با سوادی بیش از ۷ هزار نفر در نهضت سواد آموزی استان قم

۱۳۹۴/۱۰/۰۶ - ۱۴:۱۰:۰۷
کد خبر: ۳۵۴۳۱۷
با سوادی بیش از ۷ هزار نفر در نهضت سواد آموزی استان قم
حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: یکی اربرنامه های مهم واصلی نهضت سواد آموزی در سال جاری ایجاد مرکز یادگیری محله ایی با رویکر حرفه آموزی و سواد آموزی رایگان می باشد که تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا درنشست خبری با خبرنگارن با اشاره به آغازهفته نهضت سواد آموزی و سی هفتمین سالگرد تاسیس این نهاد به فرمان امام خمینی(ره) گفت: بنا برفرموده رهبرانقلاب اسلامی که سواد آموزی یک جریات مهم فرهنگی است باید بدانیم که آموزش در برگیرنده دانش و مهارتی است که اجازه می هد مردم از نیروی خود استفاده کنند و باعث تعمیق و حضور مردم در صحنه های  سیاسی و دموکراسی می باشد.

وی افزود: پایه و اساس هر آموزشی سواد آموزی است که در همین راستا همزمان با هفته سواد آموزی با عناوین مختلفی از جمله  سوادآموزی و مشارکت همه جانبه، سواد آموزی و پیوند با ولایت، سواد آموزی و تحکیم خانواده، سواد آموزی و آموزش قرآن، سواد آموزی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، سواد آموزی و ترویج نمازنامگذاری شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: دیداربا خانواده شهدا، دیداری با فعالین سواد آموزی وائمه جماعات، کتابت 13 صفحه ازقرآن مجید از جمله برنامه های هفته نهضت سواد آموزی می باشد.

حجت الاسلام قاسمی نیا تصریح کرد: برگزاری مسابقه انشاء نویسی یکی دیگرازبرنامه های هفته نهضت سواد آموزی می باشد که دراین مسابقه بیش از 2 هزار نفرازسواد آموزان دوره انتقال از 5 ناحیه و منطقه شرکت می کنند.

وی در ادامه به عملکرد سال جاری معاونت نهضت سواد آموزی سازمان آموزش و پروروش استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: درسال جاری تا کنون 7 هزارو 150 نفر در قالب سه  دوره  سواد آموزی، انتقال و تحکیم سواد حضور داشته اند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم یاد آورشد: درهمین راستا برای 85 درصد از آموزش دیدگان که هزار و 100 نفرمی باشند اشتغال زایی صورت گرفته است.

حجت الاسلام قاسمی نیا خاطر نشان ساخت: ازمیان 7 هزار سواد آموز 6 هزار و 182 نفر سواد آموز زن و 968 نفر سواد آموزمرد می باشند که ازابتدای تاسیس تا کنون تعداد 37 هزار نفر تحت پوشش برنامه های نهضت سواد آموزی قرارگرفته اند.

وی ابراز داشت: تا  کنون 100 نفر ازافرادی را که از طریق  نهضت سواد آموزی ادامه تحصیل داده و در مقاطع بالای تحصیلی قرار دارد و جزو چهره های موفق کشوری هستند شناسایی کرده ایم.

معاون سواد آموزی افزود: تعداد بی سوادان بالای 6 سال به بالا 1و نیم درصد بالاتر  از میانگین کشور بوده  و همچنین فاصله با سوادی  زنان و مردان 3 درصد می باشد که خوشبختانه در شهر و روستا نیز میزان باسودای 10 تا 49 سال 95 درصد در شهر و 89 درصد در روستا می باشد.

حجت الاسلام قاسمی نیا عنوان کرد: بر اساس آمار سال 90 از میان 44 هزار و 66 نفر در مقطع سنی 10 تا 49 سال 13 هزار و 800 نفر اتباع افغانی  در دورهخ های نهضت سواد آموزی شرکت داشته اند.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز 2 هزار و 767 نفر از اتباع افغانی  در فعالیتهای سواد آموزی استان قم شرکت کرده اند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم  به عملکرد سال جاری نهضت سواد آموزی اشاره کرد وگفت: تا کنون 7 هزار و 150 نفر در قالب  سه  دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم سواد ثبت نام کرده اند  که برای هزار و 100 نفر از این تعداد اشتغال زایی داشته ایم.

حجت الاسلام قاسمی خاطر نشان ساخت: همچنین از میان این 7 هزاز سواد آموز  6 هزار و 182 نفر زن و 968 نفر مرد می باشند که از ابتدای تاسیس تا کنون 370 هزار نفر تحت پوشش نهضت سواد اموزی قرار گرفته اند.

وی افزود: خوشبختانه تا امروز 100 نفر از افرادی که با حضور در کلاس های نهضت سسواد آمزی ادامه تحصیل داده و به مراتب بالای تحصیلی دست پیدا کرده اند و جرو چهره های موفق هستند شناسایی شده اند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم عنوان کرد: در حال حاضر در دوره سوادآموزی با مدرک پایان سوم ابتدایی 3 هزار و 225 نفر، دوره انتقال با مدرک ششم ابتدایی  3 هزار و 110 نفر و دوره تحکیم برای افراد کم سواد غیر محصل 720 نفر ثبت نام ودر نهضت سواد اموزی مشغول تحصیل می باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح دارای مزایا و معایبی نیز می باشد اظهار داشت: طرح باسوادی اولیای دانش آموزان، طرح خودآموزی دوره سواد آموزی، از جمله مزایا وعدم همکاری برخی از اعضای خانواده نسبت به یکدیگر برای تشویق افراد بی سواد خانواده ، مهاجرت درون استان و برون کشوری، ترک تحصیل و ... از جمله مشکلات پیش روی نهضت سواد آموزی می باشد.

حجت الاسلام قاسمی نیا ابراز داشت: نهضت سواد آموزی تنها دستگاهی است که ارائه خدماتش به متقاضیان چه بی سواد و چه کم سواد به صورت رایگان می باشد .

وی یاد آور شد: 220 هزار نفر از دانش آموزان که طی سالهای 53 تا 78 ترک تحصیل کرده و مدرک تحصیلی 5 ابتدایی داشته اند در سامانه سواد اموزی کشور ثبت نام شده اند تا به تحصیل بازگردنند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان قم گفت: یکی اربرنامه های مهم واصلی نهضت سواد آموزی در سال جاری  ایجاد مرکز یادگیری  محله ایی با رویکر حرفه آموزی  و سواد آموزی  رایگان می باشد که تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز