رئیس انجمن علوم خاک ایران در قزوین:

باید از دست اندازی به اراضی مستعد جلوگیری کرد

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۱۵:۵۳:۰۰
کد خبر: ۷۸۳۶۸۶
باید از دست اندازی به اراضی مستعد جلوگیری کرد
منوچهر گرجی در قزوین: متاسفانه اراضی مستعد توسط انسانها مورد دست اندازی قرارمی گیرد که باید از آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ منوچهر گرجی رئیس انجمن علوم خاک ایران در همایش روزجهانی خاک در قزوین اظهارکرد: بسیاری از اراضی مستعد و حاصل خیز درحاشیه شهرها و روستا قرار گرفته که متاسفانه توسط انسانها به آنها دست اندازی و دچار تغییرات می شود که این فرهنگ بسیار نادرستی است و باید از این امر جلوگیری شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران گفت: سالانه 10 هکتار از اراضی کشاورزی کشور ما دچار تغییرات شده و ماهیت آن تبدیل می شود که خطر بسیار بزرگی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه آب و خاک دو منبع حیاتی درعرصه کشاورزی محسوب می شود اظهار داشت: صیانت از خاک در امنیت غذایی اهمیت بسزایی دارد و اگر به آن بی توجهی شود خسارات جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

گرجی تصریح کرد:  مساحت کشور ما حدود ۱۶۵ میلیون هکتار است که در یک اقلیم خشک  واقع شده بنابراین از لحاظ کیفی و کمی ما با محدودیت های شدید منابع  خاک مواجه هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر اراضی در چرخه تولید کشورمان حدود ۱۸.۵ میلیون هکتار است، که از این میزان حدود ۸.۵ میلیون هکتار آن آبی و حدود ۱۰ میلیون هکتار آن دیم است؛ که 3.5 تا 4 میلیون هکتار از اراضی دیم بصورت آیش کشت می شود.

رئیس انجمن علوم خاک ایران با ابراز نگرانی از سرعت فرسایش خاک در جهان و ایران گفت: سالانه 2 میلیارد تن فرسایش خاک در کشور معادل 56 میلیارد دلار خسارت داریم.

گرجی، تولید محصولات مختلف و تامین امنیت غذایی، تولید محصولات اولیه پوشاک و چوب، تنظیم هوا و تعادل بخشی گازهای جو زمین، تصفیه و ذخیره سازی آب، حمایت و حفاظت از تنوع زیستی در زیست بوم ها، خنثی کردم سموم و فاضلابها، ذخیره و نگهداری بذر گیاهان و ذخائر ژنتیکی و کاربردهای عمرانی، صنعتی و انرژی را از مهمترین خدمات خاک در جامعه برشمرد.

وی یاد آور شد: تا زمانی که مدیریت مناسبی بر روی خاک نداشته باشیم مشکل بحران آب  و بالطبع محیط زیست سالم نیز حل نخواهد شد.

گرجی به کشت محصولات دیم و استفاده  بهینه از خاک اشاره کرد و گفت: باکشت محصولات کشاورزی به روش دیم می توانیم محصول دوبرابری تولید کنیم چرا که 80 درصد آب کشور در بخش کشاورزی استفاده می شود و اگر این موضوع بخوبی مدیریت شود نگرانی از این موضوع نخواهیم داشت.

رئیس انجمن علوم خاک ایران؛ شناسایی و رده بندی خاکها، تجهیز و نوسازی اراضی، افزایش مواد آلی خاک، عملیات مناسب خاک ورزی، مدیریت حاصل خیزی خاک، بهبود و بهسازی خاک، مدیریت بقایای گیاهی و استفاده از مواد اصلاح کننده خاک را از مهمترین اساس مدیریت پایدار خاک در افزایش بهره وری آب ذکر کرد.

گرجی به برنامه های پیشنهادی و در دست اقدام برای رفع مشکلات خاک و بحران آب کشور اشاره و خاطر نشان کرد: شناسایی و رده بندی خاکها، تصویب قانون حفاظت از خا ، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور، پایش کیفیت و حاصل خیزی خاک، توسعه کشاورزی حفاظتی و ایجاد برنامه جدی برای فرسایش خاک از مهمترین برنامه ها در این زمینه است.

وی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی مناسب و بکارگیری روشهای نوین بتوانیم طی یک برنامه 10ساله وضعیت بهتری در راستای حفظ و صیانت از آب، خاک و تغذیه کشور داشته باشیم.

این همایش با حضور آیت ا... عبدالکریم عابدینی امام جمعه شهر قزوین، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مهرزاد مستشاری معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور و معاونین و مدیران و کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

جهادکشاورزی (2)

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز