رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست قزوین:

گرگاس عامل حمله به اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۱۱:۲۸:۳۴
کد خبر: ۷۴۹۱۸۰
گرگاس عامل حمله به اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد
سیاوش رضازاده گفت: موجودی بنام گرگاس عامل حمله به اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سیاوش رضازاده رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست قزوین اظهارکرد: در پی انتشار خبری مبنی بر حمله گرگ به ۴نفر از اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد قزوین و مجروح شدن آنان، نتیجه بررسی ها نشان می دهد که عامل حمله، حیوانی به نام سگ گرگ (گرگاس) بوده است.

وی در این باره اظهار داشت: حیوان مورد نظر ابتدا به روستای رشتقون حمله کرده و 3نفر را مجروح می کند و سپس به سمت روستای عبدل آباد حمله ور شده و داخل یک گاوداری در کنار روستا رفته و یک نفر دیگر را زخمی می کند و در آنجا توسط کارگران گاوداری کشته می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: بررسی علائم و نشانه های ظاهری و ریخت شناسی حیوان مذکور نشان می دهد این نشانه ها منحصرا مربوط به گرگ یا منحصرا مربوط به سگ نیست و علائمی از هر دو حیوان را به همراه دارد و این یعنی حیوان یاد شده ترکیبی از سگ و گرگ بوده و حاصل تولید مثل گرگ و سگ می باشد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه افزود: به‌طورکلی در دنیا، گرگ ‌سگ‌ ها عامل بیشترین حمله به انسان محسوب می‌ شوند و دلیلش هم این است که بعضی از آن‌ ها به دلیل به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی سگ‌ ها، ترسی که گرگ از انسان دارد را در خود ندارند و چون به دلیل داشتن خصوصیات ژنتیکی گرگ‌ ها، بعضاً از سگ درنده‌ خوتر بوده به انسان حمله می‌ کنند.

رضازاده اذعان کرد: در برخی موارد نیز ممکن است حیوان به دلیل بروز بیماری(مانند هاری) درنده خو شده و به هر چیزی حمله کند و نتایج اعلامی دامپزشکی استان نشان می دهد گونه مورد اشاره هار بوده است.

وی تأکید کرد: حضور گرگها در راس هرم غذایی و بعنوان کنترل کننده جمعیت جوندگان و حذف کننده حیوانات بیمار در طبیعت هر چند نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعت دارد اما سیاست و اهداف سازمانی محیط زیست حفظ چرخه طبیعت و عدم دخالت و دستکاری در طبیعت برای افزایش جمعیت گرگ هاست.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این شایعه از سوی برخی افراد که اداره کل محیط زیست این حیوانات را در طبیعت رها می کند از اساس کذب بوده و این باور که گرگ ها پلاک دار هستند نیز غلط است. رضازاده تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گرگی یا گرگاسی را در طبیعت رهاسازی نمی کند.

وی در پایان گفت: برای حل مشکل توجه به اجرای مدیریت مناسب و جامع پسماندهای غذایی، مدیریت مطلوب سگ های ولگرد، از ضروریات است و مردم می توانند با رعایت مواردی از قبیل دفع صحیح لاشه حیوانات خانگی تلف شده و پسماندهای غذایی، خودداری از دورگه گیری گرگ و سگ، درکاهش خسارات به انسانها و حفظ محیط زیست و کارکرد صحیح چرخه طبیعی سهیم باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز