مدیرکل حفاظت محیط زیست قم:

عمق فاجعه ریزگردها در مرکز کشور را درک نکرده ایم

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۹:۵۶:۲۷
کد خبر: ۴۳۰۶۷۳
عمق فاجعه ریزگردها در مرکز کشور را درک نکرده ایم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بروز ریزگردها در مرکز کشور که بیشتر منشاء داخلی دارد، نشان از عمق بحران زیست محیطی در منطقه دارد که آنچنان که باید و شاید، آن را درک نکرده ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید رحمان دانیالی در جلسه بنیاد قم پژوهی در موسسه آموزشی طلوع مهر اظهار کرد: گرد و غبار و ریزگردها که یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی استان قم به شمار می آید، بر اثر غفلت در دهه های گذشته ایجاد شده است.

وی افزود: خشکسالی، بهره برداری های گسترده منابع آبی در بالادست رودخانه های قمرود و قره چای، احداث سدهای غدیر و 15 خرداد و احداث بیش از 3 هزار چاه آب غیرمجاز در منطقه، دریاچه نمک و دشت مسیله را دچار بحران زیست محیطی کرده است که امروز دامنگیر قم و استان های همجوار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بر ضرورت برنامه ریزی جامع، تخصیص اعتبارات و هماهنگی و مشارکت گسترده مسئولان ملی و استانی برای مقابله با معضل ریزگردها در منطقه تاکید کرد و گفت: مهمترین اقدام، تامین حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها و احیای اراضی نابود شده استان است که می تواند در بلندمدت تا حد زیادی این مشکل را برطرف نماید.

وی با بیان اینکه گسترش فضای سبز شهری و ایجاد کمربند سبز پیرامون شهر قم می تواند در کاهش اثرات ریزگردها بسیار موثر باشد، خاطرنشان کرد: استان قم دارای ظرفیت های عظیم و ارزشمند زیست محیطی است که باید در آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گرفته و بر اثر بهره برداری بیش از حد از منابع، زیر فشار قرار نگیرد.

دانیالی در پایان با ارایه توضیحاتی در رابطه با احداث نیروگاه جدید سیکل ترکیبی در استان قم، تصریح کرد: این نوع از نیروگاه ها در جهان تقریبا منسوخ شده است و اداره کل حفاظت محیط زیست استان با احداث آن مخالف است، اما در صورت لزوم باید به گونه ای جانمایی شود که کمترین تخریب و اثرات زیست محیطی را به دنبال داشته باشد.

براساس اطلاعات سامانه سنجش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، شاخص کیفیت هوا در شهر قم طی یک هفته گذشته به ویژه در بعدازظهرها در وضعیت ناسالم برای عموم مردم قرار داشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز