مدیر کل بهزیستی استان قزوین:

حمل و نقل های درون شهری برای معلولان رایگان می شود

۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۱۰:۴۷:۲۰
کد خبر: ۷۲۳۷۱۵
حمل و نقل های درون شهری برای معلولان رایگان می شود
علیرضا وارثی گفت: هزینه های حمل و نقل درون شهری برای معلولان استان قزوین در سال جاری رایگان می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ علیرضا وارثی مدیر کل اداره بهزیستی استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع تشریح قانون جدید حمایت از معلولان برگزار شد، اظهار کرد: در این قانون جدید مناسب سازی خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری برای تردد آسان معلولان باید اجرایی شود که تمام دستگاه ها مکلف شده اند در طراحی، تولید و احداث ساختمان ها، معابر و اماکن عمومی زمینه های دسترسی آسان را برای این افراد فراهم کنند.

وی در تشریح این قانون گفت: قانون حمایت از معلولان در سال83 با 16ماده  مصوب شد که به علت نواقصی از جمله نبود ضمانت اجرایی و منابع لازم، اجرا نشد. این قانون در دولت دوازدهم از لحاظ کمی و کیفی بازنگری و به 35ماده ارتقا یافت که در قالب 10فصل به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

مدیر کل بهزیستی قزوین اضافه کرد: از دیگر مزیت های این قانون استفاده افراد دارای معلولیت شدید از ناوگان حمل و نقل ریلی و اتوبوس درون شهری دولتی و عمومی رایگان و همچنین ناوگان برون شهری با پرداخت 50درصد هزینه می باشد.

وارثی در خصوص مناسب سازی وسایل حمل و نقل عمومی درون شهری، تصریح کرد: با تصویب شورای شهر اعتباری به مبلغ 10میلیارد ریال از محل درآمدهای شهرداری در این زمینه برای معلولان در سال جاری اختصاص داده شده است.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: از مهمترین فصل های قانون حمایت از معلولان؛ مناسب سازی و دسترسی آسان در تردد، ارائه خدمات پزشکی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی عمومی، حمایت های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت های اداری و استخدامی، برنامه ریزی، نظارت و منابع مالی است.

مدیر کل بهزیستی قزوین ادامه داد: در بخش خدمات پزشکی، درمانی و توانبخشی؛ وزارت بهداشت موظف است بیمه سلامت معلولان تحت پوشش بهزیستی را به طور کامل تامین کند و علاوه بر تامین خدمات درمانی، خدمات توانبخشی جسمی و روانی هم ارائه دهد.

وارثی در خصوص بخش کارآفرینی و اشتغال معلولان افزود: بندهای مختلفی در این قانون وجود دارد که از جمله آنها اختصاص 30درصد از پست های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به معلولان جسمی و حرکتی و کم بینا می باشد.

وی عنوان کرد: همچنین وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های مربوطه در جهت تامین مسکن معلولان باید ۱۰درصد واحدهای مسکونی ساخته شده با کیفیت و مناسب را به معلولان فاقد مسکن واگذار کند، البته زوج های دارای معلولیت و خانواده های دارای چند معلول در اولویت هستند.

در ادامه این نشست "راحله جاتن" معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین گفت: در سال گذشته چهار هزار و 400نفر به کمیسیون های پزشکی تشخیص معلولیت مراجعه کردند و تاکنون 23هزار معلول شناسایی شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین اظهار کرد: کمک هزینه های درمانی به مبلغ ۷۵۴ میلیون تومان و ۲۹۲میلیون تومان کمک هزینه ایاب و ذهاب به معلولان تحت پوشش پرداخت شده است.

جاتن اضافه کرد: همچنین تأمین تجهیزات توانبخشی از دیگر خدمات ارائه شده توسط اداره بهزیستی است که با اعتبار ۷۶۸میلیون تومان در سال 96 انجام شد.

وی اعلام کرد: تا کنون 370معلول ضایعه نخاعی و  236مددجو ازخدمات بهزیستی بهره مند شده اند.

بهزیستی2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز