رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد

ایجاد ۳۶۰۰ شغل طی سه سال اخیر

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۴:۲۱:۳۴
کد خبر: ۵۵۸۸۶۱
ایجاد ۳۶۰۰ شغل طی سه سال اخیر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: طی سه سال اخیر سه هزار و 687 مورد اشتغال در بخش کشاورزی داشته‌ایم؛ بیش از هفت هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری با فشار رفته چرا که 33 میلیارد تومان در بخش آب استان هزینه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمدرضا طلایی امروز در نشست خبری که در سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه خرید گندم در سال گذشته نزدیک به 6.5 میلیون تن افزایش داشته است، اظهار کرد: بخش کشاورزی رشد اقتصادی مثبتی داشته است؛ در استان قم 6 هزار تن خرید به 20 هزار تن افزایش داشته و تا پایان امسال به 30 هزار تن نیز خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه محصولات و قیمت علوفه نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش یافته است، عنوان کرد:‌ رشد بخش کشاورزی سال گذشته استان قم نزدیک به 3.6 درصد بوده است؛ هر چند سطح کمی را در اختیار داریم اما تا کنون توانسته میزان کشت مطلوبی را رقم بزنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته 7 هزار هکتار باغ‌های استان قم افزایش داشته که بخشی قابل توجهی از این مساحت به محصول پسته اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه ارزش کالاهای صادراتی استان قم در سه سال گذشته 1.7 میلیارد تومان بوده است، مطرح کرد: این آمار در سال 95 به 28 میلیون دلار رسیده است. این نشان می‌دهد که ارزش محصولات صادراتی افزایش یافته و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز تقویت قابل توجهی داشته است.

طلایی با بیان اینکه اشتغال بخش کشاورزی باید در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی دنبال شود، اظهار کرد:‌ طی سه سال اخیر سه هزار و 687 مورد اشتغال در بخش کشاورزی داشته‌ایم؛ بیش از هفت هزار هکتار زمین کشاورزی زیر پوشش آبیاری  پرفشار رفته چرا که 33 میلیارد تومان در بخش آب استان هزینه شده است.

وی استمرار روند آبیاری پرفشار را یکی از علت‌های موفقیت کشاورزی استان قم برشمرد و ادامه داد: در این روش نزدیک به 40 درصد کاهش مصرف آب را رقم می‌زنیم به همین علت امیدواریم این طرح در سال‌های آینده نیز به شیوه مطلوب‌تری دنبال شود.

طلایی از اجرای 110 کیلومتر لوله‌گذاری در بخش کشاورزی یاد کرد و افزود: هزار و 185 هکتار تجهیز و نوسازی را در اراضی سنتی دنبال کرده‌ایم؛ قنات‌ها به عنوان سرمایه‌های ملی مطرح هستند چرا که بسیاری از روستاها بدون قنات هیچ ظرفیت دیگری ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تاکید بر اینکه 28 کیلومتر کانال در بخش کشاورزی احداث شده است، اظهار کرد: نزدیک به هفت کیلومتر نهر سنتی در روستاها ایجاد شده است. در گذشته ظرفیت تحقیقاتی مطلوبی نداشته اما به لطف خداوند متعال اکنون مجموعه 80 هکتاری مطلوبی را در اختیار داریم که می‌توانیم با استفاده از آن در عرصه‌های مختلف به صورت علمی کارها را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی مناسب برای هر منطقه از استان شناسایی شده است، اضافه کرد: اعتقاد داریم که استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند در رشد اقتصادی مؤثر باشد به همین علت امسال در 200 هکتار گیاه دارویی کاشته شده است.

طلایی با اشاره به مباحث مطالعاتی و زیرساختی در مجموعه کشاورزی استان قم تصریح کرد: گیاهان دارویی یکی از محورهای آینده کشاورزی قم خواهد بود؛ برای راه‌اندازی بخش‌های مختلف نیازمند سرمایه ثابت هستیم به همین علت کارهای زیربنایی در این حوزه دنبال شده است.

وی یادآور شد: شیلات زنجیره تولیدات کشاورزی را کامل می‌کند به همین علت در این حوزه 20 درصد رشد داشته‌ایم و نزدیک به 13 میلیارد تومان آمار جذب اعتبار این بخش بوده است.

طلایی با تاکید بر اینکه در استان قم 95 درصد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به بهره‌برداری رسیده است، اضافه کرد: پنج درصد دیگر این پروژه‌ها تا پایان سال مالی انجام می‌شود؛ کشت دانه‌های روغنی یکی از سخت‌ترین پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بوده که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان قم دنبال شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز