رییس کل دادگستری استان قزوین:

ناآگاهی حقوقی مردم یک معضل اجتماعی است

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۴:۲۹:۴۳
کد خبر: ۷۸۹۴۱۳
ناآگاهی حقوقی مردم یک معضل اجتماعی است
حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در دیدار با مردم شریف قزوین: ناآگاهی حقوقی مردم یک معضل اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حجت الاسلام والمسلمین قدرتی رییس کل دادگستری استان قزوین در دیدار با مردم شریف قزوین که در مسجد توحید برگزار شد، گفت: ناآگاهی حقوق مردم را می‌توانیم به یک معضل اجتماعی تشبیه کنیم که خیلی‌ها از افراد جامعه را به خود درگیر کرده است.

دادگستری (2)

وی ادامه داد: خلا این موضوع زمانی که پای افراد به دادگاه‌ها باز می‌شود مشهودتر است اما می‌توان با آموزش‌های ساده و اولیه حقوق از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد. 

این مقام قضایی افزود: در حال حاضر به دلیل ضعف دانش حقوقی مردم سو استفاده‌هایی توسط سودجویان و کسانی که از خلاهای قانونی آگاه هستند، صورت می‌گیرد که برای جلوگیری از این موارد چاره‌ای جز افزایش سطح اطلاعات حقوقی مردم نداریم.

مقام ارشد قضایی استاد اضافه کرد: امروزه آموزش همگانی حقوق در کنار تعمیق باورهای دینی در جامعه یک ضرورت است تا شاهد کاهش میزان پرونده های حقوقی و میزان مراجعات به دستگاه قضا باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی خاطرنشان کرد: آموزه های دینی بر تحقیق و پرس و جو و آگاهی در روابط تجاری، اقتصادی و حقوقی تاکید دارند و باید پرسید دلایل کم کاری مردم در این زمینه چیست.

رییس کل دادگستری استان قزوین تاکید کرد: متاسفانه امروزه با انتشار یک پیام در فضای مجازی نه تنها مردم عادی بلکه حتی وکلا و قضات نیز فریب می خوردند که این نشان دهنده ناآگاهی مردم و کم کاری در تحقیق و پرس وجو است.

این مقام قضایی استان بیان داشت: اگر مردم دستورات قرآنی مبنی بر تحقیق و پرس و جو در موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... را آویزه گوش خود قرار می دادند امروزه شاهد تشکیل حجم بالای پرونده در قزوین نمی بودیم. 

وی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه امروز به خاطر همین بی دقتی ها و بی احتیاطی ها در روابط اقتصادی، تجاری و اجتماعی از هر پنج شهروند قزوینی یک نفر در دستگاه قضا پرونده دارد و حدود چهار هزار نفر پشت میله های زندان های قزوین حضور دارند.

رییس کل دادگستری استان قزوین افزود: باید دستگاه های فرهنگی و صدا و سیما به میدان آمده و به صورت جدی تر برای ایفای مسئولیت های خود در این زمینه اقدام کنند.

وی با تاکید بر کاهش میزان مهریه ها گفت: علی رغم همه تلاش های دستگاه قضایی در جهت کاهش طلاق ها در قزوین اما متاسفانه میزان طلاق در این استان با این پیشینه غنی فرهنگی نگران کننده است و بسیاری از طلاق ها به دلیل طمع هایی است که از مهریه های سنگین ایجاد می شود و ما به این باور رسیده ایم که مهریه زیاد موجب فتنه در میان خانواده ها می شود که در نهایت به طلاق ختم می شود و خانواده ها باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی گفت: همه ما از مردم تا مدیران در برابر جامعه مسئول هستیم و باید تمام سعی و تلاش خود را برای آگاه سازی مردم و رفع مشکلات جامعه به کار بندیم و در عزل و نصب مدیران باید به اصل شایستگی و ارزش های اسلامی توجه کرد و نباید تنها نگاه های سیاسی، حزبی و جناحی در این امر دخیل باشد زیرا هدف باید خدمتگزاری باشد.

وی یادآور شد: امروزه نسل جوان و مردم جامعه کمتر به علما و دانشمندان دینی مراجعه می کنند و این زنگ خطری برای جامعه است و باید مدیران جامعه با هوشیاری بیشتری در این زمینه عمل کنند.

این مقام قضایی استان در پایان با بیان اینکه پروسه بررسی دعاوی کیفری و حقوقی در دستگاه قضا طولانی است، افزود: نقص قوانین و مقررات و کمبود نیروی اداری و قضایی از جمله دلایل طولانی شدن فرایند دادرسی در دستگاه قضا هستند که می توان برای کاهش زمان دادرسی ها با آگاه سازی مردم در بخش های مختلف حقوقی و تجاری از تشکیل پرونده در دستگاه قضا جلوگیری کرد.

دادگستری (1)

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز