معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای قزوین تاکیدکرد؛

لزوم توجه به کمیت و کیفیت منابع آبی

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۱۱:۲۸:۰۸
کد خبر: ۷۷۵۳۳۹
لزوم توجه به کمیت و کیفیت منابع آبی
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای قزوین بر لزوم توجه به کمیت و کیفیت منابع آبی تاکیدکرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ ملکی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در اولین نشست هم اندیشی با سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی در حوزه کیفت منابع آب که در این شرکت برگزار شد ضمن خیر مقدم به انجمن های مردم نهاد زیست محیطی گفت: کمیت و کیفیت منابع آبی از اهمیت زیادی برخورداراست که باید به آن توجه شود.

وی اذعان کرد: گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی که در سطح جهانی در حال رخ دادن است تبدیل به یک موضوع اساسی شده و تمامی کشورها در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با اشاره به کمیت و کیفیت منابع آبی خاطر نشان کرد: وضعیت کمیت و کیفیت آب به یکدیگر مرتبط هستند و هرچه کمیت آب کمتر شود به تبع آن کیفیت آب نیز کمتر و مشکل آفرین خواهد شد.

ملکی بیان کرد: در کشور و همچنین استان منابع آبی به دلیل تغییرات بارندگی و سیل آسا کاهش یافته اما جمعیت، صنایع، کشاورزی و.... دچار یک افزایش 2برابری شده است.

وی گفت: در 20سال گذشته عرصه آبی کشاورزی در دشت قزوین از 130 هزار هکتار تبدیل به 260هزار هکتارافزایش یافته و این یعنی دچار یک افزایش دو برابری شده در صورتی که هیچ منبع آبی جدیدی به مجموعه اضافه نشده است.

معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه دشت یک موجود زنده و همانند کاسه‌ای است که هر سال 2برابر بیشتر از ظرفیت آن برداشت می‌کنیم افزود: در بخش کشاورزی دشت قزوین باید سالانه 870میلیون مترمعکب برداشت کنیم که درحال حاضر میزان برداشت 1و نیم میلیارد می‌باشد و این یعنی اینکه حدود 680 میلیون اضافه برداشت داریم.

ملکی گفت: بحث کیفیت آب یک موضوع اساسی است زیرا بعد از 50سال برداشت از آبخوانهای استان و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمین، و ادامه پیدا کردن این روند می تواند مشکلاتی را برای کیفیت منابع آبی ایجاد کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در بخش دولتی به کمک سمن‌ها و انجمن های مردم نهاد بسیار احتیاج داریم و دست یاری به طرف آنها دراز می کنیم.

نمایندگان سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت آبی استان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، سمن‌ها را زبان گویا و شفاف بین حلقه‌های دولتی، مسولین و مردم دانستند که می‌توانند نقش مهمی در موضوع حفاظت کمی و کیفی آب داشته باشند.

این نمایندگان همچنین بیان کردند چالشهایی در بحث منابع آبی در سطح استان وجود دارد که بسیاری از انجمن‌های حوزه محیط زیست به صورت کاملا داوطلبانه در این زمینه‌ها اطلاع رسانی و فعالیت کرده‌اند و بر این اساس سمن‌ها انتظار دارند که در تصمیمات دولتی نیز از نظرات آنها استفاده شود و تنها به گونه‌ای نباشد که در مواقع بحرانی وارد عمل شوند.

آب منطقه ای1

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز