آیت الله مکارم شیرازی:

زادگاه وهابیت عربستان است

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۱:۳۰:۳۸
کد خبر: ۸۱۳۸۳۵
زادگاه وهابیت عربستان است
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: وهابیت و سلفی گری را نباید تفسیری از اسلام دانست، اینها بر اثر جمود فکری و انتخاب گزینشی از آیات قرآن کریم، مطابق امیال خودشان عمل می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و اعضای ستاد برگزاری همایش ملی نقد مبانی سلفی گری، با بیان این که مساله سلفیه و وهابیت از بلاهای بزرگی است که دامن گیر اسلام شده و همه باید در مقابل آن بایستند، تصریح کرد: سلفی گری و وهابیت در حقیقت ریشه آن در جمود و افراطی گری است و محصول آن نیز جز ویرانی، کشتار و مفاسد اخلاقی نیست.

وی گفت: وهابیت و سلفی گری را نباید تفسیری از اسلام دانست، اینها بر اثر جمود فکری و انتخاب گزینشی از آیات قرآن کریم، مطابق امیال خودشان عمل می کنند.

معظم له وهابیت و تکفیری ها را مصداق نؤمن ببعض و نکفر ببعض دانست و اظهار داشت: وهابیت تحریف کاملی در اسلام بوجود آورده اند و ریشه آن نیز سیاسی است.

وی در ادامه با بیان این که پایان عمر سلفیت و وهابیت نزدیک است، گفت: ما ده سال قبل از فروپاشی شوروی کتابی تحت عنوان پایان عمر مارکسیسم نوشتیم، الان نیز می گوییم پایان عمر وهابیت و سلفیت نزدیک است.

آیت الله مکارم شیرازی محصول تفکر سلفی گری و وهابیت را داعش و تکفیری ها و نابودی و کشت و کشتار دانست و افزود: اینها برای بقای خود در حال دست و پا زدن هستند و البته تلاش آنها نیز فایده ای نخواهد داشت و راه به جایی نخواهند برد.

معظم له با تاکید بر لزوم مواجهه فعالانه با وهابیت و تکفیری ها، بیان داشت: محصول اندیشه وهابیت جز تخریب و نابودی نیست، جهاد نکاح یک رسوایی بزرگ برای وهابیت بود و دنیا نیز به این مساله پی برده است.

وی ارتباط ستاد برگزاری این همایش با دارالاعلام لمدرسه اهل البیت را ستایش کرد و گفت: این مرکز در نقد سلفیه و وهابیت کارنامه و دستاوردهای ارزشمند علمی و تحقیقاتی دارد.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار مکتوب دبیرخانه کنگره جریان های تکفیری اشاره و تاکید کرد: شما می توانید از این آثار نیز بهره بگیرید؛ کتاب زادگاه تروریستم که از محصولات و آثار این کنگره هست از هشتاد منبع و مدرک مستدل و از منابع اهل سنت بهره گرفته است.

معظم له تاکید کرد: بعد از اتمام برگزاری کنگره فعالیت ها خاتمه نیافت و در حال حاضر دبیرخانه کنگره فعال است و برنامه های مختلفی را در دستور کار دارند؛ شما ارتباط خود را با دبیرخانه کنگره بیش از پیش تقویت کنید.

آیت الله مکارم شیرازی زادگاه تروریسم تکفیری را عربستان سعودی دانستند و گفتند: هرچند آنها در ظاهر می گویند تکفیری ها از ما نیستند، اما همه می دانند منشا و خاستگاه تروریسم تکفیری کجاست.

نظر شما
پرونده ویژه