طی مراسمی با حضور مسئولان صورت گرفت؛

تجلیل از پژوهشگران برتر استان قزوین

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۵:۳۴:۵۳
کد خبر: ۷۸۹۸۸۰
تجلیل از پژوهشگران برتر استان قزوین
با اتمام هفته پژوهش طی مراسمی با حضور مسئولان از پژوهشگران برتر استان قزوین تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر استان قزوین در سال ۹۷ صبح امروز با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی در تالار اجتماعات دهخدا دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزار شد.

در این مراسم از ۲۲ پژوهشگر برتر استان در رشته های مختلف با اهدای لوح و تندیس تجلیل به عمل آمد.

IMG_0627-1

در ابتدای مراسم مهدی زندیه، معاون پژوهشی دانشگاه و دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان و دبیر علمی جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده گفت: کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان ماهانه در استانداری تشکیل جلسه می دهد و دبیر آن رییس دانشگاه بین المللی امام و هماهنگ کننده آن معاون پژوهشی دانشگاه است.

وی افزود: برای انتخاب پژوهشگران برتر از سه ماه گذشته کار کمیته آغاز شد و با تصویب این کمیته مراسم افتتاحیه هفته پژوهش در سالن دانشگاه پیام نور استان و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در سالن ورزشی شهید رجایی آن دانشگاه برگزار شد.

دکتر زندیه  ادامه داد: برای انتخاب پژوهشگران برتر استان از همه دانشگاه ها و مسئولان پژوهشی استان درخواست شد سه نفر از پژوهشگران برتر خود را به دبیر علمی که دانشگاه امام بود معرفی کنند که در نهایت ۲۲ پژوهشگر از مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری، حوزه علمیه و آموزش و پرورش انتخاب شدند.

دکتر زندیه اضافه کرد: افتخار می کنیم که در بین پژوهشگران استان در این دوره دانش آموزان نیز حضور دارند که نشان دهنده بها دادن به تحقیق و پژوهش در رده های پایین علم آموزی است.

دانشگاه بین الملل2

همچنین در ادامه منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار قزوین، با بیان اینکه پژوهش در جامعه مظلوم واقع شده است، افزود: متاسفانه هنوز بسیاری از مدیران دستگاه ها پژوهش گریز هستند و هنوز گفتمان پژوهشی به دلیل دیربازده بودن در حوزه اجرایی ساری و جاری نشده است.

حبیبی با بیان اینکه باید ارتباط میان دانشگاه و صنعت تقویت شود، افزود: در حوزه دانشگاهی نیز تنها بر مقاله محوری تاکید می شود و برای رفع این کاستی و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه باید اقدام شود.

معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا، ادامه داد: راه اندازی پارک های علم و فناوری و مراکز جهاد دانشگاهی از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است که کفایت نمی کند و باید با توجه به شرایط فعلی جامعه به سمت استفاده از تحقیقات و پژوهش ها در تمامی ابعاد جامعه حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهش کلید هر شناختی است و باید در تمام ابعاد زندگی و کاری جامعه امروز ساری و جاری شود.

حبیبی ادامه داد: امروزه تمامی پیشرفت های کشور در زمینه هسته ای، پزشکی، کشاورزی، دینی و… رهاورد تحقیق و پژوهش است و هرچقدر به این فعالیت های علمی و تحقیقاتی در جامعه بها داده شود پیشرفت های بیشتری برای کشور به دست خواهد آمد.

این مسئول اضافه کرد: پژوهش و تحقیقات با خارج ساختن یک طرح آن را کاربردی کرده و نتایجش را برای عموم جامعه قابل لمس می سازد.

وی با بیان اینکه پژوهش ابعاد و اثرات مختلفی دارد، گفت: اگر همه در مسیر بهره برداری از کارهای تحقیقاتی گام برداریم به قطع مسیر توسعه و پیشرفت هموارتر خواهد شد و طرح های اجرایی با ریسک کمتری انجام خواهند شد.

دانشگاه بین الملل4

همچنین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین با اشاره به آیات و روایات درخصوص اهمیت تفکر و اندیشه در دین اسلام بیان داشت: اگر علمی برای جامعه منفعت نداشته باشد و برای بازکردن درهای بسته و ایجاد رفاه و آسایش در جامعه به کار گرفته نشود فایده ای برای آن متصور نخواهد بود.

وی افزود: باید ارتباط میان دانشگاه ها با جامعه برای حل مشکلات موجود تقویت شود چون دانشگاه ها از منافع مردمی اداره می شوند و باید منافع آنها نیز به جامعه بازگردد.

آیت الله عابدینی ادامه داد: قرآن کسانی را که اهل پژوهش و تحقیق نیستند توبیخ می کند و همواره مومنان و مسلمانان را به تحقیق و پژوهش در تمامی ابعاد دینی و زندگانی توصیه می کند.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: امیر مومنان علی علیه السلام نیز بر پژوهش محوری تاکید کرده و تقلید را از ویژگی های گروهی می داند که عالم نیستند ولی خود را عالم می دانند.

وی گفت: این افراد با مطالب خود جامعه را گمراه کرده و دام هایی را علیه ملت و جامعه خود می‌گسترانند که باید با هوشیاری و آگاهی با آنها مقابله کرد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: در آموزه های دینی همواره بر حق فکر و اندیشه در تمامی ابعاد زندگی انسان ها تاکید شده است و باید با استفاده از علم و دانش برای حل مشکلات فعلی جامعه اقدام کرد.

همچنین طی مراسمی ازکتاب سند آمایش علم و فناوری استان و مجموعه مقالات همایش آمایش علم و فناوری قزوین نیز رونمایی شد.

 رییس جهاد دانشگاهی استان قزوین در این مراسم، گفت: اگر معتقد هستیم که قدرت و سلطه از طریق علم و فناوری به دست می آید باید نقشه علم و فناوری خود را تهیه کنیم که استان قزوین در این زمینه پیشگام بوده است.

فرشاد پیله چی افزود: تدوین این سند از ۲ سال قبل توسط کمیته آموزش و پژوهش استان کلید خورد و از سوی جهادگران جهاد دانشگاهی مورد پیگیری قرار گرفت تا امروز به مرحله رونمایی رسید.

وی گفت: در تنظیم این سند از نوآوری های مختلف از جمله استفاده از نسل شبکه نوآوری منطقه ای، شبکه مجاورت و مزیت های منطقه ای در نظام علم، فناوری و بازار استفاده شد.

پیله چی افزود: پویا بودن این سند یکی از ویژگی های آن است که طبق آن می توان میزان پیشرفت طرح ها را مورد بررسی و پیگیری قرار داد.

IMG_0244

نظر شما
پرونده ویژه