انتقال ۹۲۵ مصدوم و بیمار توسط اورژانس هوایی/قم به بالگرد اختصاصی پزشکی مجهز می شود

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۹:۲۲:۴۵
کد خبر: ۶۲۹۰۴۴
انتقال ۹۲۵ مصدوم و بیمار توسط اورژانس هوایی/قم به بالگرد اختصاصی پزشکی مجهز می شود
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم گفت: اورژانس هوایی این استان 925 مصدوم و بیمار بدحال را در سه سال گذشته به بیمارستان منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر محمدرضا حسنی در این خصوص گفت: بالگرد اورژانس 115 قم در 3 سال گذشته برای انتقال مصدومان و بیماران به بیمارستان ها 393 سورت به پرواز درآمده است.

وی اضافه کرد: تعداد 868 تن از افرادی که به بیمارستان منتقل شده اند مصدومان حوادث رانندگی و 57 تن نیز مصدومان سایر حوادث از جمله سقوط از ارتفاعات، سقوط در چاه، برق گرفتگی، سوختگی، سکته قلبی و مغزی بوده اند.

به گفته وی، بیشترین مصدوم منتقل شده در این سه سال، به ترتیب از آزادراه قم - تهران، محور قم - کهک و قم - سلفچگان بوده است.

حسنی با اشاره به این که بالگرد اورژانس 115 قم در 18 مردادماه سال 93 در راستای طرح تحول نظام سلامت راه اندازی شد، اضافه کرد: سرعت انتقال مصدومان حوادث از طریق اورژانس هوایی به مراکز درمانی، باعث نجات جان تعداد قابل توجهی از آن ها شده است.

طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده که شامل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.

به گفته وی، اگر مصدومانی که دچار آسیب های جدی در نواحی حساس بدن شده اند، با آمبولانس به مراکز درمانی منتقل شوند، به طور حتم جان آن ها به خطر می افتد.

وی گفت: اورژانس هوایی در حوادثی که بیش از 30 کیلومتر خارج از مرکز شهر رخ داده و مصدوم بدحال داشته باشد، اعزام می شود که با توجه به چینش پایگاه های اورژانس در جاده های مواصلاتی استان، دغدغه به موقع رسیدن سر صحنه تصادف را نداریم.

رئیس مرکز اورژانس 115 قم ادامه داد: در راستای همکاری با شهرهای مجاور استان نیز چندین پرواز برای انتقال مجروحان بدحال از ساوه، تفرش و دلیجان توسط بالگرد اورژانس 115قم انجام شده است.

وی با بیان این که نخستین پایگاه اورژانس هوایی کشور اسفندماه پارسال در قم افتتاح شد، گفت: این پایگاه در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع، با اعتبار 40 میلیارد ریال و با ظرفیت فرود آمدن 2 فروند بالگرد پهن پیکر به صورت همزمان و استقرار تعدادی آمبولانس زمینی راه اندازی شد.

وی افزود: این پایگاه علاوه بر این که امکان پرواز بالگرد دارد، دارای 2 محل آشیانه و فرود اضطراری است و همزمان سه فروند بالگرد می تواند در این پایگاه استقرار داشته باشد.

به گفته حسنی، پایگاه اورژانس هوایی قم در عوارضی قم - تهران واقع شده و دارای امکاناتی از جمله فضای اداری به مساحت 800 متر مربع، فضای آموزشی، استراحت و ورزش کارکنان و نمازخانه است.

وی همچنین گفت: به دلیل مدیریت فنی و اجرایی که در استفاده از بالگرد اورژانس در استان قم صورت گرفته، قم جزو نخستین استان هایی است که در آینده نزدیک مجهز به مدی کوپتر (بالگرد اورژانس هوایی اختصاصی پزشکی) می شود.

وی با بیان این که مدی کوپتر از نظر تجهیزات و امکانات برای انتقال بیماران، پیشرفته و در حد استانداردهای جهانی است، افزود: در حال حاظر بالگرد اورژانس قم در هر ماموریت با سه کادر پروازی شامل خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز و 2 کارشناس فوریت های پزشکی که از نظر عملی، فنی و مهارتی در سطح بالایی قرار دارند، پرواز می کند.

اورژانس 115 استان قم دارای 20 پایگاه جاده ای، 19 پایگاه شهری، یک پایگاه هوایی، 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز