وزیر ارشاد در قم:

کتابخانه‌های تخصصی مرکز پیشران تولید علم در جامعه هستند/قم نقش برجسته ای در کتابخانه های تخصصی کشور دارد

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۱۱:۴۵:۵۱
کد خبر: ۶۴۹۱۲۵
کتابخانه‌های تخصصی مرکز پیشران تولید علم در جامعه هستند/قم نقش برجسته ای در کتابخانه های تخصصی کشور دارد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتابخانه‌های تخصصی مرکز پیشران تولید علم در کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، صالحی ظهر امروز در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم "مکتا" که در پژوهشکده علامه طباطبایی در قم برگزار شد اظهار داشت: کتابخانه از یک‌سو یک جهان کوچک بوده اما از یک منظر نیز جهانی بزرگ است چراکه فردی که در کتابخانه حضور دارد با جهانی فراتر از زمان و مکان ارتباط داشته و با بزرگان از ملل و اندیشه‌های مختلف در ارتباط است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید ذرات خانه تمدن‌های جهانی در طول تاریخ و پایگاه قدرت نرم آن‌ها را به‌درستی شناخت و آن‌ها را ‌به‌درستی تبیین کرد، ذرات خانه قدرت اسلامی در طول تاریخ در درجه نخست مسجد و بعدازآن نیز کتابخانه بوده که در کنار مساجد اضافه‌ شده و به تمدن سازی و تمدن‌آفرینی اسلامی کمک کرده است.

صالحی ادامه داد: کتابخانه‌ها در طول تاریخ اسلامی به پرورشگاه و پژوهشگاه‌های اسلامی تبدیل‌شده و بذرهای که مسجد آن‌ها را ساخته بود را باور کرد تا تمدنی را شکل دهد که امروز از آن به‌عنوان تمدن نوین اسلامی یاد می‌شود که به‌نوبه خود فرآیندی بلندمدت است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های تخصصی نیز در موازات کتابخانه‌های عمومی در تاریخ اسلام شکل‌گرفته که از کتابخانه خواجه نصیر توسی به‌عنوان نمونه برجسته می‌توان نام برد همچنین به‌موازات رصدخانه مراغه کتابخانه‌های ریاضی و هندسه نیز در آن فراوان بوده است، افزود: مرکز پیش‌ران تولید علم بودن نقش ارزنده و مهم کتابخانه‌های تخصصی در طول سده‌های اخیر است چراکه این مکان‌ها قرارگاه‌ها و پایگاه‌های بوده که نقش پیش‌رانی علم را بر عهده داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: پس از انقلاب اسلامی نوعی نهضت بازگشت به کتابخانه و کتاب‌خوانی در قم به‌عنوان ام القرای جهان اسلامی اتفاق افتاده و اگر بخواهیم باز به دوران اوج تمدن اسلامی بازگردیم باید به پیوند دوباره مسجد و کتابخانه قوتی دوباره دهیم.

وی تصریح کرد: باید از آیت‌الله شهرستانی به‌ویژه برای تأسیس کتابخانه‌های تخصصی تشکر کرد، همچنین حوزه‌های علمیه نیز در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی را انجام دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: قم ازجمله شهرهای بوده که ازنظر داشتن کتابخانه‌های تخصصی در نقطه مطلوبی قرار دارد و امروز نیز کتابخانه‌های تخصصی استان قم یک تشکل دانشی و علمی بالایی را ایجاد کرده اما باید حوزه ارتباطات کتابخانه‌های تخصصی کتابخانه‌های قم در داخل استان و بیرون از استان قوی شده و امکان تجمیع بیشتر به نفع جریان علم کشور را ایجاد کنند که ازجمله محورهای اتحاد بین حوزه و دانشگاه نیز همین مسئله ارتباط جامع علمی روزافزون این دو نهاد بزرگ علمی کشور است.

صالحی تأکید کرد: تقویت کردن مناسبات کتابخانه‌های تخصصی با مخاطبان خود ازجمله محورهای تقویت کتابخانه‌های تخصصی است و باید برنامه‌های را طراحی و اجرا کرد که کتابخانه‌های تخصصی تبدیل به پاتوقی برای مخاطبان تخصصی و اندیشمندان علمی رشته‌های مختلف علمی شود، همچنین کتابدار باید از جنس آن کتابخانه و دلسوز محققان رشته‌های تخصصی باشد تا بتواند با خواسته‌های محققان همدلی و همراهی کند.

وی ابراز کرد: باید به کتابخانه‌های تخصصی به‌عنوان پیش‌ران تولید دانش و علم نگاه کرد و با این نگاه کتابخانه‌های تخصصی را تفسیر کرد که لازم بوده تا این کتابخانه‌ها نیز مسئله محور عمل کرده و از پرداختن به مکررها پرهیزکرده و اتفاقات تازه‌ای در حوزه علم به وجود آورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: پرداختن به نیازهای اجتماعی ازجمله مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های کتابخانه‌های تخصصی است و کتابخانه‌های تخصصی باید پشتیبانی تولید دانش در حوزه اجتماعی باشند و به پاسخگویی شبهات و سؤالات مردم در موضوعات مختلف بپردازند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز