مدیرکل فرهنگی وزارت علوم:

ظرفیت بهره برداری از سواحل مکران چابهار برابر با درآمد نفتی کشور است

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۱۳:۳۷:۱۲
کد خبر: ۶۴۷۴۷۶
ظرفیت بهره برداری از سواحل مکران چابهار برابر با درآمد نفتی کشور است
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ظرفیت درآمدی سواحل مکران چابهار برابر با میزان درآمد نفتی کشور است که باید با تعامل دانشجویان و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، این هدف حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، فضل الله ایرجی کجوری روز یکشنبه در آیین اختتامیه جشنواره ملی «مکران؛ گنج بیکران» در قم افزود: برآوردها نشان می دهد اگر فاز چهارم توسعه اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری در سواحل مکران به بهره برداری برسد و راه آهن چابهار نیز تکمیل و به آسیای میانه و کشور افغانستان متصل شود، درآمد این مسیر تجاری برابر درآمد نفت و پایدار خواهد بود.

وی بر لزوم توسعه مسکونی در این منطقه تاکید و اضافه کرد: اگر امکان زندگی مناسب در این منطقه فراهم شود و جمعیتی در اینجا ساکن شود بسیاری از مشکلات از جمله مسائل امنیتی حل می شود.

وی ادامه داد: دانشجویان و نخبگان کشور در این حوزه نیز می توانند نقش آفرینی نمایند و نسبت به مسئولیت اجتماعی که دارند، پاسخگو باشند.

عضو شورای سیاست گذاری جشنواره مکران، به حمایت از طرح های دانشجویی توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: جشنواره مکران به نحوی شناسایی مساله و ارائه راه حل برای موضوع توسعه مکران است که با تعامل دانشجویان و نیروی دریایی ارتش اجرایی شد.

ایرجی با بیان این که دانشجویان باید به دنبال طرح های علمی که ما را به موضوع های ثمربخش و نتیجه بخش هدایت کنند، باشند، اضافه کرد: وزارت علوم از انجمن های علمی دانشگاه ها و فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشجویان حمایت می کند.

وی افزود: رویکردی که امروزه در دانشگاه های ما شکل گرفته و این موضوع از طریق انجمن های علمی بیشتر نمود دارد، نشان می دهد که دانشگاه و دانشجو یک مسئولیت اجتماعی دارد که گاهی ممکن است بروز سیاسی داشته باشد مانند آنچه که در 13 آبان جستجو می کنیم.

وی ادامه داد: دانشجو نسبت به مسائل سیاسی حساس است و در نوک پیکان استکبار ستیزی قرار می گیرد و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز نقش برجسته ای ایفا کرد و همواره احساس می کند که باید در سنگرهای مختلف نظام نقش آفرین باشد.

** معاون سابق راهبردی نیروی دریایی ارتش و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ملی «مکران؛ گنج بیکران» نیز در این آیین گفت: سواحل مکران دروازه توسعه اقتصادی ایران است و از این طریق می توانیم با تمام دنیا به ویژه قطب جنوب ارتباط داشته باشیم.

امیر محمد ایرانی با بیان این که مکران گنج بسیار گرانبهایی است که باید از ظرفیت های آن نهایت بهره بردای صورت گیرد، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال 1386 با ابلاغ ماموریت به نیروی راهبردی ارتش گسترش نیرو به سمت دریای عمان و استقرار در سواحل مکران را به عنوان اولویت اعلام کردند.

وی با بیان این که ارتش با مدیریت جهادی در این راستا اقدام کرد، ادامه داد: دریا و تئوری بازگشت به دریا کار بزرگ و جزو اولویت های ابلاغی معظم له است و ارتش نیز برای تحقق این هدف ضمن عقد تفاهم نامه با دانشگاه های مختلف کشور، به صورت جهادی در این راستا اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: هدف ارتش از برگزاری این جشنواره، استفاده از مجموعه علمی و دانشگاهی کشور و همراه کردن نخبگان دانشگاهی با مجموعه نیروی دریایی ارتش بود تا ایده های متخصصان و مبتکران در این زمینه بررسی شود.

ایرانی با بیان این که در همین راستا دانشگاه علوم دریایی بوشهر توانست ارتباط خوبی با دانشگاه های سراسر کشور برقرار نماید، گفت: ارتش جمهوری اسلامی به آحاد ملت اطمینان خاطر می دهد که در شرایط بحران هیچ محدودیتی در ساخت تجهیزات با نیروی تخصصی و علمی ندارد.

وی با اشاره به این که سواحل مکران به دست جوانان کشور قابل ساختن است، افزود: بالاترین فناوری در ناوشکن های چند منظوره و زیردریایی هاست که این تخصص در کشور وجود دارد.

** دبیر جشنواره «مکران؛ گنج بیکران» نیز در این آیین با بیان این که این جشنواره 2 جامعه هدف تخصصی و غیر تخصصی داشت، گفت: جامعه هدف تخصصی این جشنواره، موضوع جشنواره بود که مربوط به مهندسان عمران و ایده بازار بود و جامعه هدف غیر تخصصی نیز اطلاع رسانی عام برای معرفی سواحل مکران بود.

مهدی صالح افزود: از مردادماه امسال فراخوان این جشنواره در 2 بخش مسابقه ملی طراحی مسکن بومی و ایده بازار دریایی ویژه سواحل مکران فراخوان داده شد که علاقه مندان تا 26 آبان مهلت داشتند آثار خود را ارسال نمایند.

وی خاطرنشان کرد: 57 استاد راهنما با تیم برگزاری جشنواره همکاری داشتند و 191 تن از 17 استان و 51 دانشگاه کشور در این جشنواره شرکت نمودند.

وی افزود: 191 طراح در این 2 بخش شامل 51 اثر در بخش مسابقه ملی طراحی مسکن بومی و 140 طرح نیز در بخش ایده بازار دریایی به دبیرخانه جشنواره رسید.

وی با بیان این که هدف از برگزاری جشنواره ملی مکران معرفی و محرومیت زدایی از سواحل مکران است، گفت: بر اساس داوری های صورت گرفته، در هر بخش از سه برگزیده تجلیل به عمل آمد.

مکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران، بلوچستان و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از راس ‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز