بودجه سال ۹۷ شهرداری قم به تصویب رسید

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۱۱:۳۴:۵۳
کد خبر: ۶۸۳۰۶۳
بودجه سال ۹۷ شهرداری قم به تصویب رسید
در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم، بودجه هزار و ۸۵۳ میلیارد تومانی شهرداری قم برای سال ۹۷ به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم در این جلسه گفت: لاجه بودجه سال 97 شهرداری قم در اول بهمن ماه سال جاری به شورا واصل شد به محض وصول لایحه با توجه به پیش بینی هایی که از قبل شده بود مجموعه های کمیسیون های تخصصی و تلفیق فعالیت خود را با یک برنامه مشخص آغاز کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر قم افزود: کمیسیون برنامه و بودجه رسیدگی به درآمدها و جاری لایحه بودجه و کمیسیون های تخصصی عمران، حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری، خدمات شهری و امور زائران، حقوقی و نظارت و کمیسیون فرهنگی اجتماعی قسمت های عمرانی و اجرایی را بررسی کردند.

جلالی عنوان داشت: پس از رسیدگی کمیسیون های تخصصی که با حضور شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان های وابسته و معاونان و به ویژه معاونت برنامه ریزی برگزار شد، کار رسیدگی ادامه یافت و بعد از رسیدگی کمیسیون های تخصصی در کمیسیون تلفیق که با حضور کلیه اعضای شورای شهر قم برگزار شد، کار رسیدگی به لایجه ادامه یافت و این فرایند حدود 35 روز به طول انجامید و برای بررسی 25 جلسه برگزار شد و نهایتا حدود 600 نفر ساعت در شورای اسلامی شهر قم لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه لایجه پیشنهادی شهرداری 2 هزار میلیارد تومان به جز فاینانس و سهم 15 سازمان وابسته بود عنوان داشت: نتیجه حاصل از رسیدگی به لایحه بودجه تصویب هزار و 853 میلیارد تومانی بودجه شهرداری برای سال آینده بود که 147 میلیارد تومان کاهش نسبت به بودجه پیشنهادی داشتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به دلایل اعضای شورای اسلامی شهر برای کاهش بودجه پیشنهادی گفت: عملکرد 10 ماهه شهرداری در سال 96 دریافت و مورد مطالعه قرار گرفت که مجموعه شورا به وضعیت اقتصادی و شرایط اقتصادی جامعه واقف بودند و یکی از شاخص ها برای تصمیم گیری در لایحه و کاهش آن بودیم.

وی گفت: با بررسی که داشتیم مشخص شد که روند کاهش ساخت و ساز در سال 96 نسبت به سال 95 و سال های گذشته ادامه داشته و لذا به این نتیجه رسیدیم که امکان تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقدی صددرصدی فراهم نیست.

جلالی به تفکیک لایحه از نظر جاری و عمرانی اشاره کرد و گفت: از کل لایحه بوده هزار و 458 تومان عمرانی و 395 میلیارد تومان جاری است که نسبت بودجه جاری به عمرانی 21 به 79 درصد است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: از مجموع 395 میلیارد تومان بودجه جاری، 145 میلیارد تومان صرف نگهداری شهر یعنی رفت و روب، فضای سبز، جمع آوری زباله و آتش نشانی می شود و حدود 150 میلیارد آن نیز هزینه مستقیم پرسنلی خواهد بود.

وی بیان داشت: از مجموع سهم عمرانی نیز که هزار و 485 میلیارد تومان است حدود 330 میلیارد تومان برای تملکات پروژه ها و عرصه های در مسیر است تا بتوانیم پروژه ها را اجرایی کنیم.

جلالی عنوان داشت: حدود 220 میلیارد تومان از بودجه صرف اجرای تقاطع غیرهمسطح و سیستم حمل و نقل و ترافیک می شود و حدود 170 میلیارد تومان نیز صرف احداث و توسعه فضای سبز خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بیش از 800 پروژه عمرانی در لایحه بودجه سال آینده شهرداری قم دیده شده است گفت: احداث ادامه بلوار جمهوری در منطقه دو، ادامه خیابان سمیه، زیرگذر امینی بیات، تقاطع خیابان احداثی با بلوار امام رضا(ع)، تقاطع فردوسی با بلوار پیامبر اعظم(ص) از جمله پروژه هایی است که در دستور کار شهرداری برای سال 97 قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: بودجه سال آینده شهرداری قم کاملا شفاف بوده و شفافیت بودجه و تلاش در راستای عدالت نسبی است و خدمات شهری به صورت عدالت تقسیم شود.

 

*بودجه شهرداری کاملا ناپایدار است/باید روزی 5 میلیارد تومان از مردم بگیریم

دکتر سقائیان نژاد شهردار قم نیز گفت: بودجه در زمان خود به شورا تقدیم شد و امروز تصویب را در دستور کار داریم که امیدوارم بتوانیم در عملیاتی کردن آن همواره تلاش جدی داشته باشیم.

وی عنوان داشت: البته باید بگویم که بودجه ای که تصویب شد کاملا ناپایدار است و قسمت اعظم آن به فروش تراکم و ماده 100 و.. وابسته است که به هیچ عنوان نمی توان به آن دل خوش کرد.

وی افزود: هم مدیریت درآمد و هم مدیریت هزینه بر عهده شهرداری هاست و شهرداری هم باید روزی 5 میلیارد تومان از دست مردم بگیرد و روزی 5 میلیارد هم هزینه کند.

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری ها به بودجه نفتی وابسته نیستند گفت: همین عدم وابستگی نیز موجب شد که در شرایط تحریم لحظه ای در توسعه و عمران شهر کارها قطع نشده و خدمات رسانی صورت گیرد.

سقائیان نژاد گفت: شهرداری ها با مشکلات بودجه ای مواجه اند، از سال 62 مقرر شد که شهرداری ها دخل و خرج خود را در داخل شهر تراز کنند و به حرکت خود ادامه دهند.

وی بیان داشت: از سال 63، 35 تا 45 درصد بودجه شهرداری ها از محل درآمدهای عمومی دولت بود و 30 تا 35 درصد از دیگر بودجه ها از عوارض نوسازی و... تامین می شد.

شهردار قم بیان داشت: از سال 64 به بعد به مرور سهم بودجه هایی که از بودجه عمومی دولت بود به 3 درصد کاهش یافته و در عین حال به دلیل تغییر مبنای محاسباتی، 2 تا 4 درصد سهم شهرداری ها از بودجه نوسازی شد که شهرداری ها از آن سال به کمی بودجه و فروش تراکم رو آورند که شاهد بلایی که به سر شهر آورده هستیم.

سقائیان نژاد با اشاره به برنامه ششم گفت: قرار بود در سامانه حمل و نقل 4 میلیارد تومان به شهر کمک شود که این موضوع به هیچ عنوان در برنامه ششم دیده نشده است.

وی به بودجه جاری شهر قم اشاره کرد و گفت: بودجه جاری شهرداری قم فقط یک درصد افزایش یافته و اگر بخواهیم بودجه را عملیاتی دنبال کنیم نیاز به بودجه کافی است.

شهردار قم با تاکید بر لزوم همدلی میان مسئولان گفت: اگر هماهنگی و همدلی میان مسئولان باشد می توانیم مشکلات را برطرف کنیم اما اگر این موضوع نادیده گرفته شود، شاهد بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

سقائیان نژاد گفت: پروژه بلوار آیت الله بروجردی را می توانستیم در سال جاری به اتمام برسانیم اما به دلیل یک مشکل کوچک و عدم ناهماهنگی این کار محقق نشد که امیدواریم با مساعدت استاندار برطرف شود.

 

*سازمان های تابعه نباید حیاط خلوت شهرداری باشند/انتقاد از یکی از سازمان های شهرداری

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در ابتدا از شهرداری و شورا که تلاش شبانه روزی برای بررسی بودجه داشتند، قدردانی می کنم.

وی گفت: ابنکه نسبت بودجه جاری به عمرانی 21 به 79 درصد دیده شده، نسبت مناسبی است و در اصول بوجه نویسی هر چه بودجه عمرانی نسبت بالا باشد نشان از بهره بری و اشتغال دارد و به اقتصاد مقاومتی نیز توجه شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت سازمان های تابعه شهرداری قم گفت: این سازمان ها 700 میلیارد تومان بودجه دارند و نکند که سازمان ها حیاط خلوت شهرداری ها شود.

امیرآبادی گفت: به طور کلی در کشور آنچه می بینیم برخی از درصد ها به سازمان ها داده می شود که باید مراقب بود و بدانیم که عوارض مردم امانتی است و باید برای ریال به ریال آن جواب دهیم.

وی به فعالیت سازمان های شهرداری اشاره کرد و با انتقاد از یکی از سازمان های شهرداری قم گفت: بنده گزارشی از وضعیت سازمان ها نداشتم و چند روز پیش مسئول یکی از سازمان ها گزارشی داد که اصلا راضی کننده نبود و عملکرد مناسبی نداشت و آمارها هم دقیقی هم نبود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: در شهر کارها بر اساس نظم باید پیش برود و به مجموعه شهری کمک خواهیم کرد.

 

*انتقاد از سنگ فرش کردن خیابان ارم/کارهای تشریفاتی را کنار بگذارید

حجت الاسلام ذوالنور دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: خواسته های انسان ها بی انتها و منابع محدود و هنر مدیریت باید این باشد که در این شرایط مدیریت کنیم.

وی گفت: باید منابع را اولویت بندی تا در مسیر درست و ضروری هزینه شود تا بتوانیم در راستای رفع مشکلات مردم گام برداریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: برای سال آینده بخشی از بودجه از طریق اوراق مشارکت است و البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه پیمانکاران نمی توانند اول کار کرده و از جیب خرج کنند و بعد از آن با اوراق بودجه پیمانکار را بدهیم.

حجت الاسلام ذوالنور گفت: همه این موضوعات بر این است که در اجرای پروژه ها اولویت بندی داشته باشیم و رعایت مسائل را انجام دهیم و آن پروژه ای که مورد نیاز است ابتدا اجرایی کنیم.

وی با اشاره با اجرای 800 پروژه عمرانی در قم برای سال آینده گفت: نباید اول بگوییم چون فلان پروژه آماده است پس اول آن را تمام کنیم، بلکه اول ضرورت ها را ببینیم و بعد به سراغ پروژه ها برویم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اجرای طرح سنگ فرش کردن خیابان ارم گفت: شما در این پروژه آسفالت سالم را کنده و از طرف دیگر به چه میزان عمق زمین را حفاری کردیم تا بتوانیم سنگ بگذاریم، در صورتی که در خود تهران هم اینگونه عمل نکرده و از سنگ فرش استفاده می کنند.

حجت الاسلام ذوالنور تاکید کرد: نباید به دنبال کارهای تشریفاتی باشیم و اولویت ها و نیاز مردم را در نظر بگیریم و به فکر مردم باشیم.

 

*شهرداری در تحقق حقوق شهروندی بکوشد

سید مهدی صادقی استاندار قم نیز گفت: اگر کاری در استان انجام می شود نتیجه همدلی است و اگر همدلی و هماهنگی در میان مدیران وجود داشته باشد، شاهد پیشرفت خواهیم بود.

وی گفت: باید خدمتی که در شان و جایگاه مردم قم است، انجام شود و این خدمت نیز با هماهنگی و همدلی پیش خواهد رفت و در این دو سال حضورم در استان بارها و بارها در این زمینه تلاش شده شود.

استاندار قم با تاکید بر نگاه های کارشناسی گفت: در خصوص لوایح که شورا می آید اگر بررسی های کارشناسی و هماهنگی از قبل انجام دهیم شاهد خواهیم بود که کمتر به مشکلات و ایرادات در کمیته تطبیق برخواهیم خورد.

صادقی به لزوم گسترش برنامه های فرهنگی و ورزشی در شهر اشاره کرد و گفت: این برنامه ها باید تقویت شود و از نظر کیفی نیز عمیق تر و دقیق تر پیش برود.

وی به اهمیت حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: موضوعی که مهم است تامین حقوق شهروندی است که بیشتر تماس را با مردم شهرداری دارد و از این رو می تواند این موضوع را محقق کند.

صادقی گفت: در این جلسه اشاره شد به موضوع طلب کاری از سازمان ها و نهادهای دولتی که به نظر من این جدای از پروژه مادی و حجمی که داشت زیبایی کار در آن بود که در یک فرایند کاملا هماهنگ و هم افزا و نگاه به تامین منابع عمومی مردم بود که همه تلاش کردند و این کار اتفاق افتاد.

شایان ذکر است این بودجه به جز بودجه سازمان های تابعه شهرداری قم است که به نظر می رسد آن بودجه نیز در حدود 300 میلیارد تومان تا هفته آینده به تصویب برسد و 200 میلیارد تومان هم به صورت اوراق و 500 میلیارد تومان نیز به صورت فاینانس در اختیار شهرداری قم باشد تا جذب اعتبار و برای شهر صرف کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز