معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم:

در حال بررسی علل حادثه ریزش دیواره کارگاه مترو هستیم/پیمانکار و مشاور مسوول تأمین ایمنی پروژه بوده‌اند

۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۱۰:۲۵:۳۰
کد خبر: ۵۱۹۵۶۹
در حال بررسی علل حادثه ریزش دیواره کارگاه مترو هستیم/پیمانکار و مشاور مسوول تأمین ایمنی پروژه بوده‌اند
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم گفت: پیمانکار و مشاور پیمانکار پروژه مترو مسوول مستقیم تأمین ایمنی و حفاظت کارگاه بوده‌اند و به دنبال بررسی و تشخیص علل حادثه هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، علیرضا قاری قرآن در دویست و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهرداری قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، ضمن تشریح حادثه ریزش دیواره کارگاه مترو در میدان ولیعصر و ارائه توضیحاتی در خصوص جزئیات آن اظهار کرد: تعداد افرادی که در این مجموعه برای خارج کردنتی بی ام کار می‌کردند بالغ بر 17 نفر بود.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه زمان حادثه در استراحت بود همین سه نفر در صحنه بودند که در حال خارج شدن بودند و تقدیر این بود که این سه نفر درگیر حادثه شوند و دو نفر فوتی داشته باشیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم بیان کرد: اگر کمی زمان تغییر می‌کرد ممکن بود تعداد بیشتری از افراد حاضر در کارگاه درگیر شوند و با توجه به حجم آوار شرایط بدتری ممکن بود رخ دهد.

وی با اشاره به ریزش حجم بالایی از خاک و بتن در این حادثه گفت: در مجموع اتفاقی که افتاده در محدوده بین دو شمع ایستگاه میدان ولیعصر بوده که برای خروجتی بی ام ایجاد شد.

قاری قرآن افزود: مته دستگاه هم یک روز قبل از حادثه خارج شده بود و نیروهای پیمانکار در حال دمونتاژ باقی دستگاه بودند و روز دوم این کار، ریزش صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اتفاقی که در کارگاه مترو افتاده تنها رانش خاک بوده است تصریح کرد: پیمانکار باید از قبل در این مورد تدبیر می‌کرده است و در این پروژه قرارگاه خاتم پیمانکار است و پیمانکار و مشاور آن مسوول تأمین ایمنی و حفاظت بوده‌اند.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه دو نفر افرادی که فوت شدند از نیروهای پیمانکار هستند خاطرنشان کرد: نگرانی اول کار وجود داشت این بود که تونل ریزش کرده و احتمال حادثه برای همشهریان است و این نبود و حصار داخلی کارگاه درگیر شده بود و مشاور کارفرما بلافاصله ابلاغ کرد و نامه‌ای را به قرارگاه ارسال تا علت بررسی شود.

وی بیان کرد: پس از این بحث بررسی‌های بیشتر شده و آنچه مهم است به دلیل اینکه در شهر در مکان‌های ایستگاه، حفاری زیرزمینی داریم مسائل متنوعی وجود دارد و باید در مباحث ایمنی دقت بیشتری کنیم.

قاری قرآن با تاکید بر اینکه کارفرما در زمینه مسائل ایمنی تذکرات لازم را به پیمانکار خواهد داد گفت: مجموعه ایمنی و کار و زمان باید با دقت بیشتری باشد تا ما شاهد این مشکلات نباشیم و خطری متوجه مردم نشود.

وی با تاکید بر اینکه تونل حفاری شده شهر قم خوشبختانه یکی از محورهایی بود که در کشور هیچ حادثه‌ای نداشت تصریح کرد: انتهای کار کمی برای ما مشکل ساز شد و قطعاً علت آن را مشخص خواهیم کرد که احتمالاً بحث عدم پایدارسازی بدنه شیب است که باید توسط پیمانکار انجام می‌شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز