آیت‌الله فاضل لنکرانی:

مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه نگیرند

۱۳۹۶/۰۸/۱۱ - ۱۴:۵۳:۳۴
کد خبر: ۶۳۲۳۴۵
مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه نگیرند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گاهی شاهد هستیم برخی از مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه می‌گیرند که باید این مساله اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از وعاظ و مداحان استان قم با اشاره به اهداف قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: یکی از اهداف این قیام نجات مردم از ضلالت و گمراهی بود و این مساله در سخنان امام حسین(ع) در روز عاشورا متجلی است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) با اینکه می‌دانست که به شهادت می‌رسد، اما در روز عاشورا سعی کرد که با گرفتن دست مردم گمراه، آن‌ها را نجات بدهد، امام حسین(ع) خطاب به سپاهیان دشمن فرمود که در کشتن من عجله نکنید و سخنان من را بشنوید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: وعاظ، خطبا و مداحان باید از سیره و گفتار امام حسین(ع) الگو بگیرند و برای نجات مردم و آشناکردن آن‌ها با معارف الهی تلاش کنند، همه ما در قبال هدایت کردن نسل جوان وظیفه داریم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی، نقش وعاظ و مداحان را در تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع) پررنگ دانست و تصریح کرد: باید در شهری مثل قم که دارای اهمیت ویژه ای نسبت به بقیه شهرها است، از ظرفیت وعاظ و مداحان استفاده حداکثری برای نشر معارف اهل بیت(ع) کرد.

وی ادامه داد: یکی از برکات نهضت حسینی این است که تداوم دارد و برای کسانی که دل در محبت امام حسین(ع) دارند، هر سال جلوه جدیدی از حقیقت عظیم نهضت حسینی متجلی می‌شود، واقعه کربلا در همه عالم نظیر ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید بتوانیم بیشترین بهره را از دستگاه تربیتی و معرفتی امام حسین(ع) ببریم، هر سال محرم و صفر پیام جدیدی برای محبان امام حسین(ع) دارد و باید ارتباط خودمان را با دستگاه امام حسین(ع) تقویت کنیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به ویژگی‌های وعاظ در شهر قم اظهار کرد: چهره‌های ارزشمند علمی در میان سخنرانان، وعاظ و خطبا شهر قم حضور دارند، برخی از آن‌ها درس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم تدریس می‌کنند، اما با این وجود سخنران هم هستند و حضور این افراد در میان خطبا و وعاظ کشور، مایه افتخار حوزه و کشور است.

وی ادامه داد: مداحان در شهر قم با نگه داشتن حرمت وعاظ و خطبا، حریم مداحی را با سخنرانی مخلوط نمی‌کنند، اما متاسفانه گاهی در شهرهای دیگر شاهد هستیم برخی از مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه می‌گیرند که باید این مساله اصلاح شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: منبر وعظ، خطبه و مداحی برای اهل بیت(ع) حرمت بالایی دارد و این منبر، منبر رسول اکرم(ص) است، نباید بیهوده چیزهایی را که نمی‌دانیم، بر روی این منبر بگوییم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم از سخنران و خطبا مجالس دینی انتظاراتی دارند، از جمله این انتظارات این است که سال به سال مطالب قوی تر و عمیق تری توسط خطبا و سخنرانان در این مجالس ارائه شود تا معرفت و محبت مردم به خصوص نسل جوان به ائمه معصومین(ع) از جمله امام حسین(ع) عمیق تر و بیشتر شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز