رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین اعلام کرد؛

۱۴۳مادر باردار، تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۱۱:۴۹:۳۸
کد خبر: ۸۱۵۴۴۶
۱۴۳مادر باردار، تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه
رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه قرارداشتن 143مادر باردار در این شهرستان سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ دکتر سید علیرضا خونساری، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، اظهارکرد: در این شهرستان 143 مادر باردار، تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه قرار دارند.

دکتر خونساری گفت: با توجه به تاثیر تغذیه در دوران بارداری بر سلامتی مادر و جنین مرکز بهداشت شهید بلندیان با همکاری بنیاد علوی، مطابق با برنامه حمایتی مادران باردار اقدام به توزیع سبد غذایی نموده و در این برنامه زنان باردار از ابتدای ماه چهارم تا 6 ماه پس از زایمان تحت پوشش برنامه قرار می گیرند تا در دوران شیردهی نیز مواد غذایی موردنیاز خود را دریافت کنند.  

سپیده مهدیخانی، کارشناس مسوول تغذیه شهرستان قزوین نیز در این خصوص گفت: تغذیه صحیح از ارکان زندگی سالم است و در برخی از دوران های زندگی از جمله بارداری و شیردهی از اهمیت زیادی برخوردار است. وی ادامه داد که علاوه بر کافی بودن غذا، تعادل و تنوع بین مواد غذایی نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد.

این کارشناس با بیان اینکه جنین در حال رشد از نظر مواد غذایی وابسته به مادر است و مواد مُغذّی لازم را ممکن است از غذای مصرفی مادر و یا ذخیر بدن مادر به دست آورد؛ گفت: تغذیه داخل رحمی به ویژه از نظر رشد و نمو سیستم عصبی و کلیوی که در اواخر دوران بارداری کامل می شود، اهمیت دارد و کمبودهای تغذیه ای که در دوران جنینی به وجود می آید حتی با تغذیه کافی پس از این دوران ممکن است قابل جبران نباشد.

مهدیخانی بیان کرد: تمام زنان در دوران بارداری در هر شرایط تغذیه ای که باشند (کم وزن، طبیعی، دارای اضافه وزن و یا چاق) باید افزایش وزن مناسبی داشته باشند. وی افزود که میزان افزایش وزن در طول ماه های مختلف بارداری یکسان نیست و وزن گیری مناسب مادر در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری تضمین کننده سلامت مادر و جنین در دوران بارداری و سال های بعدی زندگی است.

کارشناس مسوول تغذیه شهرستان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر 143 مادر باردار تحت پوشش برنامه حمایتی در شهرستان قزوین وجود دارد که در مرحله چهارم این برنامه حمایتی در روزهای 18و 24 بهمن 1397 سبد غذایی مادران شهری (114 سبد ) و در اولین روز اسفند ماه، تعداد 29 سبد غذایی برای مادران روستایی توزیع شد. وی اضافه کرد که این بسته حمایتی شامل: برنج و ماکارونی، حبوبات، روغن، سویا، پنیر و مرغ است که تا حدود زیادی نیاز به انرژی و پروتئین مادر را تامین می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز