وکیل پایه یک دادگستری، مصطفی محمدی عنوان کرد؛

به هم خوردن نامزدی و استرداد هدایای نامزدی

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۱۰:۵۳:۳۴
کد خبر: ۷۹۵۴۶۹
به هم خوردن نامزدی و استرداد هدایای نامزدی
هدیه در اصطلاح حقوقی، تحت عنوان هبه شناخته می شود؛ در نتیجه، قواعد و مقررات مربوط به هبه در خصوص استرداد هدایای نامزدی جاری می گردد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در خصوص مدیریت طرح دعوا در پرونده های خانواده باید دانست که مشاوره با وکیل خانوادهدر بسیاری موارد، آثار و نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت.

هدیه در اصطلاح حقوقی، تحت عنوان هبه شناخته می شود؛ در نتیجه، قواعد و مقررات مربوط به هبه در خصوص استرداد هدایای نامزدی جاری می گردد. هدایای نامزدی که زن و مرد به یکدیگر می دهند در صورتی که نامزدی به هم بخورد قابل مطالبه است و در صورت مطالبه طرف، باید مسترد شود البته در صورتی که عین هدایا موجود باشد. اگر هدایای نامزدی موجود نباشد می‌توان قیمت آن را مطالبه کرد.

رجوع شود به سایت وکیل سرا: مهریه ام را بخشیده ام آیا امکان برگشت هست؟

اگر سبب به هم خوردن نامزدی، فوت یکی از طرفین نباشد و عین هدایا نیز موجود نباشد، می‌توان قیمت هدایایی را که عرفا نگه داشته میشود و مصرف شدنی نیست مطالبه کرد مگر اینکه آن کادو یا هدیه بدون تقصیر هدیه گیرنده از بین رفته باشد. اگرچه تا قبل از اصلاحات قانون مدنی در سال ۱۳۶۱، مطالبه هدایای نامزدی شامل مرور زمان(مهلت مشخص) میشد اما بعد از اصلاحات سال ۱۳۶۱ مطالبه هدایای نامزدی محدودیت زمانی ندارد.

دادنامه ای در خصوص استرداد هدایای نامزدی

«در خصوص دادخواست خانم ... فرزند ... به طرفیت آقای ... فرزند ... به خواسته "الزام خوانده به استرداد هدایای دوران نامزدی" شامل یک عدد رولکس زنانه، یک قطعه سکه طلا تمام بهار آزادی، یک قطعه ربع سکه، یک عدد گوشی آیفون ۷، یک عدد سوئیچ طلا، و یک سرویس برلیان با مشخصات درج در پرونده، با توجه به محتویات پرونده و نظر به اینکه خوانده اقرار نموده که هدایای مزبور را از خواهان دریافت داشته و عین این هدایا نیز موجود است لذا دعوی خواهان  با لحاظ مواد ۱۲۵۹و ۱۲۷۵ قانون مدنی صحیح و ثابت تشخیص می گردد و دادگاه به استناد ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی خوانده را به استرداد عین هدایای یاد شده به شرح مذکور در فوق به خواهان محکوم می نماید. در خصوص قسمت دیگر خواسته خواهان، مبنی بر مطالبه یک عدد ادکلن تام فورد زنانه، با توجه به اینکه ادکلن نوعاً نگه داشتنی نبوده و خوانده  اعلام نموده  که ادکلن مصرف گردیده و در حال حاضر، موجود نمی باشد، بنابراین، به استناد قسمت انتهایی ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، حکم بر بیحقی خواهان صادر و اعلام می گردد. رای صادره حضوری و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران میباشد.»

سوال: اگر دریافت کننده هدیه، در دادگاه منکر دریافت هدیه باشد و خواهان دلیل و مدرکی در اثبات ادعای خود نداشته باشد آیا راه دیگری برای اثبات دعوی وجود دارد؟

جواب: خواهان می تواند درخواست سوگند خوانده (منکر ادعای خواهان) را بنماید. اگر خوانده قسم بخورد که هدایای  مورد ادعای خواهان را دریافت نکرده است، دادگاه حکم به بیحقی خواهان صادر خواهد کرد.

رجوع شود به سایت وکیل سرا:اثبات دعاوی در دادگاهها

همچنین، سوگند در دعاوی دادگستری

سوال: اگر زن یا مرد  بدون هیچ دلیلی، یا به بهانه های واهی، نامزدی را به هم بزند در حالی که وعده ازدواج داده شده بوده آیا طرف مقابل می تواند مطالبه خسارت کند؟ مثلاً هزینه‌های تالار (ناهار،شام، میوه، شیرینی و ...) یا خسارات معنوی (افسردگی، لطمات حیثیتی و ...)

جواب: خیر؛ توضیح اینکه سابقا در ماده ۱۰۳۶ قانون مدنی مطالبه خسارت در حدود متعارف در صورت بهم خوردن نامزدی، بیان شده بود اما  این ماده، در سال ۱۳۶۱ حذف گردیده، بنابراین، در حال حاضر، مطالبه خسارت مادی یا معنوی ناشی از برهم خوردن نامزدی ممکن و میسر نمی باشد. رویه دادگاه های خانواده نیز موید همین معناست.

مطالب متعدد و مفیدی در خصوص موضوعات کاربردی حقوق و دادگاه خانواده در وبسایت vakilsara.ir بیان و نگارش گردیده اما نحوه اعمال و به کارگیری مواد قانونی در عمل، مستلزم تخصص و تجربه است. در این راستا، گاهی استمداد از یک وکیل باتجربه در امور و دعاوی خانواده ناگزیر می نماید.

نظر شما