نهاوندیان:

رعایت اصول اخلاقی لازمه برگزاری انتخاباتی باشکوه است/دولت در زمینه اقتصادی اقدامات مهمی انجام داده است/خیز اقتصادی ایران در سال ۹۵

۱۳۹۴/۱۰/۱۱ - ۱۶:۳۵:۳۳
کد خبر: ۳۵۵۹۲۸
رعایت اصول اخلاقی لازمه برگزاری انتخاباتی باشکوه است/دولت در زمینه اقتصادی اقدامات مهمی انجام داده است/خیز اقتصادی ایران در سال ۹۵
رییس دفتر رییس جمهوری، رعایت اصول اخلاقی و حریم خصوصی افراد و تاکید بر برنامه گرایی به جای برخوردهای شخصی و گروهی را لازمه برگزاری انتخاباتی باشکوه و پرشور دانست و گفت: در هر انتخابات جلوه ای از شخصیت، شعور و آگاهی ملت ایران در جهان به نمایش گذاشته می شود و بی تردید انتخابات پیش رو نیز گامی در جهت ارتقای سطح آگاهی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد نهاوندیان عصر جمعه در جمع خبرنگاران قم، گفت: هفته وحدت در سال همدلی و همزبانی از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است و به همین خاطر فرصتی برای تاکید بر وحدت همدلی ایجاد شد.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی منطقه، ضرورت برخورداری از نعمت امنیت حاصل از وحدت، بیش از پیش خود را نشان می دهد؛ امروزه در اکثر کشورهای همسایه شاهد آتش افروزی های بدخواهان این ملت ها بوده ایم.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهارکرد: مشاهده می شود که دشمنان اسلام و مسلمین به دنبال ایجاد پروژه ناامن سازی منطقه و جهان اسلام است و به برکت مردم و این حاکمیت اسلامی و رویکرد دینی است که این کشور از امنیت و رویکرد به آینده برخوردار است ولی باید از این نعمت حراست کنیم.

وی گفت: با توجه به اهمیت امنیت ملی در شرایط فعلی و با فرض انتخابات پیش رو باید از این امنیت نیز حفاظت کنیم و پیام این شور و نشاط عمومی با این همدلی به تمام جهان مخابره شود.

نهاوندیان بیان کرد: اگر در فضای انتخاباتی، اصول اخلاقی، رعایت حریم ها، تاکید بر برنامه گرایی به جای برخوردهای شخصی و گروهی ملاک عمل باشد، موفق می شویم؛ امیدواریم این انتخابات گام دیگری در مسیر تکامل سیاسی جامعه باشد و شاهد انتخاباتی سالم و قانونی و پرشکوه باشیم.

وی افزود: زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) و دیدار با مراجع عظام تقلید و ارایه گزارش فعالیت های دولت به مراجع و بیان وضعیت عمومی کشور در مسایل اقتصادی و بین المللی و استفاده از راهنمایی ها و ارشادات و تذکرات این حضرات از جمله دلایل این سفر به شهر مقدس قم بوده است.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهارکرد: مراجع عظام همیشه بیانگر نیازهای عمومی هستند و دولت نیز همیشه بر لزوم پیگیری مطالبات مراجع عظام تقلید تاکید داشته است و در این سفر استفاده فراوانی از این مراجع و بزرگان حوزه انجام شد.

وی گفت: خوشبختانه کشور ما به نحو عزت مندانه در مساله هسته ای به توافق رسیدیم که در آن هم حقوق هسته ای حفظ شد و هم زنجیرهای تحریم های ظالمانه از اقتصاد ایران برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: علی رغم مانع تراشی های فراوانی که صهیونیست ها انجام دادند خوشبختانه از مرحله تصویب گذر کردیم و با هوشمندی مذاکره کنندگان با وضعیتی مواجه شدیم که تعهدات طرف مقابل پیش از ما اجرا شود روند مثبت تری در پیش گرفتیم.

نهاوندیان بیان کرد: لغو تحریم ها، بسته شدن پرونده PMD، دستور رییس جمهور آمریکا در خصوص توقف تحریم های هسته ای باعث رفع بسیاری از موانع در این مسیر شد و شرایط به سمتی پیش می رود که اجرایی شدن برجام را پیش رو داشته باشیم.

وی افزود: هنوز هم شاهد آن هستیم که ماجراجویی ها و فتنه افکنی هایی از سوی همان دشمنان انجام می شود که جلوی برجام گرفته شود که خوشبختانه با هوشمندی در مقابل این اقدامات و اظهارات مواضع قاطعانه ای اتخاذ شده است و امیدواریم طرف مقابل با درک واقعیت ها از هرگونه ضربه ای به این فضای مثبت به اجرایی شدن این توافق کمک کند.

نهاوندیان تاکید کرد: در آن زمان است که لغو تحریم ها تحقق پیدا خواهد کرد و بسیاری از هزینه هایی که این تحریم ها بر اقتصاد وارد کرد که از آن جمله می تواند به هزینه بر بودن و کاهش صادرات ایران اشاره کرد شاهد فضای بهتری در عرصه صادراتی باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارکرد: در خصوص بیمه کشتیرانی نیز می توان شاهد رونق بیشتر بنگاه ها داشته باشیم و شرایط به سمتی پیش می رود که فعالان اقتصادی با استفاده از فضای داخلی بتوانند کشور را در عرصه های مختلف به توفیق برسند.

وی گفت: موسسات تحقیقاتی، پیش بینی مثبتی را برای سال آتی ایران داشته اند و عنوان شده است که رشد اقتصادی ایران رشد بالای  5 درصد را تجربه کند؛ در سند چشم انداز قرار بود که رشد 8 درصد را تجربه کنیم ولی به رشد 3درصد هم نرسیدیم و به همین جهت باید این کمبود رشد به هر قیمتی جبران شود و تصور می رود که سال آینده خیز خوبی برای دستیابی به رشد اقتصادی باشد.

نهاوندیان بیان کرد: امروزه مشکل فروش، یکی از مشکلات صنایع بزرگ کشور است که این تولیدات با کاهش فروش روبرو بوده اند که قطعا با رونق اقتصادی داخلی و تسهیل صادرات می توان این مشکلات را رفع کرد؛ البته در برخی صنایع مثل کشاورزی و صنایع غذایی شاهد رشد مثبت بوده ایم.

وی افزود: استان قم، از ظرفیت بسیار خوبی در برخی از بخش ها برخوردار است که از آن جمله می توان به صنعت گردشگری و معدن و ترانزیت و ... اشاره کرد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارکرد: یکی از مشکلات بزرگ در زمینه اقتصادی، معظل کارخانجاتی است که توان اقتصادی خود را از دست داده اند ولی با مالیات ها سر و کار دارند که قطعا باید به این مشکل رسیدگی شود.

وی گفت: یکی از خدمت هایی که به فرهنگ عمومی می توان داشت، بیان کردن فعالیت ها است؛ اقتصاد ما مشکلاتی دارد که رفع آنها نیازمند تلاش گسترده و مستمر و حتی تا 50 ساله می طلبد؛ از جمله مساله سفره های زیرزمینی که امروز به یک معضل تبدیل شده است قطعا تقصیر یک دولت در دهه های آینده نخواهد بود ولی حل آن نیازمند یک عزم ملی است.

نهاوندیان بیان کرد: نگاه بلند مدت باید وارد گفتمان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی جامعه شود؛ یکی از محورهای اساسی برنامه ششم، ملاحظات زیست محیطی به خصوص در خصوص منابع آب و آلودگی هوا خواهد بود.

وی افزود: افزایش حقوق کارمندان دولت بر اساس میزان تورم است و به همین جهت، سعی می شود که توجه ویژه ای در برنامه ششم در خصوص بازنشستگان انجام شود و در بودجه جدید نیز این مساله مورد توجه قرار می گیرد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارکرد: می توان این گونه گفت که در دوم سال گذشته هم امید به آینده افزایش پیدا کرده است؛ اعتماد عمومی نیز نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

وی گفت: رابطه برابری پول ملی و ارزهای خارجی یک ارتباط آنی نیست؛ این عرصه یک عرصه زنجیره ای است و اگر در یک بازه زمانی چند ساله از 90 شاهد یک شوک اقتصادی بودیم و قدرت خرید پول ملی ما یک سوم شد اگر در همان روز و هفته معالجه کردیم مشکل حل می شود وگرنه مشکلات آن در عرصه های مختلف از جمله کالاها وخدمات خارجی و داخلی خودر ا نمایان خواهد کرد.

نهاوندیان بیان کرد: نمی توان پول را که ما به ازای همه کالاها و خدمات است با قدرت خرید پایین بیاید و همه مسایل درگیر در جای خود باقی بماند؛ این مشکل در سالهایی بود که پنج سال پردرآمد ارزی را پشت سر گذاشته بودیم؛ اگر در آنها سالها این سرمایه ها در صندوق ذخیره ارزی می رسیدیم می توانستم این مشکل را حل کنیم.

وی افزود: در گذشته به جای کنترل تورم، به شکل مصنوعی در سالهای ارز بالا داشتیم نرخ ارز را بالا نگه داشتند و مشخص نیست که 22 میلیارد دلار ارز کجا مدیریت شد ولی بازار هم مدیریت نشد؛ رویکرد اصلی باعث شد که این تورم کنترل شود و به همین جهت در شرایط بهتری هستیم که همزمان از صادرات حمایت کنیم هم از این جهت مصرف کنده داخلی هم قدرت خرید خود را از دست ندهد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارکرد: با رفع تحریم ها تازه این روند آغاز می شود ولی اینکه یک توقع غیر واقعی را ایجاد کنیم که این عملکرد ظروف مرتبطه که خود را در مساله حقوق و دستمزد هم خود را نشان داده است؛ دیگر در کشور نباید اجازه دهیم این تکانه ها در کشور ایجاد نشود؛ امروزه بنگاه های اقتصادی از ما می خواهند که ثبات را به اقتصاد بازگرداند؛ با افزایش عرضه ارز که با دسترسی به منابع ارزی حاصل خواهد شد طبعا شرایط مناسب تری خواهیم داشت.

وی گفت: در یک کشور اسلامی مردمسالار، مردم حق دارند با علایق و سلایق خود فعالیت سیاسی داشته باشند؛ محدود کردن مردم به جناح های خاص اجازه فعالیت را از ما می گیرد؛ درست است که بسیاری از مردم علایق سیاسی خاصی دارند ولی نباید این دریای خروشان سلایق و افکار را به یک یا دو اردوگاه سیاسی محدود کرد؛ نظر رهبری نظام نیز این است که رای مردم حق الناس است و هیچ کس نباید به دنبال تبدیل رای مردم باشد؛ مسوولان باید زمینه ساز بستر مناسب برای تجلی اراده مردم باشند؛ دولت باید از مردم بخواهد که حضوری پرشکوه و پرشور داشته باشند و این مساله نیز زمانی محقق می شود که مردم حس کنند که می توانند در فضایی باز و عادلانه مطالبات خود را پیگیری کنند.

نهاوندیان بیان کرد: هیچ مسوولی در هیچ نهادی حق ندارد از امکانات بیت المال در جهت منافع شخصی استفاده کند؛ در عرصه حوزه های نظارتی توقع این است که این روند شرعی و قانونی عمل شود؛ استانداران سعی دارند که هم افزایی های لازم را انجام دهند و در هیئت اجرایی از کسانی استفاده شود که تدین و انصاف و عدل داشته باشند؛ امیدواریم ادامه مسیر نیز با رعایت انصاف و قانون پیش برود.

وی افزود: سال 91 یکی از عمیق ترین رکودها در کشور ایجاد شد و با تمام تلاشهایی که در سال 92انجام شد این درصدبه منفی دو درصد رسید؛ در سال 93 از رکود خارج شدیم ولی زمانی که در دو دوره، رشد اقتصادی ایجاد شد، کشور وارد جریان رونق شده است.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارکرد: در سال 94 در بخشی از بخش ها مثل خودروسازی و فولاد و سیمان رشد منفی را شاهد بودیم ولی در کشاورزی و صنعت غذایی شاهد رشد بودیم ولی یکی از عواملی که این رشد دوام نداشت، طولانی شدن دوره انتظار برای رفع رکود بود و این تاخیر چرخش مالی کشور را تحت تاثیر قرارداد.

وی گفت: امیدواریم آثار رفع تحریم های کشور در سه ماهه اول سال آینده و یا آخر سال شاهد باشیم؛ کارشناسان اقتصادی رشد بیش از 5 درصدی برای اقتصاد ایران را پیش بینی کرده اند ولی امیدواریم که این رونق محقق شود.

وی افزود: یکی از مهمترین زمینه های حس کاهش نرخ تورم در جامعه رفع و کاهش مشکل بیکاری است وگرنه کاهش تورم همچون خود تورم، یک مفهوم انتزاعی است؛ تورم عامل بسیاری از مشکلات عمیق در کشور است که دولت در این زمینه تلاش های جدی انجام دانهاده است.

وی در خصوص نامه رییس جمهور به وزیردفاع گفت: نظام ما این هدفگذاری را انجام داد که تحریم های ظالمانه رفع شود ولی مذاکره بر روی مساله هسته ای به این معنی نیست که طرف مقابل به خود اجازه دهد که در امور داخلی ما اظهار نظرکند؛ یکی از توفیقات کشور ما در این مذاکرات این بود که مساله موشکی  و صنایع دفاعی ما از شمول موارد مورد مذاکره خارج شد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارکرد: طرف مقابل در قطعنامه 1929 این مساله را وارد شورای امنیت کردند ولی یکی از دستاوردهای برجام آن بود که این قطعانه به تاریخ می پیوندد و ارتباط مساله موشکی و نظامی ما را مساله هسته ای لغو می شود؛ به این منظور هرچه قوی تر و با اجماع ملی به سمت اجرای برجام برویم، بهانه های تعرضی را از دشمنان و بدخواهان نظام گرفته ایم.

وی گفت: اهتمامی که در دوسال اخیر در صنایع دفاعی کشور و به طور ویژه در صنعت موشکی بوده است، به اذعان دست اندرکاران این فن، بسیار بالاتر از سطوحی بوده است که در گذشته عمل می شده است و این مساله در شرایطی انجام شده است که امکانات بودجه ای ما بسیار محدود بود؛ شخص رییس جمهور که سالها در حوزه امنیت ملی فعالیت کرده است تاکید خاصی روی این مساله دارند زیرا امنیت پایدار در حوزه داخلی و دیپلماسی خارجی دارای نقش بسیار مهمی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز