یادداشت؛

نقش رسانه در تحکیم بنیان خانواده

۱۳۹۵/۰۶/۲۱ - ۱۰:۳۸:۴۴
کد خبر: ۴۵۵۶۷۵
نقش رسانه در تحکیم بنیان خانواده
خانواده از اساسی ترین واحد هر جامعه است. در دین مبین اسلام، خانواده نهادی مقدس و مایه خیر و آرامش انسان و یکی از نعمت های بزرگ الهی است. این سنگ بنای اجتماع بشری، از چنان اهمیتی برخوردار است که همواره نه تنها اعضای خانواده، بلکه کل جامعه متأثر از تأثیرات و تحولات آن می باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، در جهان امروز، رسانه های ارتباط جمعی نقش مهمی را در انتقال اطلاعات، آگاهی بخشی و استحکام پایه های اعتقادی و ارزشی جامعه بر عهده دارند. رسانه ها هر چقدر که در تحکیم خانواده به عنوان اصیل ترین پایه زندگی اجتماعی و جلوگیری از فروپاشی آن مؤثر باشند به همان میزان در تضعیف آن نقش دارند و استفاده نادرست از آن ها، تهدید جدی برای انسجام خانواده خواهد بود.  اثرگذاری  رسانه بر نهاد خانواده از جهات مختلف حائز اهمیت بوده و حضرت امام خمینی(ره) در این مورد می فرمایند: «رسانه خوب ومفید می تواند حکم یک دانشگاه را برای اعضای خانواده داشته باشد.»

امروزه بخش عمده اطلاعات و معلومات خانواده ها، مرهون برنامه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های مجازی  و یا مکتوب می باشد و این امر در مورد بانوان و قشر کودک و نوجوان به وضوح قابل مشاهده است زیرا آنان بیش از هر قشر دیگری وقت بیشتری را صرف تماشای تلویزیون یا استفاده از رسانه ها می کنند.

از این رو باید پذیرفت که رسانه و در رأس آن صدا و سیما، یکی از اساسی ترین عوامل و از کارآمدترین و مؤثرترین ابزارهای تقویت خانواده محسوب شده و برنامه ریزی صحیح برای استفاده مناسب از این ابزار می تواند به تأمین سلامت روحی و روانی اعضای خانواده و رشد و تعالی بنیان های این واحد مهم اجتماع کمک نماید. برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون، مطالب روزنامه ها و مجلات و محتواهای بارگذاری شده در سایت ها و شبکه های اجتماعی می توانند بسیار برای خانواده ها جذاب، مفید و آموزنده باشند و این مهم زمانی محقق خواهد شد که ما از قبل نقشه راه دقیق و طرح و برنامه مدونی را برای جهت دهی به رسانه ها و استفاده صحیح از کارکردهای آن ها در جهت تأمین منافع جامعه و رفع نیازهای خانواده داشته باشیم.  

بنابراین برای داشتن جامعه ای سالم، پویا و بانشاط، راهی جز تحکیم خانواده نیست و همه ارکان و اجزای جامعه به ویژه رسانه ها در قبال این مهم مسؤل هستند.

در این مسیر رسانه مطلوب و ایده آل رسانه ای است که  با الگو سازی مثبت، پرداختن به سبک درست زندگی و بیان تکالیف و مسؤلیت های متوجه زوجین، به دنبال ایجاد مصونیت و حفظ و تقویت قداست خانواده و کاستن از آسیب های آن باشد.  بنابراین رسانه ها و صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه عمومی و معمار فرهنگی جامعه  باید در خدمت خانواده و تعالی آن باشند و با تولید برنامه ها و محتواهای مناسب زمینه را برای  ترویج و تعمیق باورها و ارزش های دینی در خانواده ها و قوام بخشی به بنیان نهاد مقدس خانواده فراهم نمایند.

سیاست های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند بلند مدت و نقشه راهی است که می تواند ضامن تحکیم زندگی و سعادت نهاد خانواده باشد. بکارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده و روابط خانوادگی، از محورهای مهمی است که در بند 5 این سیاست ها به آن اشاره شده و این مسأله بیانگر اهمیت تمرکز بر موضوع فرهنگ سازی از طریق استفاده هوشمندانه از فرصت و ظرفیت ارزشمند رسانه ها و نهادهای فرهنگی و تبلیغی بوده و می طلبد که همه دستگاه ها و نهادها در کنار رسانه ها دلسوزانه و متعهدانه وارد این عرصه شده و برای اجرایی شدن آن تلاش و برنامه ریزی داشته باشند.

سید رضا علیزاده طباطبایی

مدیرکل روابط عمومی استانداری قم

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز