مدیر حوزه‌های علمیه:

در صحنه ماندن مردم به برکت وجود علماست

۱۳۹۴/۱۲/۲۱ - ۱۱:۱۷:۴۴
کد خبر: ۳۸۳۱۹۴
در صحنه ماندن مردم به برکت وجود علماست
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نقش علما در هدایت مردم گفت: امور مربوط به دین‌داری مردم، باورهای آنها، سست نشدن اعتقادشان و در صحنه ماندنشان به برکت وجود علمای دین و فرهیختگان جامعه است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری در مراسم بزرگداشت نهمین سالگرد درگذشت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی که در مسجد اعظم برگزار شد گفت: مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی یک عالم عامل بود و عمل به دانسته‌ها و دستورات دینی را سرلوحه زندگی خویش قرار داده و هرگز جز آنچه خود عمل می‌کرد به مردم نمی‌گفت.

وی آیت‌الله فاضل لنکرانی را مجاهد خستگی‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: تلاش‌های ایشان در راه اعتلای اسلام و برافراشته شدن پرچم دین فراموش‌نشدنی هستند و به معنای واقعی کلمه باید آن مرحوم را مجاهد خستگی‌ناپذیر بدانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: آیت‌الله فاضل لنکرانی با تمسک به حدیث شریف ثقلین، عمر مبارک خود را صرف خدمت به قرآن کریم و اهل بیت(ع) کرد و به همین خاطر ایشان در کنار مرجعیت فقهی، مفسر قرآن و خادم مکتب اهل بیت(ع) بود.

وی افزود: شخصیت چندبعدی و آثار فراوان آن مرحوم به قدری ارزشمند هستند که سخن گفتن درباره ایشان دشوار است.

حسینی‌بوشهری جایگاه علما در عصر غیبت را مورد توجه قرار داد و گفت: علمای اسلام در عصر غیبت امام معصوم وظیفه هدایت مردم و جلوگیری از انحراف جامعه را به عهده دارند و این مسئولیت، مسئولیت بسیار سترگ و سنگینی است که هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید و تنها عالمان واقعی که خود اهل عمل هستند می‌توانند این بار را به دوش بکشند.

وی تأکید قرآن بر جایگاه عالم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در میان آیات قرآن کریم بیش از 80 بار از علم و عالم سخن به میان آمده و این، اهمیت جایگاه این بزرگواران که همه ما بر سفره‌ ایشان نشستیم را می‌رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در احادیث اهل بیت(ع) علاوه بر عالم، به طور ویژه بر مقام فقیه نیز تأکید شده و زمام امور جامعه در عصر غیبت به آنها سپرده شده است.

وی با بیان اینکه فقیه در جامعه همچون چراغی پرفروغ نورافشانی می‌کند، ابراز کرد: به دلیل دانش بالا و نقش‌آفرینی ویژه عالمان دین و فقیهان، لباس کرامت انسانی بر آنها پوشیده شده است و احادیث امامان معصوم این بزرگواران گرامی را برترین افراد پس از پیامبران و امامان معرفی کرده‌اند.

حسینی‌بوشهری با اشاره به نقش علما هدایت مردم اظهار کرد: امور مربوط به دین‌داری مردم، باورهای آنها، سست نشدن اعتقادشان و در صحنه ماندنشان همه و همه به برکت وجود علمای دین و فرهیختگان جامعه است و ما باید قدردان جایگاه امثال آیت‌الله فاضل لنکرانی باشیم.

وی خداترسی را ویژگی شاخص علما دانست و تصریح کرد: مسئله خداترسی چنان در میان علمای واقعی دین پررنگ بوده که قرآن کریم می‌فرماید فقط و فقط علما از خدا می‌ترسند و این تعبیر الهی شگفت‌انگیز است.

مدیر حوزه‌های علمیه سودمندی به حال جامعه را ویژگی دیگر علما دانست و گفت: حضور علما در متن جامعه و موضع‌گیری‌های آنها درباره حوادث گوناگون اجتماعی به اندازه‌ای مهم بوده که در روایات می‌خوانیم یک عالم از هفتاد عابد برتر است و جایگاه والاتری دارد.

وی علما را مرزبانان اعتقادی توصیف کرد و گفت: نظامیان یک جامعه مرزبانان جغرافیایی هستند اما جامعه به مرزبانان اعتقادی و دینی نیز نیاز دارد که علما در این جایگاه قرار دارند.

حسینی بوشهری با اشاره به گوناگونی توطئه‌های دشمن ابراز کرد: دشمنان اسلام به حمله‌های نظامی اکتفا نمی‌کنند بلکه تا می‌توانند از راه شبهه‌افکنی برای سست شدن ایمان مردم تلاش می‌کنند و اینجا است که جایگاه علما در زمینه مرزبانی اعتقادی برای ما روشن می‌شود.

وی تاکید کرد: خدا برای هدایت انسان هم به او حجت درونی یعنی عقل و هم حجت بیرونی یعنی پیامبران داده است و در زمانی که جامعه از داشتن پیامبر یا امام محروم است، مردم باید به سراغ علما بروند چون دشمنان قسم‌خورده اسلام لحظه‌ای از دشمنی دست نمی‌کشند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: علمای مجاهد کسانی هستند که هرگز ذره‌ای از انجام وظیفه کوتاهی نمی‌کنند و همواره در پی هدایت مردم هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز