مدیرکل اوقاف قم در همایش «وقف و رسانه»:

وقف نیازمند حمایت رسانه‌ای است

۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۱۰:۲۴:۰۱
کد خبر: ۳۴۷۹۳۳
وقف نیازمند حمایت رسانه‌ای است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: وقف نیاز به حمایت رسانه‌ای دارد و از آنجایی که جامعه نیازمند وقف است رسانه‌ها این توانایی را دارند که ذهن خیرین را به صدقه جاریه معطوف کنند.

 به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی ‌مقدم در همایش وقف و رسانه که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد با اشاره به ابعاد مختلف و گسترده وقف اظهار داشت: هر گاه بخواهیم وقف را به طور کامل بشناسیم باید به همه ابعاد آن توجه داشته باشیم.

وی افزود: معطوف ساختن نگاه جامعه به معاد یکی از راهکارهای پیامبر اسلام(ص) برای توجه دادن مردم به وقف بوده است زیرا این صدقه جاری پس از مرگ نیز همچنان پابرجا بوده و ثواب آن در پرونده اعمال آدمی به ثبت می رسد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در شهر قم و در طول تاریخ، واقفان بسیاری از میان علما و دیگر اقشار وجود داشته‌اند گفت: از جمله این افراد می‌توان به مرحوم آیت‌الله میرزا ابوطالب قمی اشاره کرد که برای زائران حرم حضرت معصومه(س)، موقوفات زیادی به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: موقوفات میرزا ابوطالب قمی از حدود 200 سال پیش تاکنون وجود داشته و زائران و مردم زیادی از برکات آنها بهره‌مند شده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مقدم بعد اقتصادی وقف را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: صاحب‌نظران هزاران صفحه درباره اهمیت و جایگاه وقف نوشته‌اند و بیش از این نیز امکان دارد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه وقف در کنار اقتصاد دولتی و خصوصی یک اقتصاد متمایز دیگری است گفت: برخی فکر می‌کنند وقف سبب جمود اقتصادی می‌شود ولی در واقع از آن جایی که صدقه جاریه محسوب می‌شود قرن‌هاست که دارای پویایی خاصی است.

وی بیان کرد: 90 درصد بیمارستان های قم از محل موقوفات ساخته شده‌اند. آیا این موجب جمود اقتصاد است؟

مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم، ویژگی‌های یک واقف را مورد توجه قرار داد و گفت: یک واقف باید بسیار اهل معرفت باشد که از اندوخته‌های خود بگذرد و سرمایه‌های مادی‌اش را در خدمت جامعه قرار دهد.

وی با بیان اینکه وقف‌نامه‌ها چنان مضامین عالی و بلندی دارند که اگر انسان آنها را با دقت و تفکر بخواند بهترین درس اخلاق‌ها را در آنها می‌یابد خاطرنشان کرد: گاهی دولت به خاطر کمبود اعتبارات نمی‌تواند برخی از طرح‌ها را اجرایی کند که در اینجا وقف می‌تواند چنین خلأهایی را پر نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مقدم افزود: در گذشته حکومت‌ها نقش چندانی در تمدن‌ها نداشتند و محور همه خدمات اجتماعی وقف بود، به عنوان مثال در استان قم ده‌ها آب انبار وجود دارد که همگی موقوفه هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: وقف نیاز به حمایت رسانه‌ای دارد و از آنجایی که جامعه نیازمند وقف است رسانه‌ها این توانایی را دارند که ذهن خیرین را به صدقه جاریه معطوف کنند و این مسئله مورد تاکید مراجع عظام تقلید هم قرار دارد از جمله آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیداری که با ایشان داشتیم فرمودند از شبکه‌های تلویزیونی بخواهید برنامه‌ای ثابت و هفتگی برای ترویج فرهنگ وقف داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز