آیت الله العظمی نوری در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه :

دروس اخلاق باید در حوزه جدی گرفته شود

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۱۳:۲۴:۰۲
کد خبر: ۸۹۷۵۱۹
دروس اخلاق باید در حوزه جدی گرفته شود
استاد برجسته حوزه علمیه قم بر جدی گرفتن درس اخلاق در حوزه های علمیه تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله نوری همدانی امروز در آیین افتتاحیه رسمی حوزه های علمیه کشور در مدرسه علمیه فیضیه گفتند: امام صادق(ع) بر لزوم احیای امر و فرهنگ خواسته اهل بیت(ع) تاکید دارند که از این جهت، حوزه های علمیه مهمترین نقش را دارند.

ایشان افزودند: اهل بیت(ع) بیان کردند که مردم را به اسلام دعوت کنید ولی نه به زبان، بلکه به عمل؛ امام علی(ع) در کلمات قصار خود بیان می کنند که علما از نظر فکر و فرهنگ و ایمان به حدی شایستگی دارند که علم آنها به قلب شان سرازیر می شود؛ امام در ادامه توصیفات عالی را در زمینه علما بیان می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآور شدند: علما باید دو مرحله را در زندگی خود مورد توجه قرار دهند؛ مرحله اول، مرحله طلبگی و مرحله دوم مرحله عالم شدن است که هر کدام دارای ویژگی هایی است که باید به آن توجه شود.

معظم له گفتند: علما برای تربیت طلاب همین دو عرصه را مورد توجه قرار داده اند؛ طلاب نیازمند خط مشی خاصی برای خدمت هستند؛ همچون کسانی که به میدان جنگ می روند باید با تجهیزات جنگی تمرین کرده و آشنا شوند تا در میدان نبرد با آن آلات و ابزار به نبرد بپردازند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: پس از طی دوران طلبگی می توانید به عنوان یک عالم و فقیه فعالیت داشته باشند؛ پرو بال ملائک خدا زیر پای طالبان علم قرار دارد؛ این تعبیر از تعابیر بلندی است که اهل بیت(ع) در خصوص تعلیم علم بیان کرده اند.

ایشان، اخلاص را اولین پیش نیاز طلب علم در حوزه دانستند و گفتند: طلاب باید با اخلاص تمام در حوزه گام بردارند؛ توفیقات الهی نیز با اخلاص ما مرتبط است؛ اگر کسی بخواهد همچون علمای بزرگی چون شیخ طوسی باشد باید مخلص، همت مند و جدی و پرتلاش باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: علامه امینی(ره)، علمایی را ذکر می کند که در راه اسلام به شهادت رسیدند که در این زمینه به 121 نفر از قرن ششم به بعد اشاره دارد.

معظم له منظم بودن را یکی از مهمترین اصول طلبگی دانستند و گفتند: طلاب باید تمام فعالیت های خود را در قالب نظم بچینند و بر اساس آن عمل کنند.

این مرجع تقلید، ادبیات را از اصول تحصیل در حوزه دانستند و  تصریح کردند: بسیاری از طلاب تحصیلات خوبی دارند ولی نمی توانند یک متن و کتاب بنویسند؛ سخن گفتن و نوشتن نیازمند ادبیات است و به همین جهت طلاب باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

ایشان افزودند: سحرخیزی و تهجد و نماز شب از اصول حضور در حوزه است؛ معنویت، دل انسان را برای پذیرش علم و افکار عالی آماده می کند؛ امام علی(ع) ادای نماز شب و همنشینی با قرآن و روایات را از خصایص مهم علما بیان می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: اخلاق محوری در حوزه های علمیه بسیار مهم است؛ همه ما محتاج به معلم و متذکر اخلاق داریم؛ درس اخلاق در حوزه های علمیه بسیار مهم است؛ از مدیران حوزه می خواهیم که در این امر کوشا باشند؛ امام راحل در 10 فراز در صحیفه نور خود به مسئولیت های مهم و موثر تاکید کرده است و به همین باید به این امر مهم و موثر یعنی برگزاری دروس اخلاق در حوزه اهتمام داشته باشیم.

معظم له، افزودند: هر هفته باید دروس اخلاق با شکوه از حوزه ما پخش شود تا مردم بدانند که چه اصول اخلاقی را باید رعایت کنند؛ این دروس برای مردم نیز بسیار مهم است.

این مرجع تقلید تصریح کردند: امام جواد(ع) بیان می فرمایند که تفقه از همه چیز بالاتر است و هر کسی به هر مقام بالا می خواهد برسد باید از نردبان تفقه بالا برود؛ اگر طلاب می خواهند در آینده جامعه موثر باشند باید به مقام فقاهت برسند.

ایشان با ذکر این مطلب که اداره حوزه، بسیار مهم است،افزودند: وظایف بزرگی بر عهده علما و بزرگان حوزه است؛ مدیران حوزه نیز در این زمینه وظایف سنگینی به عهده دارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه بر نقش اساتید در حوزه تاکید کرده و یادآورشدند: استاد باید از نظر اخلاق و معنویت در درجه بالایی باشد؛ در روایات بیان شده است که معلمان باید پیش از تعلیم دیگران به خودسازی اخلاقی و معنوی بپردازند.

معظم له گفتند: بنده از ابتدای حضور در حوزه خدمت بزرگانی چون حضرات آیات حجت، بروجردی، امام راحل، داماد و... تلمذ کرده اند و دروس این بزرگان را نوشته و با خود همراه داشتم و از آنها استفاده های بسیار کردم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در حالات عموی مرحوم آیت الله العظمی حجت، مرحوم آیت الله سید حسین کوه کمری، بیان شده که ایشان در یک مسجد، متوجه تدریس بسیار دقیق یک روحانی در گوشه مسجد شد و به همین جهت روز دوم و سوم نیز در درس ایشان شرکت کرد و ایشان را عالمی در سطح عالی یافت، به همین جهت وقتی بر منبر درس رفتند، بیان کردند که یک نفر در این جمع حاضر است که برای استادی از من لایق تر و ماهرتر است و به همین جهت ایشان را در جای خود می نشانم تا ایشان بر ما تدریس کنند و به همین جهت دست شیخ انصاری را گرفت.

 

نظر شما
پرونده ویژه