواریم با کمک مسئولان این دهکده نیز راه اندازی شود.

موسس دهکده طبیعت قزوین با اشاره به استقبال گسترده دانش آموزان از این مجموعه گفت: در برخی روزها هزار نفر از دانش آموزان از این مجموعه بازدید می کنند که مواجهه آنها با حیوانات مختلف کمک زیادی به توحید و خداشناسی دانش آموزان و جوانها در برخورد با رموز حیات وحش از جمله افتادن هر ساله شاخ گوزنها، نفش گراز در جلوگیری از آتش سوزی در جنگلها، نقش خرس در کاشت گیاهان و تولید عسل، نقش پرندگان شکاری در حفظ درختان پسه، بادام و فندق می کند.

نوری اذعان کرد: در قالب بازدیدهایی که از این مجموعه صورت می گیرد توضیحاتی به بازدیدکنندگان ارائه می شود که با این توضیحات بسیاری از مسئولان کشوری و لشگری متحول شده و به نقش این مجموعه در کمک به حمایت از حقوق حیوانات و خداشناسی اذعان کرده اند.

وی با اشاره به تعامل خوب این مجموعه با محیط زیست گفت: آلودگی زیست محیطی بزرگترین تهدید قزوین در آینده است که برقی شدن سیستم های ریلی و فسیلی مهم ترین راهکار برای حل این معضل می باشد.

نوری اذعان کرد: بازدید مسئولین کشوری از این مرکز نشان دهنده ضرورت توسعه مورد تاکیدشان میباشد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اهمیت پروژه نگهداری حیوانات آسیب دیده و کمیاب، من و همسرم و متخصصین بی نظیر با علاقه زیاد مسایل را پیگیری  می کنیم و عملکرد مرکز، مورد تایید ارگانهای ملی از جمله سازمانهای حفاظت محیط زیست و دامپزشکی است.

این دوستدار محیط زیست با بیان اینکه طبیعت را در آغوش بگیریم و هر روز دروس جدیدی بیاموزیم، گفت: در مزرعه آموزشی انواع اسب، شتر، گاومیش، گاو، گوسفندان و اقتصادی ترین بزهای جهان را پرورش می دهیم.

 وی ابرازکرد: علاقمند به ارائه اهداف دهکده به نهادها بخصوص شورای محترم اسلامی شهر هستم.

4411_604

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز